Silnik o strumieniu osiowym z rekordową gęstością mocy

Silnik o strumieniu osiowym z rekordową gęstością mocy YASA

Brytyjska firma YASA, która należy do Mercedes-Benz Group, właśnie ustanowiła nowy nieoficjalny rekord świata w gęstości mocy silników elektrycznych. Jej najnowszy prototyp osiągnął zawrotną wartość 59 kW/kg – to niemal o połowę więcej niż wcześniejsze osiągnięcie tej samej firmy.

Latem bieżącego roku YASA po raz pierwszy zaskoczyła branżę, prezentując silnik o strumieniu osiowym, który przy wadze 13,1 kg generował moc 550 kW (738 KM). Rekordowa gęstość mocy wynosiła wówczas 42 kW/kg. Ale inżynierowie z Oksfordu nie poprzestali wówczas na tym sukcesie.

Najnowsza odmiana tego prototypowego silnika waży jeszcze mniej – zaledwie 12,7 kg – a jednocześnie dostarcza znacznie więcej mocy. W testach na dynamometrze silnik osiągnął szczytową moc 750 kW, czyli 1006 KM. To przekłada się na gęstość mocy 59 kW/kg – wzrost o 40% w stosunku do wcześniejszego wyniku.

Chociaż liczby dotyczące mocy szczytowej robią wrażenie, to rzeczywista wartość silnika objawia się w parametrach pracy ciągłej. YASA szacuje, że w trybie ciągłym nowy silnik będzie generował 350–400 kW (469–536 KM), co daje gęstość mocy ciągłej 27,6 kW/kg. To więcej niż szczytowa gęstość mocy większości konwencjonalnych silników elektrycznych – w niektórych przypadkach nawet dwukrotnie więcej.

Przełom w zasięgu ręki

Najważniejsze jest to, że nie mówimy tu o teoretycznym modelu komputerowym ani koncepcyjnej wizualizacji. To w pełni funkcjonalny prototyp, który już teraz przechodzi rygorystyczne testy w Centrum Innowacji YASA w Oksfordzie. Co więcej, projekt nie wykorzystuje niestandardowych, trudno dostępnych materiałów. Wyjątkową wydajność osiąga dzięki precyzyjnej konstrukcji, zaawansowanemu zarządzaniu temperaturą i zoptymalizowanej obudowie.

Osiągnięcie krótkotrwałej mocy szczytowej 750 kW i gęstości 59 kW/kg to ważny dowód na skuteczność naszej technologii strumienia osiowego nowej generacji – powiedział Tim Woolmer, założyciel i dyrektor techniczny YASA.To nie jest koncepcja na ekranie – to już działa na hamowni. Zbudowaliśmy silnik elektryczny o znacznie większej gęstości mocy niż jakikolwiek wcześniej, wykorzystując skalowalne materiały i procesy.

Kiedy zobaczymy go w praktyce?

Mimo obiecujących parametrów, na szybką komercjalizację nie ma co liczyć. Wdrożenie tej technologii do produkcji seryjnej wymaga czasu. Twórcy zapewniają jednak, że architektura silnika jest w pełni skalowalna i wykorzystuje standardowe materiały, co otwiera drogę do zastosowań nie tylko w hipersportowych prototypach, ale także w rzeczywistych produktach – od samochodów premium, przez łodzie elektryczne, po latające taksówki (eVTOL).

Brytyjskie Centrum Zaawansowanych Napędów (Advanced Propulsion Centre) wspiera rozwój projektu, co sugeruje, że przełomowa technologia YASA może niedługo zmienić krajobraz elektrycznej mobilności.

Najważniejsze parametry nowego silnika o strumieniu osiowym firmy YASA

Masa: 12,7 kg
Moc szczytowa: 750 kW (1006 KM)
Moc ciągła: 350–400 kW (469–536 KM)
Gęstość mocy szczytowej: 59 kW/kg
Gęstość mocy ciągłej: 27,6 kW/kg

źródło: YASA

O Autorze

Czasopismo elektrotechnik AUTOMATYK jest pismem skierowanym do osób zainteresowanych tematyką z zakresu elektrotechniki oraz automatyki przemysłowej. Redakcja online czasopisma porusza na stronie internetowej tematy związane z tymi obszarami – publikuje artykuły techniczne, nowości produktowe, a także inne ciekawe informacje mniej lub bardziej nawiązujące do wspomnianych obszarów.

Tagi artykułu

elektrotechnik AUTOMATYK 7-8-9/2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę