Napęd robotów mobilnych do cichych pomieszczeń

W ofercie firmy NSK znalazł się innowacyjny zespół kół z napędem bezpośrednim, przeznaczony dla producentów OEM, którzy chcą zwiększyć mobilność swoich robotów autonomicznych lub współpracujących w cichych lokalizacjach, takich jak szpitale, hotele, biura czy biblioteki.

Główną wadą standardowych systemów AGV (autonomicznych pojazdów sterowanych) stosowanych w fabrykach i magazynach jest wytwarzany przez nie hałas. W odróżnieniu od nich bezpośrednio napędzany zespół kół NSK jest znacznie cichszy, co ułatwia wykorzystywanie go w miejscach publicznych i środowiskach pozaprodukcyjnych. Obszary aktywności biznesowej, takie jak usługi czy obiekty użyteczności publicznej, wymagają robotów działających cicho, aby nie zakłócać prowadzenia rozmów i nie przeszkadzać ludziom w wykonywaniu ich zadań.

Cichobieżna charakterystyka napędu kołowego NSK jest powiązana z brakiem przekładni (napęd bezpośredni) i wykorzystuje technologię silnika Megatorque, eliminującą hałas roboczy generowany przez typowe skrzynie biegów. Zastosowanie napędu Megatorque jako koła stanowiło nową koncepcję, a firma NSK musiała opracować sposób wykorzystania elementów systemu w celu stworzenia optymalnej specyfikacji przy zachowaniu rozsądnej ceny.

Oprócz zapewnienia niskiego poziomu hałasu zespół kół został zaprojektowany również pod kątem bezpiecznego działania w pobliżu ludzi i idealnie nadaje się do użytku w robotach serwisowych, wózkach z napędem i innych robotach współpracujących (cobotach). Kluczową cechę konstrukcji stanowi jej zdolność «back-driveability», co w przypadku powstania problemu pozwala na łatwy powrót do ręcznych operacji pchania/ciągnięcia.

Podczas użytkowania nowo opracowany, dedykowany napęd steruje za pomocą prostych sygnałów jednocześnie dwoma zespołami kół. Został on wyposażony w czujniki mierzące obroty kół, przyspieszenie, przechylenie i inne użyteczne parametry. Sygnały z czujników można przesyłać do dowolnego komputera pokładowego stosowanego w aplikacjach robotów autonomicznych.

Podczas prac nad nowym rozwiązaniem został wykorzystany szeroki zakres istniejących technologii, włączając w to mechatronikę, sterowanie i oprogramowanie. Roboty wyposażone w nowy zespół kół mogą wydajnie przenosić i transportować ładunki do 100 kg bez zakłócania aktywności ludzi.

Źródło: NSK

O Autorze

Czasopismo elektrotechnik AUTOMATYK jest pismem skierowanym do osób zainteresowanych tematyką z zakresu elektrotechniki oraz automatyki przemysłowej. Redakcja online czasopisma porusza na stronie internetowej tematy związane z tymi obszarami – publikuje artykuły techniczne, nowości produktowe, a także inne ciekawe informacje mniej lub bardziej nawiązujące do wspomnianych obszarów.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę