Łączność sieciowa w zautomatyzowanych portach kontenerowych

Łączność sieciowa w zautomatyzowanych portach kontenerowych HMS Networks

Firma BTG, potrzebując rozwiązania, które pozwoliłoby systemom pomiaru położenia IRM400 przesyłać dane w czasie rzeczywistym w ramach różnych sieci przemysłowych, wybrała ofertę Anybus firmy HMS Networks, co zapoczątkowało ich współpracę.

Dążenie do zwiększenia przepustowości międzynarodowego transportu morskiego opiera się na wysokowydajnych dźwigach, które szybko i bezpiecznie przenoszą ładunki kontenerowe ze statków na nabrzeża. BTG specjalizuje się w opracowywaniu, produkcji i instalacji systemów pomiaru położenia dla zautomatyzowanych portów kontenerowych. Duża część pracy firmy opiera się na dostarczaniu czujników umożliwiających dźwigom przenoszenie ładunku ze statków do pojazdów sterowanych automatycznie (AGV). Ale infrastruktura sieci jest złożona i wymagająca. Dźwigi i pojazdy AGV często korzystają z różnych sieci przemysłowych i muszą przesyłać dane w czasie rzeczywistym w trudnych warunkach. W tym miejscu pojawia się firma Anybus. Zajmuje się ona sieciami przemysłowymi, pozwalając BTG skupić się na systemach pomiaru pozycji, a ich współpraca pomaga zwiększyć wydajność zautomatyzowanych portów kontenerowych.

BTG specjalizuje się w systemach pomiaru położenia stosowanych we wszystkich typach suwnic i żurawi dźwigowych oraz w pojazdach w zautomatyzowanych terminalach kontenerowych. Jednym z kluczowych produktów BTG jest seria systemów pomiarowych IRM400. Jest on przeznaczony do monitorowania kołysania, skosu i nachylenia, zapewniając tym samym dokładną kontrolę położenia rozpórek żurawia i przenoszonych cennych ładunków.

System IRM, zaprojektowany jako seria elementów modułowych, może być konfigurowany dla wielu różnych typów i rozmiarów żurawi. Rozwiązanie składa się z nadajnika podczerwieni i odbiornika o wysokiej rozdzielczości. Nadajnik jest montowany na rozpórce żurawia, a odbiornik jest umieszczany prostopadle nad nadajnikiem. System stale mierzy bieżący kąt przechyłu ładunku we wszystkich kierunkach. Mierzy również kąt skosu rozpórki i opcjonalnie kąt trymu oraz nachylenia. Aby osiągnąć taki poziom dynamicznej kontroli wielotonowych ładunków poruszających się w trzech wymiarach z dużą prędkością, dane muszą być gromadzone z kilku źródeł w czasie rzeczywistym i natychmiast przetwarzane, tak aby zawsze była znana dokładna pozycja i prędkość oraz można je było dostosować.

Czujnik pomiaru położenia IRM firmy BTG składa się z nadajnika i odbiornika. Moduł Anybus CompactCom B40 został umieszczony w odbiorniku.

Mamy duże doświadczenie i wiedzę w zakresie systemów pomiaru położenia w trudnych warunkach przemysłowych, ale nie jesteśmy ekspertami w branży sieci przemysłowych – wyjaśnia Daan Potters, dyrektor operacyjny w BTG – i dlatego zwróciliśmy się do Anybus.

Wymagania sieciowe

Firma BTG wymagała technologii sieciowej, która mogłaby być wbudowana w czujnik IRM, zapewniając komunikację w ramach sieci Profibus, Profinet i CANopen. Ponieważ BTG jest firmą globalną, a w zależności od regionu świata dominują różne typy sieci, musiała zapewnić sobie na przyszłość możliwość łatwego dopasowania systemu do większej liczby sieci. Rozwiązanie sieciowe musiało być również kompatybilne ze starszym sprzętem, wystarczająco wytrzymałe, aby poradzić sobie w środowiskach morskich i odpowiednio szybkie, aby przetwarzać komunikację danych w czasie rzeczywistym.

Dowolny rodzaj sieci

Anybus firmy HMS Networks to marka produktowa specjalizująca się w podłączaniu urządzeń przemysłowych do praktycznie każdego typu sieci przemysłowej. Istnieją moduły CompactCom dla wszystkich najważniejszych magistrali Fieldbus lub przemysłowych sieci Ethernet, w tym protokołów Profibus, Profinet i CANopen.

Rozwiązanie wbudowane

Moduł CompactCom jest wbudowany w odpowiednie urządzenie, w tym przypadku jest to odbiornik czujnika. Konstrukcja wbudowana przynosi kilka korzyści. Jest prosta w instalacji, dzięki czemu skraca czas wprowadzania nowych produktów na rynek oraz umożliwia ponowne wykorzystanie starszego sprzętu, co pozwala firmie BTG na doposażenie istniejących żurawi w nowe elektroniczne układy sterowania. CompactCom może być osadzony w obudowie o stopniu ochrony IP67, dzięki czemu sprzęt poradzi sobie w trudnych warunkach panujących w środowisku morskim.

Komunikacja w czasie rzeczywistym

Rozwiązanie Anybus CompactCom zapewnia wydajną wymianę danych, która może obsłużyć nawet najbardziej wymagające aplikacje ruchu synchronicznego – do 1448 bajtów danych procesowych w każdym kierunku.

Wybraliśmy rozwiązanie CompactCom B40 i jesteśmy z niego zadowoleni – podsumowuje Daan Potters. – Moduł CompactCom B40 spełnia nasze potrzeby sieciowe, jest kompatybilny ze wszystkimi wymaganymi sieciami i zapewnia komunikację w czasie rzeczywistym, co jest niezbędne w systemach pomiaru położenia. Firma Anybus zapewniła również doskonałe wsparcie, pomagając nam w jak najszybszym wdrożeniu CompactCom B40.
 
Źródło: HMS Networks

O Autorze

Czasopismo elektrotechnik AUTOMATYK jest pismem skierowanym do osób zainteresowanych tematyką z zakresu elektrotechniki oraz automatyki przemysłowej. Redakcja online czasopisma porusza na stronie internetowej tematy związane z tymi obszarami – publikuje artykuły techniczne, nowości produktowe, a także inne ciekawe informacje mniej lub bardziej nawiązujące do wspomnianych obszarów.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę