Bezemisyjny statek do żeglugi śródlądowej
Usługa Zero Emission Services (ZES) rozpoczyna się wraz z Alphenaarem, pierwszym holenderskim statkiem śródlądowym, który do napędu wykorzystuje wymienne zbiorniki energii. Alphenaar pływa między Alphen aan den Rijn i Moerdijk, przewożąc piwo dla Heinekena, pierwszego klienta końcowego ZES.
Uruchomienie innowacyjnego systemu energetycznego ZES dla żeglugi śródlądowej stało się faktem. Kontenery energetyczne – „ZESpacks” – to standardowe kontenery 20-stopowe wypełnione bateriami, które są ładowane zieloną energią elektryczną. Pierwsze dwa pakiety ZESpack są ładowane i wymieniane na pierwszej stacji ładowania w terminalu CCT w Alphen aan den Rijn. Ambicją ZES-u jest zwiększenie skali w krótkim okresie i realizacja 30 bezemisyjnych tras żeglugowych do 2030 r. Firma została założona w zeszłym roku przez ENGIE, ING, Wärtsilä i Zarząd Portu w Rotterdamie przy wsparciu Ministerstwa Infrastruktury i Gospodarki Wodnej, czyniąc w ten sposób ważny krok w przejściu na bezemisyjną żeglugę śródlądową.
By działać z korzyścią dla środowiska
Żegluga śródlądowa odgrywa ważną rolę w ograniczaniu emisji do środowiska. W sektorze transportu żegluga śródlądowa odpowiada za 5% emisji CO2 w Holandii. Ponadto 11% całkowitych holenderskich emisji NOx jest powodowanych przez żeglugę śródlądową. Aby osiągnąć cele określone w Porozumieniu Klimatycznym, Zielonym Ładzie dla Żeglugi Morskiej, Żeglugi Śródlądowej i Portów, ma na celu ograniczenie emisji w żegludze śródlądowej o 50% do 2030 r.
Osiągnięcie tego celu wymaga przejścia na w pełni zasilany energią elektryczną transport wodny. ZES dostarcza rozwiązanie umożliwiające wprowadzenie tej zmiany w życie; kompletny pakiet usług oparty na wymiennych pojemnikach na energię z zieloną energią, ogólnodostępnej infrastrukturze ładowania i koncepcji płatności pay-per-use dla armatorów. Stacje ładowania mogą pełnić rolę węzłów energetycznych, które mogą stabilizować sieć podczas szczytowych obciążeń i gdzie inne pojazdy również mogą ładować. Dzięki swojej mobilności ZESpacki mogą być wykorzystywane do dostarczania i magazynowania energii we wszelkiego rodzaju miejscach, takich jak place budowy i festiwale.
– Koncepcja energetyczna, którą ZES wprowadza na rynek, przyczynia się bezpośrednio do redukcji emisji poprzez zaoszczędzenie około 1000 ton CO2 i 7 ton NOx na statek rocznie. Ponadto statki płynące z ZES nie wytwarzają cząstek stałych i hałasu – mówi Willem Dedden, dyrektor generalny ZES-u. Koncepcja obejmuje również organizację wymaganej infrastruktury ładowania oraz konstrukcję typu pay-per-use, która umożliwia kapitanom płacenie tylko za zużycie energii.
Inwestycja w ZESpacks jest na rachunek ZES. Taka konfiguracja sprawia, że ZES jest bardzo przyjazny dla użytkownika i skalowalny. Jak tłumaczy Dedden, ZES faktycznie oferuje władzom i firmom gotowe rozwiązanie dla zwiększenia zrównoważonego rozwoju. Jedną z tych firm jest HEINEKEN, która wraz z wysyłką CCT jest pierwszym klientem ZES-u z dziesięcioletnim kontraktem. ZES wywodzi się z projektu Green Circles, aby zrealizować neutralny dla klimatu transport kontenerowy między browarem Heineken w Zoeterwoude a portem w Rotterdamie.
ZES wyznacza standard
– Oprócz bezpośredniego wkładu w realizację bezemisyjnej żeglugi śródlądowej ZES wyznacza standard, który przyspiesza przejście na bezemisyjną żeglugę śródlądową. Kładziemy fundament z naszym ZESpackiem (standardowy kontener 20ft) i standardowym łącznikiem (wtyczką). W połączeniu z pakietem finansowania i płatności za użytkowanie opracowanym przez ING, ZES oferuje kapitanom dostępną, przyszłościową innowację w otwartym dostępie. System ZESpack dostosowuje się wraz z postępem technologicznym: obecnie używane ZESpacki działają z akumulatorami litowo-jonowymi, ale w przyszłości mogą to być również wodór, amoniak lub coś innego. ZESpack zawsze pasuje do połączenia, niezależnie od rodzaju energii w pojemniku – twierdzi Dedden. Z tego powodu ZES bez uprawnień wypuszcza profile do łącznika, aby rynek mógł współpracować z różnymi dostawcami pojemników energetycznych.
Wärtsilä, dostawca pierwszych ZESpacków, w ostatnich miesiącach pracowała nad montażem i testowaniem pojemników na energię, które są wyposażone w systemy bezpieczeństwa i komunikacji oraz 45 modułów akumulatorowych o łącznej mocy 2 MWh – porównywalnej z pojemnością około 36 samochodów elektrycznych. ZESpack jest całkowicie dostosowany do ZES. Wyjątkowa jest wymienność pojemników, które do tej pory były instalacjami stacjonarnymi.
Pakiety ZESpack są ładowane certyfikowaną zieloną energią na pierwszej stacji ładowania ZES na Alpherium, terminalu kontenerowym CCT w Alphen aan den Rijn. Ta opracowana przez ENGIE stacja ładowania została dostarczona w kwietniu. W lipcu Alphenaar został przebudowany i wyposażony m.in. w standardowe złącze wtykowe do odbioru ZESpacków. Pierwszy udany szlak morski odbył się pod koniec sierpnia. Po uruchomieniu operacji ZES zacznie zdobywać doświadczenie użytkownika, aby jak najszybciej osiągnąć całkowicie bezemisyjną wysyłkę.
Ambicją ZES-u jest zwiększenie zasobów w krótkim czasu do ośmiu statków, ośmiu stacji załadunkowych i czternastu pakietów ZES. Firma zamierza zrealizować 30 bezemisyjnych tras żeglugowych do 2030 r., co pozwoli zaoszczędzić do 360 000 ton CO2 i 2800 ton NOx. Aby naprawdę konkurować z paliwami kopalnymi, konieczne są jednoczesne działania i zaangażowanie ze strony rządu, portów i terminali oraz środowiska biznesowego. ZES ściśle współpracuje z władzami krajowymi, regionalnymi i lokalnymi oraz myślącymi przyszłościowo przewoźnikami, takimi jak BCTN, w celu zakontraktowania kolejnych statków i rozwoju powiązanej sieci stacji ładowania, począwszy od Rotterdamu, Moerdijk i Alblasserdam.
Źródło: Zero Emission Services