Przyszłość intralogistyki – wizja staje się rzeczywistością
Intralogistyka przyszłości jest cicha i praktycznie niezauważalna. Pojazdy sterowane automatycznie suną po hali fabrycznej, z najwyższą precyzją obsługując stacje dokowania – a wszystko to dzieje się niemal bezgłośnie. Taka wydajna produkcja, w której ludzie, maszyny, przenośniki podłogowe oraz systemy magazynowe są połączone w jeden system intralogistyczny nie jest już tylko wizją. Wszystko to jest możliwe już dziś – tego rodzaju rozwiązania określane wspólnie jako "Inteligentny Przepływ Materiałów" oferuje swoim klientom firma Trumpf. Do tego, do współpracy dołącza firma Leuze – ekspert w dziedzinie czujników: Jej urządzenia pomagają w wykrywaniu obecności, gromadzeniu danych oraz zapewnieniu bezpieczeństwa.
Trumpf oferuje swoim klientom rozwiązania produkcyjne w zakresie obrabiarek i techniki laserowej. Jako dostawca może zaproponować swoim klientom nie tylko pojedyncze maszyny – na życzenie przenosi na zupełnie nowy poziom cały system intralogistyczny w przedsiębiorstwach produkcyjnych. Operacje nie generujące wartości dodanej – takie jak wyszukiwanie materiałów, transport elementów z blachy stalowej lub czynności administracyjne związane z księgowaniem zleceń – pochłaniają do 40% zasobów w konwencjonalnej organizacji produkcji.
– Zgodnie z naszą koncepcją swoją rolę mają do odegrania wszystkie maszyny, procesy, interfejsy, oraz - przede wszystkim - ludzie. Wprowadzamy harmonię do systemu – powiedział Manuel Schwestka, kierownik produktu Software & Automation w firmie Trumpf.
Punkt wyjścia stanowi stworzenie cyfrowego obrazu zakładu produkcyjnego wraz ze wszystkimi elementami i miejscami składowania. Na jego podstawie można systematycznie planować i kontrolować cały proces produkcyjny.
Pewny i bezbłędny dojazd do stacji dokowania
Łańcuch obróbki dla blach składa się zasadniczo z następujących etapów: np. wykrawania, cięcia, gięcia i spawania. Dla każdego z tych etapów firma Trumpf oferuje odpowiednie urządzenia: np. wycinarki laserowe 2D, prasy krawędziowe, wykrawarki oraz systemy spawania laserowego. Stacje dokowania są elementem łączącym wszystkie miejsca pracy. Stanowią one kluczową część inteligentnego systemu intralogistycznego.
– Stacja dokowania może być najlepiej opisana jako 'magazyn materiałów' dla stanowisk roboczych i obrabiarek – skomentował Manuel Schwestka. – Jest to zatem miejsce, w którym w połączeniu z oprogramowaniem Oseon firmy Trumpf można automatycznie zarejestrować i zapisać wszystkie ruchy materiałowe pomiędzy stanowiskami roboczymi. Ponadto stacja służy również pojazdom sterowanym automatycznie (AGV) jako bezpieczne i zdefiniowane miejsce przekazania ładunku.
Pojazdy te dostarczają palety z materiałem lub bez materiału do przypisanych im stacji dokowania. Aby zapewnić, że operacja odbywa się sprawnie i automatycznie potrzebne są odpowiednie rozwiązania czujnikowe. W fazie projektowej, specjaliści od czujników z firmy Leuze zaoferowali pomoc w charakterze doradców: W dziedzinie intralogistyki firma Leuze posiada unikalny know-how w dziedzinie zastosowań oraz rozległe doświadczenie w zakresie innowacyjnych i niezawodnych rozwiązań czujnikowych zaprojektowanych do pracy w zautomatyzowanym środowisku. Zgodnie z wymaganiami klienta wszystkie stacje dokowania przy łańcuchu obróbki blach w Centrum Obsługi Klienta w Ditzingen zostały wyposażone w czujniki.
Automatyczne uzupełnianie stanu materiałów
Procesy zachodzące w stacji dokowania przebiegają w następujący sposób: AGV – lub alternatywnie ręcznie obsługiwany wózek wysokiego składowania – ładuje na stację pustą lub pełną paletę. Paleta jest z kolei umieszczana na przenośniku rolkowym, który pracownicy mogą przeciągnąć np. do swojego stanowiska roboczego lub znajdującej się w pobliżu obrabiarki. W ten sposób można wygodnie zaopatrzyć miejsca pracy w niezbędne części. Pracownicy nie muszą oddalać się od stanowiska, aby zaopatrzyć się w potrzebne elementy.
Dużą zaletą jest cyfrowa wizualizacja procesów: Każda stacja dokowania rejestruje automatycznie ruchy materiału przy ładowaniu lub zdejmowaniu palety. Te ruchy są przekazywane do systemu sterowania transportem Oseon w standardzie OPC UA. Stacja dokowania jest więc tymczasowym miejscem składowania w bezpośrednim sąsiedztwie stanowisk roboczych, a także źródłem informacji o przyjęciu i wydaniu towaru.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Czujniki zarejestrują wszystko
Czujniki Leuze służą do obsługi stacji dokowania oraz do przekazywania danych do systemu. Stacja dokowania wyposażona jest zazwyczaj w trzy czujniki: Czujnik HT5.1/4X, który jest zainstalowany w dolnej części stacji. Wykrywa on obecność przenośnika. Kolejny czujnik tego typu znajduje się w górnej części stacji dokowania. Jego zadaniem jest rejestracja obecności palet. Jeśli paleta zostanie wykryta, HT5.1/4X inicjuje identyfikację palety za pomocą kolejnego czujnika. Do tego celu przydaje się DCR202iC: Dzięki kodowi 2D znajdującemu się na palecie skaner przechwytuje dane dotyczące zamówienia i materiału oraz przekazuje dane do systemu sterowania transportem.
Na podstawie informacji ze stacji dokowania oprogramowanie Oseon powiadamia pracowników produkcji dokładnie o tym, kiedy i gdzie dane zamówienie ma być odebrane lub czasowo składowane, lub czy też ma być przetransportowane na określone stanowisko robocze. W tym celu system dostosowuje się do odpowiednich danych dotyczących danego zlecenia znajdujących się w planie produkcji. Na tej podstawie oprogramowanie Oseon firmy Trumpf automatycznie planuje transport z punktu A do punktu B i przekazuje informacje pracownikom lub pojazdom AGV.
Zautomatyzowane, ale i elastyczne
Dzięki czujnikom Leuze palety są rezerwowane lub rejestrowane w miejscu pracy automatycznie, co oszczędza czas. Ponadto zapewniona jest znaczna elastyczność systemu, ponieważ w razie potrzeby za jego pomocą do procesu można również włączać pracowników. Może to być konieczne, jeśli np. firma wytwarza produkty w kilku fizycznie oddzielonych od siebie budynkach. W takim przypadku AGV dostarcza materiał aż do granicy budynku, a następnie pracownik transportuje go pomiędzy budynkami. Uprawnieni pracownicy mogą również w każdej chwili wprowadzać pilne zlecenia do systemu.
Czujniki jako klucz do automatyzacji
HT5.1/4X do wykrywania obecności wózków i palet jest czujnikiem dyfuzyjnym LED z tłumieniem tła – niezawodnie wykrywa obiekty przy jednoczesnym eliminowaniu tła. Zakres działania można intuicyjnie ustawiać za pomocą pokrętła. Dla firmy Trumpf model HT5.1/4X był optymalnym wyborem. Leuze oferuje również inne modele tego czujnika, dostosowane do indywidualnych wymagań i specyficznych zastosowań. Na przykład, czujnik dyfuzyjny z tłumieniem tła dostępny jest również w wersjach z laserem, lub przeznaczonej do wykrywania szczególnie małych obiektów. Dostępne są również czujniki o wyjątkowo dużych lub małych plamkach świetlnych, lub zoptymalizowane pod kątem powierzchni polerowanych oraz o wysokim połysku.
Czujnik firmy Leuze niezawodnie odczytuje kody 1D i 2D. W Centrum Obsługi Klienta Trumpf zamocowano kody 2D po dwóch stronach każdej palety – w przeciwnych pozycjach po przekątnej. Dzięki temu nie ma znaczenia, która strona zostanie wprowadzona do stacji przeładunkowej jako pierwsza. W ten sposób kod może być zawsze odczytany przez jeden z czujników. Idealnie sprawdza się tutaj czytnik kodów DCR 202iC : Odczytuje on kody, które w zależności od rodzaju są wydrukowane lub naniesione bezpośrednio na obiekcie, także wielokierunkowo.
Źródło: Leuze