Politechnika Poznańska bada wykorzystanie OZE w pasie drogowym

Badanie wykorzystania OZE w pasie drogowym GDDKiA

Od lutego na terenie dwóch MOP-ów przy drodze ekspresowej S5 działają pilotażowe instalacje wykorzystujące odnawialne źródła energii. Badania prowadzi Politechnika Poznańska w ramach programu Rozwój Innowacji Drogowych (RID) realizowanego wspólnie przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz GDDKiA.

Innowacyjny projekt badawczy pod kierownictwem prof. dr hab. inż. Mieczysława Kuczmy skupia się na kompleksowym systemie pozyskiwania, magazynowania i dystrybucji energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych z wykorzystaniem infrastruktury zlokalizowanej w pasie drogowym. Celem systemu opracowanego w ramach programu RID jest zmiana sposobu, w jaki myślimy o infrastrukturze drogowej.

Pas drogowy ma stać się aktywnym uczestnikiem transformacji energetycznej. W efekcie energia elektryczna pozyskiwana z OZE ma obniżyć koszty eksploatacyjne infrastruktury drogowej, zwiększając niezależność energetyczną zarządcy drogi.

Innowacyjność rozwiązania

Poza kompleksowym ujęciem aspektów wytwarzania, magazynowania i dystrybucji energii elektrycznej, projekt wiąże się z wykorzystaniem technologii bifacjalnych paneli fotowoltaicznych o konstrukcji i parametrach dostosowanych do wymagań panujących w pasie drogowym oraz włączeniem do systemu hybrydowego ładowarek pojazdów elektrycznych.

Dodatkowo w celu zapewnienia wysokiej odporności na uszkodzenia mechaniczne (np. uderzenia, odpryskami) proponuje się zastosowanie modułów wykorzystujących technologię smart wire oraz optymalizatory mocy.

GDDKiA

Badania Politechniki Poznańskiej

Opracowanie wskazanego powyżej rozwiązania wymaga przeprowadzenia badań w celu weryfikacji przyjętych założeń oraz oceny odporności instalacji na warunki panujące w pasie drogowym, przy wysokim poziomie bezpieczeństwa użytkowników dróg. W tym celu przewiduje się zaprojektowanie i budowę instalacji testowych, w tym składającej się z dedykowanych bifacjalnych paneli fotowoltaicznych, turbin wiatrowych, magazynu energii, stacji ładowania pojazdów, pompy ciepła oraz systemu zarządzania energią. 

Instalacje testowe pozwolą na przeprowadzenie badań rzeczywistych uzysków energetycznych dla różnych konfiguracji systemu, odporności na uszkodzenia, ocenę ryzyka wystąpienia olśnień oraz poprzez badania konstrukcji nośnych określenie możliwości integracji systemów PV z ekranami akustycznymi i barierami ochronnymi.

Analiza danych

Zdobyte dane mają pozwolić na określenie struktury hybrydowego systemu generacji energii (wykorzystującego różne odnawialne źródła) dopasowanego do bieżącego profilu obciążenia obiektów GDDKiA. Ponadto, testowe instalacje pozwalają na przeprowadzenie pomiarów i badań rzeczywistych uzysków energetycznych dla różnych konfiguracji systemu, odporności na uszkodzenia, ocenę ryzyka wystąpienia olśnień oraz poprzez badania konstrukcji nośnych określenie możliwości integracji systemów PV z ekranami akustycznymi. 

Uzyskane wyniki będą stanowiły podstawę do wyboru najkorzystniejszego pod względem ekonomicznym, środowiskowym i funkcjonalnym systemu pozyskiwania, magazynowania i dystrybucji energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych z wykorzystaniem infrastruktury zlokalizowanej w pasie drogowym. Będzie to też kompendium wiedzy obejmującej pełen cykl życia hybrydowych instalacji z OZE współpracujących z magazynem energii i ładowarką pojazdów elektrycznych.

Źródło: GDDKiA

O Autorze

Czasopismo elektrotechnik AUTOMATYK jest pismem skierowanym do osób zainteresowanych tematyką z zakresu elektrotechniki oraz automatyki przemysłowej. Redakcja online czasopisma porusza na stronie internetowej tematy związane z tymi obszarami – publikuje artykuły techniczne, nowości produktowe, a także inne ciekawe informacje mniej lub bardziej nawiązujące do wspomnianych obszarów.

Tagi artykułu

elektrotechnik AUTOMATYK 4-5-6/2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę