Bosch Rexroth wspiera recykling akumulatorów
Wydobycie surowców pierwotnych nie wystarczy, aby pokryć zapotrzebowanie coraz większej liczby pojazdów elektrycznych. Z drugiej strony rośnie presja regulacyjna: rozporządzenie UE w sprawie akumulatorów określa konkretne cele w zakresie ich recyklingu. Recykling akumulatorów i ponowne wykorzystanie odzyskanych surowców stają się ważnymi elementami rozwoju europejskiej gospodarki o obiegu zamkniętym. Oferując modułowy zestaw rozwiązań do diagnozowania, rozładowywania i demontażu zużytych akumulatorów pojazdów elektrycznych, firma Bosch Rexroth umożliwia automatyzację tych procesów. Dostarczyła ona firmie BLC - The Battery Lifecycle Company jeden z pierwszych tego typu systemów automatyki w Europie.
Coraz większa sprzedaż pojazdów elektrycznych na całym świecie zwiększa popyt na akumulatory samochodowe. Akumulator jest jednym z najbardziej kosztownych i zasobochłonnych elementów pojazdu elektrycznego. W rezultacie recykling akumulatorów staje się coraz ważniejszy, ponieważ nawet 95% zawartych w nich pierwiastków chemicznych można ponownie wykorzystać, a tym samym obniżyć koszty produkcji.
Procesy związane z przygotowaniem i demontażem akumulatorów były do tej pory bardzo pracochłonne. Ich automatyzacja jest niezbędna, aby recykling akumulatorów był możliwy na skalę przemysłową. Bosch Rexroth dostarcza firmie BLC - The Battery Lifecycle Company jeden z pierwszych w Europie systemów automatyki do rozładowywania i demontażu modułów akumulatorowych. BLC to spółka joint venture utworzona przez firmy TSR Automotive (spółkę zależną firmy REMONDIS) i Rhenus Automotive. Opatentowane rozwiązanie automatyzuje krytyczny etap głębokiego rozładowywania wysokowydajnych akumulatorów, a tym samym skraca proces, który wcześniej trwał nawet 24 godziny, do niespełna 15 minut.
– Opracowany przez firmę Bosch Rexroth proces automatycznego rozładowywania akumulatorów nie tylko upraszcza recykling, lecz również zwiększa wydajność i bezpieczeństwo. Głębokie rozładowywanie modułu trwa zaledwie kilka minut. To ogromny wzrost produktywności. Ryzyko związane np. ze zwarciami i pożarami jest ograniczone do minimum – podsumowuje Lukas Brandl, dyrektor zarządzający BLC - The Battery Lifecycle Company.
System transportowy TS 5 firmy Bosch Rexroth przenosi moduły akumulatorów różnych producentów, różnego typu i różnej wielkości między stanowiskami diagnozowania, rozładowywania i demontażu. Jest to system przenośników rolkowych, zaprojektowany specjalnie z myślą o transporcie ciężkich ładunków, który w elastyczny sposób spełnia wymagania zakładów recyklingu. Modułowe rozwiązanie z pakietu narzędzi do automatyzacji ctrlX AUTOMATION, obsługiwane przez platformę sterowania ctrlX CORE i system napędowy ctrlX DRIVE, neutralizuje ogniwa akumulatorów na stanowisku rozładowywania. Układ napędowy pochłania energię rozładowania i przekazuje ją z powrotem do obwodu pośredniego lub do sieci energetycznej za pośrednictwem przetwornicy DC/DC i inwertera sieciowego. Stacja rozładowcza zmniejsza zatem zapotrzebowanie całego systemu na moc.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
– Dzięki rozwiązaniu firmy Bosch Rexroth jesteśmy doskonale przygotowani do odzyskiwania cennych zasobów i minimalizowania śladu ekologicznego w branży. Chcemy poddawać recyklingowi do 15 000 ton surowców z baterii rocznie w Magdeburgu – wyjaśnia Brandl.
Bosch Rexroth oferuje pakiet rozwiązań EV Battery Recycling Suite do diagnozowania, rozładowywania i demontażu zużytych akumulatorów EV na skalę przemysłową zarówno operatorom instalacji, jak i integratorom systemów. Modułowa konstrukcja tego pakietu umożliwia jego ekonomiczne skalowanie w celu recyklingu większych ilości akumulatorów i sprostania nowym wyzwaniom w przyszłości. Firma Bosch Rexroth stawia na otwarte standardy komunikacji i programowania. Ułatwia to integrację rozwiązania ze strukturami informatycznymi różnych aplikacji.
Źródło: Bosch Rexroth