Największy na świecie dron quadcopter wzlatuje w powietrze

Największy na świecie dron quadcopter wzlatuje w powietrze Uniwersytet w Manchesterze

Inżynierowie z Uniwersytetu w Manchesterze postawili sobie za zadanie zbudowanie największego quadkoptera w historii, a aby zachować zgodność z prawem lotniczym, dokonali interesujących wyborów materiałowych.

Brytyjski Urząd Lotnictwa Cywilnego zezwala UAV o masie startowej poniżej 25 kg na latanie bez specjalnych zwolnień, więc zespół z Manchesteru opracował projekt, który ważył 24,5 kg, aby prześlizgnąć się poniżej limitu.

Projekt gigantycznego quada rozpoczął się jako "napędzane ciekawością przedsięwzięcie mające na celu zainspirowanie kreatywności studentów w projektowaniu poprzez wykorzystanie odpowiedniego alternatywnego taniego materiału do lekkich konstrukcji lotniczych, który jest bardziej przyjazny dla środowiska niż zwykłe włókno węglowe".

Ponieważ mocny i lekki węgiel nie był brany pod uwagę, studenci zdecydowali się na konstrukcję z wydrążoną ramą zbudowaną z płyty piankowej o grubości 5 mm, która składa się z piankowego rdzenia z papierową skórą. Arkusze płyty piankowej zostały wycięte laserowo i sklejone na gorąco w celu zbudowania ramy.

Największy na świecie dron quadcopter wzlatuje w powietrze zdjęcie w treści artykułu

Płyta piankowa to interesujący materiał do pracy – powiedział inżynier Dan Koning, lider zespołu projektowo-konstrukcyjnego. – Używana we właściwy sposób, może tworzyć złożone struktury lotnicze, w których każdy element jest zaprojektowany tak, aby był tylko tak mocny, jak to konieczne - nie ma tu miejsca na nadmierną inżynierię. Dzięki tej dyscyplinie projektowej i po szeroko zakrojonych badaniach, możemy z całą pewnością powiedzieć, że zbudowaliśmy największego drona quadcoptera na świecie.

Od rogu do rogu, dron mierzył ogromne 6,4 metra. "W chwili pisania tego tekstu nie istnieje żaden zapis dotyczący specjalnie zbudowanego quadkoptera bez załogi (cztery wirniki) w dowolnej klasie wagowej, który byłby większy niż pojazd z Manchesteru" – czytamy w komunikacie prasowym Uniwersytetu w Manchesterze.

Oczywiście istnieją prototypy elektrycznych samolotów VTOL znacznie większych - ale te wykorzystują więcej niż cztery śmigła. Narzucone przez zespół ograniczenie dotyczące braku emisji dwutlenku węgla oznacza, że prawdopodobnie istnieje dość łatwa droga do rekordu świata dostępna dla każdego, kto ma ochotę poświęcić trochę czasu.

Źródło: Uniwersytet w Manchesterze

O Autorze

Czasopismo elektrotechnik AUTOMATYK jest pismem skierowanym do osób zainteresowanych tematyką z zakresu elektrotechniki oraz automatyki przemysłowej. Redakcja online czasopisma porusza na stronie internetowej tematy związane z tymi obszarami – publikuje artykuły techniczne, nowości produktowe, a także inne ciekawe informacje mniej lub bardziej nawiązujące do wspomnianych obszarów.

Tagi artykułu

Zobacz również

elektrotechnik AUTOMATYK 1-2-3/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę