Nawet 40 km/h bez zmiany biegu

Nawet 40 km/h bez zmiany biegu Bosch Rexroth

Silnik tłokowy osiowy o zmiennej chłonności A36VM firmy Bosch Rexroth jest zoptymalizowany z myślą o układach napędowych. Większy zakres kąta wychyłu korpusu i maksymalne ciśnienie 530 barów sprawia, że maszyna samobieżna staje się szybsza i wydajniejsza. Jazda z prędkością do 40 km/h staje się możliwa bez dodatkowej zmiany przełożenia przekładni. Zakres kąta wychyłu korpusu przy chłonności nominalnej 125 cm3 jest równy 5–38°, podczas gdy w wersji 255 cm3 wynosi on 5–36°.

Dziś potrzebne są jeszcze szybsze i jeszcze bardziej elastyczne maszyny samobieżne. Niezależnie od tego, czy poruszają się po drogach publicznych, czy poza nimi - maszyny budowlane, rolnicze i komunalne mogą działać w sposób bardziej ekonomiczny, jeśli mają większą siłę uciągu i osiągają większą prędkość. To, co w przeszłości było możliwe tylko z dodatkowymi przełożeniami, teraz można łatwo osiągnąć dzięki nowemu silnikowi A36VM firmy Bosch Rexroth. Ten silnik tłokowy osiowy o zmiennej chłonności jest oparty na sprawdzonej konstrukcji silnika A6VM, ale został zoptymalizowany z myślą o wymaganiach współczesnych układów napędowych.

Od 0 do 40 km/h na jednym biegu

Silnik A36VM jest idealnym rozwiązaniem dla napędów hydrostatycznych sterowanych elektronicznie dzięki dwóm udoskonaleniom: zwiększeniu zakresu kąta wychyłu korpusu do 38° i maksymalnego ciśnienia do 530 barów. W rezultacie maszyna może osiągnąć 40 km/h bez zwiększania prędkości obrotowej silnika spalinowego czy instalowania złożonej przekładni o zmiennych przełożeniach. 

Sprawdzona podstawa

Podstawą konstrukcji nowego silnika tłokowego osiowego o zmiennej chłonności A36VM firmy Bosch Rexroth jest sprawdzony, używany od ponad 30 lat silnik A6VM, którego konstrukcja została zmodyfikowana i udoskonalona pod kątem wymagań współczesnych układów napędowych. Nowy model ma zwiększony zakres kąta wychyłu korpusu (przy chłonności nominalnej 125 cm3 jest to 5-38°, a dla wielkości 255 cm3 – 5-36°). Dzięki przełączaniu zaworów silnik A36VM jest bardziej wydajny, a ponadto ma mniej punktów uszczelnienia. Zoptymalizowano również jego wymiary gabarytowe w ścisłej współpracy z producentami osi napędowych i pojazdów. Dzięki swojej kompaktowej budowie oraz optymalnemu rozmieszczeniu zaworów, czujników oraz portów przyłączeniowych, możliwe staje się zastosowanie tego silnika w większości współcześnie konstruowanych pojazdów. 

Dodatkowe funkcje dostępne dzięki oprogramowaniu układu napędowego

Oprogramowanie BODAS eDA umożliwia optymalizację maszyny samobieżnej pod kątem energochłonności oraz zużycia paliwa. Ponadto z oprogramowaniem układu napędowego zintegrowane jest zabezpieczenie silnika spalinowego przed rozbieganiem i przegrzaniem oraz kontrola  obciążenia silnika spalinowego. Pomaga to w przedłużeniu cyklu eksploatacji maszyny. Tryby jazdy dostosowane do potrzeb umożliwiają jazdę z wykrywaniem obciążenia lub jazdę z prędkością proporcjonalną do obciążenia, dynamiczne przyspieszanie lub precyzyjne pozycjonowanie. Dostępne są również kompleksowe opcje diagnostyczne i zdefiniowane strategie działania w sytuacjach awaryjnych, a także praktyczne funkcje, takie jak pełzanie lub ograniczenie prędkości.

Źródło: Bosch Rexroth

O Autorze

Czasopismo elektrotechnik AUTOMATYK jest pismem skierowanym do osób zainteresowanych tematyką z zakresu elektrotechniki oraz automatyki przemysłowej. Redakcja online czasopisma porusza na stronie internetowej tematy związane z tymi obszarami – publikuje artykuły techniczne, nowości produktowe, a także inne ciekawe informacje mniej lub bardziej nawiązujące do wspomnianych obszarów.

Tagi artykułu

elektrotechnik AUTOMATYK 10-11-12/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę