Budują pierwszy tor testowy Hyperloop w Europie
Kolejny kamień milowy dla programu badawczego Hyperloop Uniwersytetu Technicznego w Monachium. W obecności premiera Bawarii Markusa Södera i bawarskiego ministra nauki Markusa Blume'a pod koniec września w Ottobrunn/Taufkirchen odbyła się ceremonia wmurowania kamienia węgielnego pod 24-metrowy tor testowy TUM Hyperloop. To pierwszy tego typu tor testowy w Europie.
Prawie dwa lata po uruchomieniu programu badawczego Hyperloop naukowcy TUM wchodzą w kolejną rundę. Założony w 2020 r. jako inicjatywa studencka program TUM Hyperloop od tego czasu intensywnie pracuje nad nowym sposobem podróżowania drogą lądową z niespotykaną dotąd prędkością. – TUM Hyperloop postawił sobie za cel opracowanie technologii, aby zrównoważony transport dużych prędkości stał się rzeczywistością – wyjaśnia Gabriele Semino, kierownik projektu w TUM Hyperloop.
Budowa 24-metrowego toru testowego w jego pierwotnym rozmiarze podnosi teraz projekt ze skali modelu do rzeczywistego rozmiaru. Oprócz rury, która jest wykonana z betonu o bardzo wysokiej wytrzymałości, ma również powstać kapsuła testowa z technologią lewitacji magnetycznej, która może przewozić pasażerów. Segment testowy TUM Hyperloop jest pierwszym europejskim polem testowym tego rodzaju i ma na celu zbadanie wykonalności transportu pasażerskiego. Dodatkowo badana jest skalowalność całego systemu, w tym technologii próżniowej i całego napędu.
Testowane są trzy podsystemy
Nowy obszar testowy TUM w Ottobrunn / Taufkirchen można podzielić na trzy podstawowe obszary. Najbardziej oczywistym elementem demonstratora jest rura, w której później porusza się kapsuła pasażerska. Przede wszystkim należy zbadać hydroizolację na rzeczywistą skalę, ponieważ system Hyperloop opiera się niemal na próżni. Sama kapsuła będzie służyć jako drugi główny obszar badań. Oprócz systemu lewitacji magnetycznej nacisk kładziony jest również na bezpieczeństwie pasażerów w próżni rury. Trzecim i ostatnim obszarem jest system sterowania operacjami, a tym samym sterowanie rurą i kapsułką oraz układem napędowym w rurze.
– Integrujemy wszystkie kluczowe systemy w demonstratorze, co pozwala na całościowe zbadanie technicznej wykonalności koncepcji Hyperloop. Dzięki rzeczywistej wielkości i realistycznej kabinie pasażerskiej, system może zostać certyfikowany w ostatnim etapie, a tym samym wykorzystany do operacji pasażerskich – wyjaśnia Semino.
Bawarski rząd krajowy wspiera program
Program TUM Hyperloop jest częścią Hightech Agenda Bayern od 2020 r. W ramach Wydziału Lotnictwa i Geodezji TUM Hyperloop czerpie z rozległej wiedzy i zasobów, które znacząco przyczyniają się do rozwoju programu. W projekt zaangażowana jest duża liczba przewodniczących, ekspertów i studentów TUM, a także partnerów zewnętrznych.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
– Fantastyka naukowa staje się rzeczywistością. Hyperloop to wizja zupełnie nowego i bezemisyjnego sposobu poruszania się z prędkością ponad 400 km/h. Obecnie budujemy tor próbny o długości 24 metrów za 3,5 miliona euro. Bawaria żyje duchem zaawansowanych technologii i start-upów. Ottobrunn jest domem dla największego wydziału lotniczego w Europie. Dzięki Hightech Agenda inwestujemy więcej niż jakikolwiek inny kraj związkowy: 3,5 miliarda euro z 13 000 nowych miejsc do nauki i 1000 profesur. Technologia to przyszłość – mówi dr Markus Söder, MdL i premier Bawarii.
Sukces w czterech międzynarodowych konkursach
Od 2015 r. zespół Hyperloop pracuje nad wizją uczynienia mobilności zrównoważoną, a przede wszystkim znacznie szybszą niż dotychczas. Ówczesna inicjatywa studencka została założona w tym czasie, aby wziąć udział w konkursach SpaceX Hyperloop Pod, które Elon Musk uruchomił ze swoją firmą kosmiczną. Zespół TUM zajął pierwsze miejsce we wszystkich czterech konkursach. Obecny program TUM Hyperloop ewoluował z projektu studenckiego. Celem projektu jest zbudowanie do końca dekady trasy referencyjnej systemu Hyperloop w kilku etapach, w której pasażerowie mogą być przewożeni z prędkością nawet ok. 850 km/h.
Źródło: TUM