Samojezdne pojazdy podstawą automatyzacji procesów produkcyjnych i magazynowych

Samojezdne pojazdy podstawą automatyzacji procesów MiR

W dobie coraz większej automatyzacji wszelkiego rodzaju procesównie dziwi stosowanie samojezdnych wózkówtransportowych, które usprawniają transport wewnętrzny. Zarówno w hali produkcyjnej, jak i magazynowej pojazdy AGV lub AMR mogą zapewnić przedsiębiorstwu liczne korzyści.

Trudno wyobrazić sobie dziś nowoczesny magazyn czy zakład produkcyjny bez wózków transportowych, które usprawniają procesy intralogistyczne. Tego typu pojazdy służą do przewiezienia gotowych produktów, półproduktów czy innych detali. Wykorzystywane mogą być do transportu ładunków zarówno w ramach jednego obiektu (np. z jednego gniazda roboczego do drugiego), jak i między połączonymi obiektami (np. z magazynu do hali produkcyjnej).

Chociaż większość producentów zdaje sobie sprawę z zalet automatyzacji, często mają trudności z tym, jak wdrożyć ją optymalnie w swoich zakładach.Najnowszym trendem w branży intralogistycznej są samojezdne wózki transportowe, zwane również robotami mobilnymi, które charakteryzują się tym, że nie wymagają stałego i bezpośredniego nadzoru ze strony operatora. Po odpowiednim zaprogramowaniu samodzielnie potrafią przewieźć ładunek do miejsca
przeznaczenia.

W ramach tej grupy pojazdów wyróżniamy dwa ich rodzaje: pojazdy AGV (automated guided vehicles) i ich bardziej zaawansowaną odmianę AMR (autonomous mobile robots). Wizualnie praktycznie się nie różnią, natomiast inny jest sposób sterowania i nawigowania nimi. Pojazdy AGV do poruszania się wymagają dokładnego wytyczenia i oznakowania trasy, po której będą się przemieszczać. W tym celu stosuje się odpowiednie oznakowanie poziome na podłodze lub inne znaczniki umieszczone w różnych miejscach na hali. Pojazdy AMR są pod tym względem dużo elastyczniejsze. Jeśli na trasie przejazdu wózka samojezdnego pojawi się jakaś
przeszkoda, AGV będzie czekał aż zostanie ona usunięta. Natomiast AMR będzie w stanie ją ominąć (jeśli oczywiście znajdzie się odpowiednie miejsce na taki manewr).

Korzyści ze stosowania pojazdów samojezdnych

Większa wydajność procesów transportowych, niższe koszty i większe bezpieczeństwo – to najważniejsze korzyści, jakie może przynieść wdrożenie w przedsiębiorstwie transportu opartego na automatycznych pojazdach.

Jak wynika z naszego doświadczenia, zautomatyzowane pojazdy, jak AGV czy AMR, odgrywają dużą rolę w usprawnieniu procesów logistycznych i produkcyjnych w halach magazynowych czy zakładach produkcyjnych – mówi Dawid Pacholec, kierownik ds. kluczowych klientów w firmie MalowanieLinii.pl.Z tego typu rozwiązaniami coraz częściej spotykamy się, wykonując nasze usługi polegające na malowaniu linii i znaków BHP w obiektach przemysłowych. Zastosowanie takich rozwiązań przynosi inwestorowi wiele korzyści. To m.in. eliminacja ręcznego transportu materiałów, optymalizacja tras zautomatyzowanych transporterów ze względu na czas i trasę, możliwość szybkiego lub wręcz automatycznego reagowania na zmieniające się warunki środowiskowe, co przyczynia się m.in. do minimalizacji czasów przestojów. Tego typu pojazdy mogą być wyposażone w systemy monitorowania stanów magazynowych, diagnostyki maszyn itp.

Wzrost wydajności

Zautomatyzowane pojazdy transportu wewnętrznego mogą pracować nie tylko przez całą czas (poza przerwami na ładowanie baterii), i to z taką samą prędkością i dokładnością. Tym samym zdecydowanie przewyższają pod tym względem człowieka, który dodatkowo porusza się wolniej niż wózek samojezdny i nie jest w stanie przenieść tyle samo ładunku.

Odpowiednia integracja z regałem magazynowym czy gniazdem roboczym ułatwia także proces załadunku czy wyładunku pojazdu. W efekcie rośnie wydajność całego procesu. Magazyny są w stanie szybciej obsłużyć zamówienie, a na linii produkcyjnej liczba przestojów związanych z brakiem materiałów niezbędnych do produkcji spada do minimum.

Niekorzystne warunki pracy

Roboty mobilne, w przeciwieństwie do człowieka, mogą pracować bez większych problemów również w halach, w których występują niekorzystne warunki środowiskowe. Bardzo wysoka lub bardzo niska temperatura, długotrwały hałas, wysokie zapylenie lub wilgotność na dłuższą metę mogą niekorzystnie odbić się na zdrowiu człowieka.

W przypadku pojazdów samojezdnych (w niektórych przypadkach w specjalnie przystosowanych wersjach) takie problemy nie występują, a nawet jeśli pojawi się niebezpieczeństwo związane z nietypowymi warunkami, ucierpi co najwyżej sprzęt, a nie człowiek.

Braki kadrowe

Typowe wózki transportowe wymagają odpowiednio wykwalifikowanego operatora. Im bardziej
skomplikowane są to pojazdy, tym większe umiejętności i doświadczenie powinien mieć operator. W takich przypadkach problemem jest nie tylko mniejsza wydajność operatora, ale i jego możliwe absencje w pracy spowodowane urlopem czy chorobą. Prawdziwe kłopoty zaczynają się jednak w sytuacjach, kiedy pojawiają się problemy ze znalezieniem odpowiedniego człowieka do pracy. A przecież nie brakuje regionów, w których podaż odpowiednio wykwalifikowanej kadry jest na niskim poziomie.

Bezpieczeństwo transportu

Problemy związane z czynnikiem ludzkim nie są tylko efektem absencji operatora czy braku możliwości znalezienia odpowiedniego pracownika. Wspomniany spadek efektywności operatora może przyczynić się do popełnienia przez niego błędu. Zmęczenie, dekoncentracja, pośpiech czy nagłe oślepienie mogą być przyczyną wypadku.

A następstwem wypadku są nie tylko określone koszty (związane z uszkodzonym sprzętu i/lub przewożonym ładunkiem) oraz ryzyko utraty życia lub zdrowia, ale również opóźnienie dostawy i wstrzymanie innych procesów na dalszych etapach danego łańcucha produkcyjnego.

W zautomatyzowanych magazynach i zakładach produkcyjnych, gdzie ingerencja człowieka jest ograniczona do minimum, ryzyko spowodowania wypadku przez błąd czy nieodpowiednie zachowanie robota mobilnego jest dużo niższe.

Procesy intralogistyczne są kluczowe z punktu widzenia płynności działania fabryki, danego procesu produkcyjnego czy magazynu. Ponieważ działania człowieka są obarczone dużo większym ryzykiem popełnienia błędu, a tym samym narażają przedsiębiorstwo na często poważne straty, warto rozważyć inwestycję w zautomatyzowane rozwiązania transportowe.

Choć koszt początkowy takiej inwestycji może być spory, to potencjalne oszczędności sprawią, że powinien się on zwrócić stosunkowo szybko.

Oznakowanie poziome w zakładach produkcyjnych i magazynowych w dalszym ciągu odgrywa istotną rolę, pomimo automatyzacji transportu i procesów produkcyjnych. Przede wszystkim ze względu na bezpieczeństwo pracowników. Bez precyzyjnego określenia stref bezpiecznych dla pracowników – poprzez malowanie na posadzce linii, znaków BHP, istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo wypadku lub kolizji. Pojazdy zautomatyzowane również wymagają określenia tras przejazdu w postaci malowanych specjalnych linii prowadzących. W celu utrzymania porządku i  optymalizacji wykorzystania przestrzeni magazynowej, strefy składowania materiałów i towarów wymagają malowania linii pól odkładczych. Mimo nieuchronnego nadejścia ery automatyzacji procesów magazynowych i  produkcyjnych, oznakowanie poziome wciąż odgrywa kluczową rolę w organizacji bezpiecznych warunków pracy zarówno dla pracowników, jak i dla maszyn. Pomaga ono w efektywny sposób zarządzać przestrzenią, a także zwiększa bezpieczeństwo w poruszaniu się w obiektach przemysłowych – Dawid Pacholec.

Tagi artykułu

Zobacz również

elektrotechnik AUTOMATYK 1-2-3/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę