Łożyska ślizgowe igus wspierają bezobsługowy system sterowania
Zespół polskich studentów z Wrocławia rozwija koncepcję transportu przyszłości. Autonomiczna łódź motorowa Solaris jest zasilana wyłącznie energią słoneczną. Aby mogła łatwo i bezobsługowo poruszać się po rzekach i jeziorach, młodzi inżynierowie polegają na łożyskach ślizgowych igus, umieszczonych w układzie sterowania, wykonanych z bardzo wydajnego polimeru iglidur J. Łożyska zapewniają niezbędną stabilność, zmniejszają masę łodzi oraz gwarantują bezsmarowe użytkowanie.
Popyt na ekologiczne pojazdy, które charakteryzują się niskimi kosztami eksploatacji i wysoką wydajnością, jest większy niż kiedykolwiek. Zespół polskich studentów z Wrocławia opracował teraz łódź motorową napędzaną energią słoneczną. Projekt Solaris I jest realizowany przez PWR Solar Boat Team pod patronatem Wydziału Mechaniczno-Energetycznego. Aby zapewnić napęd przyjazny dla środowiska, młodzi inżynierowie polegają całkowicie na ogniwach fotowoltaicznych.
Projekt obejmuje opracowanie, budowę i wdrożenie łodzi. Ważną częścią tego jest usprawnienie ruchu łodzi poprzez skomputeryzowany system sterowania, podobny do stosowanego w lotnictwie systemy „fly-by-wire“. Konstruktorzy poszukiwali łożysk ślizgowych, charakteryzujących się bezsmarowością, odpornością na wodę morską oraz wytrzymałością mechaniczną i prostym montażem. Rozwiązanie: łożyska ślizgowe iglidur od igusa. W układzie sterowniczym zastosowano łożyska z podwójnym kołnierzem, wykonane z bardzo wydajnego polimeru iglidur J.
– Łożyska igus zapewniają długą żywotność, zmniejszają masę całego systemu, eliminują smary i są łatwe w montażu – mówiła Dominika Dewor z PWR Solar Boat Team. Projekt zespołu był sponsorowany przez program wsparcia młodych inżynierów igus (YES). Inicjatywa uniwersytecka wspiera projekty szkolne i studenckie za pośrednictwem bezpłatnych próbek, sponsoringu i konsultacji.
Źródło: igus