Jak działa automatyczny system parkingowy?

Jak działa automatyczny system parkingowy? Siemens

Wykonany przez firmę Stesar system automatycznego parkowania zapewnia zwiększoną liczbę miejsc postojowych, ułatwia adaptowanie przestrzeni miejskiej modernizowanych budynków oraz przyczynia się do wyższej dbałości o środowisko.

W nowoczesnym budownictwie coraz częściej znajdują zastosowanie systemy automatycznych parkingów, w których pojazd prowadzony przez kierowcę wjeżdża na specjalnie przygotowaną platformę, a następnie zostaje rozlokowany przez system automatyki, w ramach dostępnych miejsc dla samochodów.

Odpowiedź na brak wolnej przestrzeni 

– Parkingi automatyczne sprawdzają się wszędzie tam, gdzie dostępna jest ograniczona przestrzeń do zabudowy. W strefach miejskich, w których z każdym rokiem dostęp dla samochodów jest limitowany, a więcej miejsca przeznaczanego jest dla pieszych, rowerzystów i zieleni, parkingi automatyczne zapewniają nieocenione korzyści – mówi Dariusz Staszewski, prezes zarządu Kormoran Sp. z o.o.

Automatyczne parkingi są idealnym rozwiązaniem zwłaszcza w miejscowościach z gęstą zabudową, wynikającą z zaszłości historycznych, uniemożliwiającą tworzenie parkingów na otwartej przestrzeni. Przykładem jest Świnoujście, w którym starsze budynki zagospodarowywane są pod nowe inwestycje. Jednocześnie, w nowym budownictwie konieczne jest spełnienie wymogów związanych z zachowaniem liczby miejsc parkingowych, adekwatnej do liczby oddanych do użytku lokali. Wszędzie tam, parking automatyczny, w porównaniu do parkingów podziemnych, odznacza się korzystniejszymi parametrami kosztowymi.

Dwupoziomowy, platformowy parking w apartamentowcu Kormoran przeznaczony jest dla 24 pojazdów. Samochody wjeżdżają na platformę, która przemieszczana jest następnie automatycznie po konstrukcji parkingu. Rozwiązanie to pozwala na garażowanie pojazdów o maksymalnej długości ponad 5 metrów, wysokości do 2 metrów i wadze do 2,6 tony.

Proces parkowania pojazdu trwa niezwykle krótko, a przy tym jest intuicyjny i łatwy w obsłudze przez użytkownika. Kierowca wjeżdża na wskazane miejsce i w trakcie manewru widzi na ekranie, czy prawidłowo umieścił na platformie pojazd do zaparkowania. Następnie opuszcza przestrzeń przeznaczoną na samochód i na ekranie użytkownika potwierdza zaparkowanie pojazdu. Po tej czynności nic więcej nie musi już robić.

Auto

Równie prosty jest odbiór pojazdu z parkingu. Czas dostarczenia samochodu do punktu, gdzie czeka na niego właściciel, zależy od tego, w którym miejscu parkingu znajduje się pojazd. Czas oczekiwania nie powinien jednak przekroczyć 5 minut. Możliwe jest również skrócenie tego okresu, jeżeli użytkownik użyje aplikacji mobilnej i wprowadzi w niej informację, o której godzinie zamierza wyjechać z parkingu. W tym przypadku czas oczekiwania będzie skrócony do minimum lub pojazd będzie już czekał na właściciela.

– W trakcie wdrożenia konieczne było między innymi dostosowanie sterowania nowych falowników do potrzeb naszego rozwiązania. Udało się to zrealizować dzięki efektywnemu wsparciu ze strony Siemensa, za co należą się tej firmie wielkie podziękowania. Siemens pomagał nam również w konfiguracji swoich najnowszych urządzeń do instalacji. Wiele wyzwań wiązało się z koniecznością pracy w warunkach pandemii, która wpływała m.in. na łańcuchy dostaw i opóźnienia
mówi Marcin Albetzki, prezes zarządu Stesar.

W rozwiązaniu wykorzystane zostały m.in. silniki Siemensa oraz elementy sterowania nimi, takie jak falowniki i styczniki. Za kontrolę automatyką odpowiada sterownik SIMATIC S7-1500. Inżynierowie Stesar korzystali ze zintegrowanego środowiska programowego TIA Portal.

– Platforma TIA Portal pozwala na integrację komponentów automatyki przemysłowej, co ułatwia realizację koncepcji Przemysłu 4.0 we wszystkich rodzajach wdrożeń. TIA Portal umożliwia inżynierom i projektantom efektywną automatyzację i optymalizację procesów uruchamiania oraz użytkowania oprogramowania – mówi Sławomir Szymków z Siemensa. 

Platforma

Bezpieczeństwo jest absolutnym priorytetem we wszystkich elementach infrastruktury, z którymi człowiek wchodzi w interakcje, dlatego także w przypadku automatycznego parkingu żadne kompromisy w tej kwestii nie były brane pod uwagę. Istotnym zabezpieczeniem, mającym na celu sprawdzenie, czy w miejscu przeznaczonym do parkowania nie znajduje się człowiek, są czujniki ruchu. Dostępne są także przyciski bezpieczeństwa, którymi użytkownik w każdej chwili może zatrzymać działanie elementów mechanicznych podczas procesu parkowania.

To początek rewolucji?

Zrealizowany projekt jest według wizji Dariusza Staszewskiego dopiero początkiem rewolucji parkingowej w Świnoujściu oraz innych polskich miastach.

– Eksploatacja obiektu przez użytkowników osiedla już się rozpoczęła. Z czasem zdobywać będziemy coraz więcej informacji i parametrów przydatnych przy kolejnych inwestycjach. Realizowany przez nas projekt na osiedlu Apartamenty Kormoran traktujemy jak przedsięwzięcie pilotażowe parkingu dla miasta Świnoujście.

Źródło: Siemens

O Autorze

Czasopismo elektrotechnik AUTOMATYK jest pismem skierowanym do osób zainteresowanych tematyką z zakresu elektrotechniki oraz automatyki przemysłowej. Redakcja online czasopisma porusza na stronie internetowej tematy związane z tymi obszarami – publikuje artykuły techniczne, nowości produktowe, a także inne ciekawe informacje mniej lub bardziej nawiązujące do wspomnianych obszarów.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę