Przyszłość intralogistyki – wizja staje się rzeczywistością

Przyszłość intralogistyki – wizja staje się rzeczywistością Leuze

Intralogistyka przyszłości jest cicha i praktycznie niezauważalna. Pojazdy sterowane automatycznie suną po hali fabrycznej, z najwyższą precyzją obsługując stacje dokowania – a wszystko to dzieje się niemal bezgłośnie. Taka wydajna produkcja, w której ludzie, maszyny, przenośniki podłogowe oraz systemy magazynowe są połączone w jeden system intralogistyczny nie jest już tylko wizją. Wszystko to jest możliwe już dziś – tego rodzaju rozwiązania określane wspólnie jako "Inteligentny Przepływ Materiałów" oferuje swoim klientom firma Trumpf. Do tego, do współpracy dołącza firma Leuze – ekspert w dziedzinie czujników: Jej urządzenia pomagają w wykrywaniu obecności, gromadzeniu danych oraz zapewnieniu bezpieczeństwa.

Trumpf oferuje swoim klientom rozwiązania produkcyjne w zakresie obrabiarek i techniki laserowej. Jako dostawca może zaproponować swoim klientom nie tylko pojedyncze maszyny – na życzenie przenosi na zupełnie nowy poziom cały system intralogistyczny w przedsiębiorstwach produkcyjnych. Operacje nie generujące wartości dodanej – takie jak wyszukiwanie materiałów, transport elementów z blachy stalowej lub czynności administracyjne związane z księgowaniem zleceń – pochłaniają do 40% zasobów w konwencjonalnej organizacji produkcji.

Zgodnie z naszą koncepcją swoją rolę mają do odegrania wszystkie maszyny, procesy, interfejsy, oraz - przede wszystkim - ludzie. Wprowadzamy harmonię do systemu – powiedział Manuel Schwestka, kierownik produktu Software & Automation w firmie Trumpf.

Punkt wyjścia stanowi stworzenie cyfrowego obrazu zakładu produkcyjnego wraz ze wszystkimi elementami i miejscami składowania. Na jego podstawie można systematycznie planować i kontrolować cały proces produkcyjny.

Pewny i bezbłędny dojazd do stacji dokowania

Łańcuch obróbki dla blach składa się zasadniczo z następujących etapów: np. wykrawania, cięcia, gięcia i spawania. Dla każdego z tych etapów firma Trumpf oferuje odpowiednie urządzenia: np. wycinarki laserowe 2D, prasy krawędziowe, wykrawarki oraz systemy spawania laserowego. Stacje dokowania są elementem łączącym wszystkie miejsca pracy. Stanowią one kluczową część inteligentnego systemu intralogistycznego.

Stacja dokowania może być najlepiej opisana jako 'magazyn materiałów' dla stanowisk roboczych i obrabiarek – skomentował Manuel Schwestka. – Jest to zatem miejsce, w którym w połączeniu z oprogramowaniem Oseon firmy Trumpf można automatycznie zarejestrować i zapisać wszystkie ruchy materiałowe pomiędzy stanowiskami roboczymi. Ponadto stacja służy również pojazdom sterowanym automatycznie (AGV) jako bezpieczne i zdefiniowane miejsce przekazania ładunku.
 
Pojazdy te dostarczają palety z materiałem lub bez materiału do przypisanych im stacji dokowania. Aby zapewnić, że operacja odbywa się sprawnie i automatycznie potrzebne są odpowiednie rozwiązania czujnikowe. W fazie projektowej, specjaliści od czujników z firmy Leuze zaoferowali pomoc w charakterze doradców: W dziedzinie intralogistyki firma Leuze posiada unikalny know-how w dziedzinie zastosowań oraz rozległe doświadczenie w zakresie innowacyjnych i niezawodnych rozwiązań czujnikowych zaprojektowanych do pracy w zautomatyzowanym środowisku. Zgodnie z wymaganiami klienta wszystkie stacje dokowania przy łańcuchu obróbki blach w Centrum Obsługi Klienta w Ditzingen zostały wyposażone w czujniki.

Automatyczne uzupełnianie stanu materiałów

Procesy zachodzące w stacji dokowania przebiegają w następujący sposób: AGV – lub alternatywnie ręcznie obsługiwany wózek wysokiego składowania – ładuje na stację pustą lub pełną paletę. Paleta jest z kolei umieszczana na przenośniku rolkowym, który pracownicy mogą przeciągnąć np. do swojego stanowiska roboczego lub znajdującej się w pobliżu obrabiarki. W ten sposób można wygodnie zaopatrzyć miejsca pracy w niezbędne części. Pracownicy nie muszą oddalać się od stanowiska, aby zaopatrzyć się w potrzebne elementy.

Dużą zaletą jest cyfrowa wizualizacja procesów: Każda stacja dokowania rejestruje automatycznie ruchy materiału przy ładowaniu lub zdejmowaniu palety. Te ruchy są przekazywane do systemu sterowania transportem Oseon w standardzie OPC UA. Stacja dokowania jest więc tymczasowym miejscem składowania w bezpośrednim sąsiedztwie stanowisk roboczych, a także źródłem informacji o przyjęciu i wydaniu towaru.

Czujniki zarejestrują wszystko

Czujniki Leuze służą do obsługi stacji dokowania oraz do przekazywania danych do systemu. Stacja dokowania wyposażona jest zazwyczaj w trzy czujniki: Czujnik HT5.1/4X, który jest zainstalowany w dolnej części stacji. Wykrywa on obecność przenośnika. Kolejny czujnik tego typu znajduje się w górnej części stacji dokowania. Jego zadaniem jest rejestracja obecności palet. Jeśli paleta zostanie wykryta, HT5.1/4X inicjuje identyfikację palety za pomocą kolejnego czujnika. Do tego celu przydaje się DCR202iC: Dzięki kodowi 2D znajdującemu się na palecie skaner przechwytuje dane dotyczące zamówienia i materiału oraz przekazuje dane do systemu sterowania transportem.

Na podstawie informacji ze stacji dokowania oprogramowanie Oseon powiadamia pracowników produkcji dokładnie o tym, kiedy i gdzie dane zamówienie ma być odebrane lub czasowo składowane, lub czy też ma być przetransportowane na określone stanowisko robocze. W tym celu system dostosowuje się do odpowiednich danych dotyczących danego zlecenia znajdujących się w planie produkcji. Na tej podstawie oprogramowanie Oseon firmy Trumpf automatycznie planuje transport z punktu A do punktu B i przekazuje informacje pracownikom lub pojazdom AGV.

Zautomatyzowane, ale i elastyczne

Dzięki czujnikom Leuze palety są rezerwowane lub rejestrowane w miejscu pracy automatycznie, co oszczędza czas. Ponadto zapewniona jest znaczna elastyczność systemu, ponieważ w razie potrzeby za jego pomocą do procesu można również włączać pracowników. Może to być konieczne, jeśli np. firma wytwarza produkty w kilku fizycznie oddzielonych od siebie budynkach. W takim przypadku AGV dostarcza materiał aż do granicy budynku, a następnie pracownik transportuje go pomiędzy budynkami. Uprawnieni pracownicy mogą również w każdej chwili wprowadzać pilne zlecenia do systemu.

Czujniki jako klucz do automatyzacji

HT5.1/4X do wykrywania obecności wózków i palet jest czujnikiem dyfuzyjnym LED z tłumieniem tła – niezawodnie wykrywa obiekty przy jednoczesnym eliminowaniu tła. Zakres działania można intuicyjnie ustawiać za pomocą pokrętła. Dla firmy Trumpf model HT5.1/4X był optymalnym wyborem. Leuze oferuje również inne modele tego czujnika, dostosowane do indywidualnych wymagań i specyficznych zastosowań. Na przykład, czujnik dyfuzyjny z tłumieniem tła dostępny jest również w wersjach z laserem, lub przeznaczonej do wykrywania szczególnie małych obiektów. Dostępne są również czujniki o wyjątkowo dużych lub małych plamkach świetlnych, lub zoptymalizowane pod kątem powierzchni polerowanych oraz o wysokim połysku.

Czujnik firmy Leuze niezawodnie odczytuje kody 1D i 2D. W Centrum Obsługi Klienta Trumpf zamocowano kody 2D po dwóch stronach każdej palety – w przeciwnych pozycjach po przekątnej. Dzięki temu nie ma znaczenia, która strona zostanie wprowadzona do stacji przeładunkowej jako pierwsza. W ten sposób kod może być zawsze odczytany przez jeden z czujników. Idealnie sprawdza się tutaj czytnik kodów DCR 202iC : Odczytuje on kody, które w zależności od rodzaju są wydrukowane lub naniesione bezpośrednio na obiekcie, także wielokierunkowo.

Źródło: Leuze

O Autorze

Czasopismo elektrotechnik AUTOMATYK jest pismem skierowanym do osób zainteresowanych tematyką z zakresu elektrotechniki oraz automatyki przemysłowej. Redakcja online czasopisma porusza na stronie internetowej tematy związane z tymi obszarami – publikuje artykuły techniczne, nowości produktowe, a także inne ciekawe informacje mniej lub bardziej nawiązujące do wspomnianych obszarów.

Tagi artykułu

elektrotechnik AUTOMATYK 1-2-3/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę