Bezprzewodowa ewolucja wózków AGV

Bezprzewodowa ewolucja wózków AGV HMS Networks

Jak wiedza w zakresie rozwiązań bezprzewodowych firmy HMS Networks i produkty z serii Anybus przeniosły instalację wózków samojezdnych (AGV) w fabryce Mercedes-Benz na wyższy poziom.

Gdy firma Mercedes-Benz chciała rozszerzyć swoje instalacje AGV, skontaktowała się z HMS. Firma HMS wykorzystała swoją wiedzę na temat systemów bezprzewodowych, produkty i ręce do pracy, aby zapewnić wydajne i bezpieczne poruszanie się wózków samojezdnych na terenie zakładu. 

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz słynie z innowacyjnej technologii, kunsztu i luksusowego designu. W jego supernowoczesnej fabryce samochodów w Ludwigsfelde pracuje ponad 70 wózków typu AGV, które dostarczają części samochodowe na linię produkcyjną. Transportują one wszystko od ciężkich silników po mniejsze komponenty elektroniczne na dystansach od 300 do 800 metrów. Każdy wózek wyposażony jest we wbudowany sterownik PLC firmy Siemens lub Schneider Electric, co zapewnia wydajną i bezpieczną nawigację.

Dobra komunikacja to podstawa

Skuteczne prowadzenie wózków samojezdnych zależy od dobrej komunikacji między wózkami a systemem sterowania fabryki. Taka łączność pozwala fabryce śledzić lokalizację wózków i ładunków oraz otrzymywać informacje o statusie w czasie rzeczywistym.  

Poprzedni system AGV używany w zakładzie Mercedes-Benz wykorzystywał technologię oraz produkty Anybus Wireless Bolt i Anybus Bridge firmy HMS. Producent chciał jednak poprawić wydajność i sprostać wymogom Rozporządzenia maszynowego (UE) 2023/1230, które wchodzi w życie w styczniu 2027 r.

Chociaż Bluetooth dobrze się sprawdzał, chcemy teraz udoskonalić nasz system AGV, aby wspierać większą przepustowość, szybką łączność między punktami dostępu (IEEE 802.11r) i redukcję opóźnień. Musimy także działać zgodnie z wkrótce wchodzącymi w życie przepisami UE w sprawie bezpieczeństwa. Równie ważna jest dla nas współpraca z ekspertami z tej samej firmy. Chcemy, żeby przyjechali na miejsce, zainstalowali sprzęt i sprawdzili, czy działa – wyjaśnia Maximilian Lichan.

Eksperci ds. rozwiązań bezprzewodowych z HMS przetarli szlak

Pracownicy Mercedes-Benz dostarczyli ekspertom ds. rozwiązań bezprzewodowych z HMS kluczowych informacji, takich jak plany pomieszczeń. Za pomocą tych danych firma HMS na początku przeprowadziła badanie predykcyjne terenu, aby ustalić optymalne rozmieszczenie i liczbę punktów dostępu. Następnie specjaliści z HMS odwiedzili fabrykę, aby sprawdzić dokładność badania i dokonać niezbędnych korekt. 

Bezprzewodowa ewolucja wózków AGV zdjęcie w treści artykułu

.Firma Mercedes-Benz wykorzystała zaktualizowane badanie predykcyjne terenu w celu instalacji wymaganych gniazdek elektrycznych i okablowania sieciowego. Gdy niezbędna infrastruktura była już na miejscu, specjaliści z HMS wrócili, aby zainstalować i skonfigurować produkty Anybus Wireless przed sprawdzeniem, że wszystko działa, jak należy.

Produkty bezprzewodowe Anybus

Infrastruktura bezprzewodowa wykorzystuje punkty dostępu Anybus Access Points zasilane przez przełączniki zarządzalne Anybus PoE L2 Managed Switches, wraz z Anybus Wireless Bolt II wbudowane w każdym AGV. Urządzenia Anybus Wireless Bolt zapewniają komunikację między wózkami samojednymi a systemem sterowania ruchem i łączą się z 12 różnymi punktami dostępu w stropie zakładu. Gdy wózek wyjeżdża ze strefy zasięgu jednego punktu dostępu, wjeżdża do strefy kolejnego punktu, co zapewnia nieprzerwaną komunikację.

Bezprzewodowa ewolucja wózków AGV zdjęcie w treści artykułu

Kluczowym aspektem sukcesu projektu było wykorzystanie pasma częstotliwości 5GHz. Ponadto podobieństwo urządzenia Bolt II do swojego poprzednika również uprościło instalację.

Chcieliśmy użyć pasma częstotliwości 5GHz, gdzie mamy cztery przeznaczone do tego kanały, które nie kolidują z naszymi obecnymi systemami. Wygodne było również to, że Bolt II pasuje do tych samych otworów co pierwotny Bolt – wyjaśnia Maximilian.

Efekty

Dzięki wiedzy na temat rozwiązań bezprzewodowych firmy HMS i ich produktom z serii Anybus Wireless, firma Mercedes-Benz pomyślnie osiągnęła cel wydajnego i bezpiecznego przemieszczania produktów na terenie fabryki. Maximilian z entuzjazmem mówi o wynikach: „Wszystko zadziałało tak, jak sobie tego życzyliśmy. Łączność jest bardzo stabilna i możemy teraz sprostać wymogom Rozporządzenia maszynowego. Wsparcie większej przepustowości pozwoliło nam nawet zarządzać wózkami i konfigurować je zdalnie, co, chociaż nie było naszym głównym celem, jest miłym dodatkiem”.

Na koniec, jakie rady można dać firmom, które myślą o przejściu na rozwiązania bezprzewodowe?

Dla nas kluczowym czynnikiem było to, że firma HMS była gotowa podjąć się zaprojektowania i instalacji infrastruktury bezprzewodowej. To było dla nas ważne. Chcieliśmy mieć ekspertów ds. rozwiązań bezprzewodowych na miejscu, aby zapewnić, że wszystko pójdzie gładko. My nie jesteśmy ekspertami w tym zakresie. Są nimi specjaliści HMS. My robimy samochody, które pewnie już znasz – dodaje Maximilian.

Źródło: HMS Networks AB

O Autorze

Czasopismo elektrotechnik AUTOMATYK jest pismem skierowanym do osób zainteresowanych tematyką z zakresu elektrotechniki oraz automatyki przemysłowej. Redakcja online czasopisma porusza na stronie internetowej tematy związane z tymi obszarami – publikuje artykuły techniczne, nowości produktowe, a także inne ciekawe informacje mniej lub bardziej nawiązujące do wspomnianych obszarów.

Tagi artykułu

Zobacz również

elektrotechnik AUTOMATYK 1-2-3/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę