Przyjemniejsza podróż samolotem dzięki wirtualnej rzeczywistości

Przyjemniejsza podróż samolotem dzięki VR DLR

Niemieckie Centrum Lotnictwa i Kosmonautyki (DLR) przeprowadziło badania, które miało sprawdzić zalety wykorzystania wirtualnej rzeczywistości w podróżach samolotowych. Gogle VR docelowo mają sprawić, że lot samolotem, zwłaszcza długodystansowy, będzie dużo bardziej komfortowy dla pasażerów. Zastosowanie okularów wirtualnej rzeczywistości pozwoli także na większą personalizację miejsc pasażerów.

Pasażerowie znajdujący się na pokładzie AVES (Air Vehicle Simulator) Niemieckiego Centrum Lotnictwa i Kosmonautyki (DLR), biorą udział w wycieczce z przewodnikiem po mieście siedząc w kabinie samolotu. W ramach projektu InDiCaD (Innovative Digital Cabin Design) firma DLR zbadała, czy wirtualna rzeczywistość (VR) może być używana w kabinie podczas lotu. Ponadto naukowcy zbadali, w jakim stopniu VR ma negatywny wpływ na samopoczucie pasażerów. Celem jest uczynienie długodystansowych lotów przyjemniejszymi dla podróżnych i uczynienie kabin pasażerskich bardziej nowoczesnymi w dłuższej perspektywie. Zastosowanie okularów VR zamiast zwykłych ekranów pozwoliłoby również na większą indywidualizację poszczególnych miejsc.

W testach symulowaliśmy różne fazy lotu – wyjaśnia Alexander Schiller z DLR Institute of Flight Systems. – Po krótkiej fazie zapoznawczej poprosiliśmy pasażerów o założenie gogli VR i przeżycie wycieczki po Speicherstadt w Hamburgu. 

Podczas gdy podróżni mieli 360-stopniowy widok dookoła dostępny za pośrednictwem gogli VR, system ruchu AVES symulował typowe ruchy lotu, takie jak loty po łuku lub loty przez turbulencje. Wszyscy uczestnicy badania doświadczyli zauważalnych przyspieszeń z taką samą intensywnością.

Lepsze samopoczucie

Po locie naukowcy z Instytutu Medycyny Lotniczej DLR przeprowadzili wywiady z uczestnikami testu. Rezultat: wykorzystanie VR w kabinie samolotu może pomóc poprawić samopoczucie i doświadczenie podróżnych. W porównaniu do konwencjonalnych ekranów, VR tworzy znacznie silniejszą  immersję, czyli efekt, że użytkownicy postrzegają wirtualne środowisko jako rzeczywiste. 

W ten sposób pasażerowie mogą korzystać z aplikacji VR na lotach długodystansowych – wyjaśnia Justin Mittelstädt z Instytutu Medycyny Lotniczej DLR. – Mogą zregenerować się podczas lotu, lepiej się zrelaksować, a nawet strach przed lataniem może zostać złagodzony przez rozproszenie uwagi. 

Ponadto zanurzenie w aplikacji VR zmniejsza negatywne skutki ograniczonej przestrzeni i lepiej tłumi hałas w kabinie.

VR zastępuje okna w nowych koncepcjach samolotów

Okulary VR mogą odegrać także ważną rolę w przyszłych koncepcjach samolotów bez okien w kabinie. Dzięki wirtualnej rzeczywistości pasażerowie będą mieli, mimo zmienionej konstrukcji samolotu, w dalszym ciągu widok na zewnątrz.

Podczas korzystania z VR w samolocie pojawiają się również wyzwania: często może to prowadzić do tak zwanej choroby lokomocyjnej. Dzieje się tak, gdy fizycznie postrzegane siły ruchu nie odpowiadają scenerii widzianej w VR. 

Dzięki badaniom w AVES przeprowadzonym na dużej próbie udało się pokazać, że w przypadku wykorzystania VR w kabinie samolotu, wśród pasażerów nie występuje ciężka choroba lokomocyjna – wyjaśnia Schiller. – Ponadto dwie trzecie wszystkich uczestników widziało wartość dodaną VR i chciałoby ją stosować w kabinie samolotu.

Źródło: DLR

O Autorze

Czasopismo elektrotechnik AUTOMATYK jest pismem skierowanym do osób zainteresowanych tematyką z zakresu elektrotechniki oraz automatyki przemysłowej. Redakcja online czasopisma porusza na stronie internetowej tematy związane z tymi obszarami – publikuje artykuły techniczne, nowości produktowe, a także inne ciekawe informacje mniej lub bardziej nawiązujące do wspomnianych obszarów.

Tagi artykułu

elektrotechnik AUTOMATYK 7-8-9/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę