elektrotechnik AUTOMATYK
Reklama
Reklama

Czy samoloty pasażerskie będą znowu latać z prędkościami ponaddźwiękowymi?

Aerion
Reklama
Reklama

Kiedy w 2003 r. odbył się ostatni lot samolotu Concorde, który poruszał się z prędkością ponaddźwiękową, wydawało się, że nie ma już powrotu do samolotów poruszających się z takimi prędkościami. Naturalnie, mówiąc o cywilnym lotnictwie. Okazuje się jednak, że jest szansa, i to całkiem realna, do powrotu do lotów z ponaddźwiękowymi prędkościami. GE Aviation skonstruował nowy typ silnika, którym będą mogły się poruszać odrzutowe samoloty.

Nowa rodzina silników ponaddźwiękowym o nazwie Affinity zostanie włączona do realizowanego właśnie projektu budowy nowego odrzutowca biznesowego Aerion AS2, będącego wspólnym dziełem firm Lockheed Martin, GE Aviation i Honeywell. Docelowo, dzięki nowemu silnikowi czas transatlantyckiego lotu może zostać skrócony nawet o trzy godziny.

Reklama

GE nie zdradza jeszcze żadnych szczegółów dotyczących nowej jednostki napędowej. W każdym bądź razie nowy silnik ma zapewniać lepsze parametry niż jednostka Rolls-Royce Snecma Olympus 593, która napędzała Concorde - pozwalała ona na lot z prędkością 1,8 Macha, czyli ok. 2173 km/h. Wg GE przy budowie silnika Affinity korzystano z doświadczenia zdobytego przy konstruowaniu silników dla Boeinga 787 Dreamliner.

Nowa rodzina silników będzie mogła pracować do wysokości 18 000 m i będzie zgodna z najnowszymi normami w zakresie hałasu. A przypomnijmy, że lotowi z ponaddźwiękową prędkością towarzyszy wytworzenie tzw. gromu dźwiękowego, czyli potężnej fali uderzeniowej i ogromnego hałasu.

Reklama

W realizacji powyższego celu nowy silnik korzystać będzie z systemu pełnej kontroli cyfrowej (FADEC), który jest systemem komputerowym umożliwiającym nadzorowanie wszystkich parametrów pracy silnika i innych elementów napędu. Ponadto, nowe silniki będą współpracować z koncepcją naturalną przepływu laminarnego skrzydeł, która wykorzystuje skromnie nachyloną krawędź natarcia skrzydła i nową konstrukcję kadłuba, aby zmniejszyć opór powietrza nad skrzydłem nawet o 60%, a całkowity opór o 20%.

Według twórców nowego samolotu ponaddźwiękowego taka koncepcja pozwoli zmniejszyć znacząco koszty operacyjnego związane z jego eksploatacją, a przy tym wyraźnie zwiększyć jego zasięg.

Pierwsze próbne loty Aeriona AS2 przewidziano na 2023 r., a komercyjne zastosowanie nowego samolotu jest szansa, że rozpocznie się już dwa lata później.

Reklama

O Autorze

Czasopismo elektrotechnik AUTOMATYK jest pismem skierowanym do osób zainteresowanych tematyką z zakresu elektrotechniki oraz automatyki przemysłowej. Redakcja online czasopisma porusza na stronie internetowej tematy związane z tymi obszarami – publikuje artykuły techniczne, nowości produktowe, a także inne ciekawe informacje mniej lub bardziej nawiązujące do wspomnianych obszarów.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama