KGHM inwestuje w zakładowe stacje ładowania pojazdów elektrycznych
Dwie nowe stacje ładowania pojazdów elektrycznych oraz dwie stacje ładowania baterii do wózków elektrycznych, z których jedna zasilana jest z instalacji fotowoltaicznej, zostały uruchomione w Hucie Miedzi Cedynia. Od prawie dwóch lat w tym oddziale KGHM trwa wdrażanie rozwiązań z zakresu elektromobilności.
Głównym celem działań jest dążenie do zwiększenia w procesie produkcji udziału zielonego transportu. Ważnym aspektem jest również redukcja kosztów w firmie. Huta Miedzi Cedynia to szczególny zakład, położony wśród lasów niedaleko miejscowości Orsk. W oddziale wytwarzane są walcówka i drut wykorzystywane m.in. przy produkcji kabli elektroenergetycznych oraz stosowane w elektrycznej trakcji kolejowej.
W 2020 r. w Hucie Miedzi Cedyni pojawiły się dwa pierwsze elektryczne wózki widłowe i samochód „elektryk”. Rok później przeprowadzona została modernizacja i przebudowa parkingu na potrzeby uruchomienia stacji ładowania.
W Hucie aktualnie funkcjonują 4 stacje ładowania oraz mała instalacja fotowoltaiczna, która będzie pozyskiwać energię odnawialną do tych stacji. Stacja do ładowania akumulatorów wózków jest połączona z instalacją, która składa się z 66 paneli. Wózki elektryczne o udźwigu 4,5 tony stosowane są do załadunku katod do pieca ASARCO. Huta w tym roku zakupi jeszcze trzy kolejne wózki elektryczne, które będą obsługiwać ekspedycję palet z walcówką i drutem miedzianym.
Pierwszy pełen rok użytkowania pojazdów z napędem elektrycznym pokazuje duże oszczędności w kosztach eksploatacji. Zużycie oleju napędowego w oddziale spadło o 22%. Zastosowanie wózków elektrycznych przyczyniło się do obniżenia kosztów eksploatacji o 73% w porównaniu do wózków spalinowych. Natomiast eksploatacja elektrycznego auta osobowego spowodowała obniżenie kosztów o 79% w porównaniu do samochodu osobowego z napędem spalinowym. Planowany zakup kolejnych pojazdów elektrycznych pozwoli na zmniejszenie zużycia oleju napędowego o następne ok. 60% rok do roku.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Inne
Pojazdy elektryczne mogą być magazynami energii
Akumulatory pojazdów elektrycznych mogą potencjalnie oddawać energię do sieci lub na potrzeby zasilania innych urządzeń. Dzięki specjalnym interfejsom stają się więc mobilnymi magazynami energii. Żeby z nich korzystać, potrzebne są m.in. inteligentne stacje transformatorowe (SPS). Rozwiązanie, które pomaga integrować SPS-y z pojazdami elektrycznymi i efektywnie zarządzać skumulowaną w nich energią, opracowali polscy inżynierowie z Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytutu Tele- i Radiotechnicznego.
Źródło: KGHM