Najbardziej realistyczny humanoid na świecie – rozcięta noga ujawnia prawdę

Rozcięta noga najbardziej realistycznego humanoida Xpeng

Chińska firma motoryzacyjna wkracza w erę robotyki. Jej najnowszy humanoid Iron zachwyca realizmem i budzi kontrowersje – publiczność nie wierzyła, że to maszyna.

Firma Xpeng zaprezentowała niezwykle realistycznego robota humanoidalnego. Iron wzbudził niemałą sensację. Podczas oficjalnej prezentacji publiczność była nim tak bardzo zszokowana, że producenci postanowili udowodnić, że Iron nie jest człowiekiem.

To faktycznie nie była prowokacja. Podczas Dnia Sztucznej Inteligencji 2025 w Kantonie w Chinach prezes He Xiaopeng wraz z zespołem wyszli naprzeciw niedowiarkom. Po rozcięciu materiału na nodze robota publiczność zobaczyła, że kryje się tam mechanizm maszyny. Już teraz doszliśmy do momentu, gdzie humanoid może być tak bardzo podobny do człowieka, że trzeba udowadniać jego robotyczną naturę.

Xpeng

Od samochodów elektrycznych do robotyki humanoidalnej 

Iron to imponujący krok w stronę postępu robotyki humanoidalnej. Chińska firma specjalizowała się do tej pory w produkcji nowoczesnych samochodów elektrycznych, ale teraz dała wyraźny sygnał, że jest znaczącym graczem także w innych dziedzinach. Xpeng stawia także na rozwój sztucznej inteligencji i robotykę. Potwierdzeniem tego jest oczywiście Iron. 

Firma zbudowała pełnowarstwowy, samodzielnie opracowany system Physical AI, który obejmuje układy scalone, systemy operacyjne z dużymi modelami językowymi oraz inteligentny sprzęt. Ta technologiczna baza ma wspierać rozwijanie samochodów autonomicznych, robotów humanoidalnych i latających pojazdów.

Ekstremalny antropomorfizm

Humanoid porusza się jak człowiek, ma kręgosłup, bioniczne mięśnie, a cały jego mechanizm pokryty jest elastyczną skórą. Xpeng celowo przyjął zasadę „ekstremalnego antropomorfizmu" w projektowaniu robota. Filozofia ta opiera się na przekonaniu, że im bardziej robot przypomina człowieka, tym łatwiej osiągnąć jego komercjalizację, większą uniwersalność działania i prostsze pozyskiwanie danych treningowych.

Konstrukcja robota pozwala na personalizację różnych typów sylwetki. Z 82 stopniami swobody ruchu w całym ciele, Iron wykonuje płynne i naturalne ruchy, w tym zaawansowane akcje takie jak chód po wybiegu. Szczególnie imponujące są dłonie robota – wykorzystują najmniejsze w branży złącza harmoniczne, dzięki czemu zachowują proporcje 1:1 w stosunku do ludzkiej ręki i dysponują 22 stopniami swobody.

Zaawansowana architektura technologiczna

Wewnątrz humanoida znajduje się system zasilany bateriami w pełni półprzewodnikowymi – Iron jest pierwszym humanoidem w branży wykorzystującym technologię akumulatorów całkowicie półprzewodnikowych. Rozwiązanie to zapewnia najwyższą gęstość energii, minimalną wagę i maksymalne bezpieczeństwo użytkowania.

Mózgiem robota jest model VLA drugiej generacji (Vision-Language-Action) firmy Xpeng, wyposażony w trzy autorskie układy Turing AI, zapewniające łączną moc obliczeniową 3000 TOPS.

Przyszłość Irona

Prezes He Xiaopeng zapewnia, że do końca 2026 roku Xpeng zamierza rozpocząć masową produkcję zaawansowanych humanoidalnych robotów na dużą skalę. W pierwszej kolejności roboty trafią do zastosowań komercyjnych.

Aby przyspieszyć wdrażanie i zastosowanie robotów humanoidalnych, Xpeng planuje otworzyć SDK (zestaw narzędzi programistycznych) Iron i wspólnie budować ekosystem aplikacji dla humanoidów z globalnymi deweloperami. To podejście ma umożliwić szerszej społeczności twórców rozwijanie nowych zastosowań dla tej zaawansowanej platformy robotycznej.

Źródło: Xpeng

O Autorze

Czasopismo elektrotechnik AUTOMATYK jest pismem skierowanym do osób zainteresowanych tematyką z zakresu elektrotechniki oraz automatyki przemysłowej. Redakcja online czasopisma porusza na stronie internetowej tematy związane z tymi obszarami – publikuje artykuły techniczne, nowości produktowe, a także inne ciekawe informacje mniej lub bardziej nawiązujące do wspomnianych obszarów.

Tagi artykułu

elektrotechnik AUTOMATYK 10-11-12/2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę