Silnik samochodowy na amoniak
Chińska firma Guangzhou Automobile Group Co. poinformowała, że jej zdaniem, opracowała pierwszy na świecie silnik samochodowy zasilany amoniakiem. To uzupełnienie nowych rozwiązań energetycznych, zmniejszających emisję dwutlenku węgla w branży transportowej.
– Pokonaliśmy problem związany z trudnością szybkiego spalania amoniaku i wykorzystaliśmy to paliwo w przemyśle samochodów osobowych – powiedział Qi Hongzhong z centrum badawczo-rozwojowego GAC. – Warto przewidzieć jego wartość dla społeczeństwa i zastosowań komercyjnych.
Amoniak został zaproponowany już jako czyste paliwo dla statków, samolotów pasażerskich, ciężarówek i pociągów, ale GAC uważa, że może on mieć również przyszłość w samochodach osobowych. Amoniak jest wygodny, ponieważ nie wymaga energochłonnej kompresji ani kriogenicznego sprzętu do skraplania.
Firma Guzngzhou Automotive Group Co. (GAC) ogłosiła podczas niedawnej prezentacji Tech Day, że opracowała 2,0-litrowy silnik zdolny do bezpiecznego i wydajnego spalania ciekłego amoniaku. GAC zapewnia szczytową moc wyjściową 120 kW (161 KM) i 90% redukcję emisji dwutlenku węgla w porównaniu z paliwami konwencjonalnymi.
Biorąc pod uwagę, że silnik GAC nadal wydaje się wytwarzać trochę dwutlenku węgla, prawdopodobnie jest tam również inne źródło paliwa. Miałoby to sens, ponieważ niska prędkość rozprzestrzeniania się płomienia w amoniaku powoduje, że silniki mają m.in. problemy z wysokimi obrotami.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Jednak jeśli GAC zechce skomercjalizować rozwiązanie w motoryzacji, będzie musiał stawić czoła sporym wyzwaniom. Jednym z nich jest brak infrastruktury paliwowej. Poza tym prawie nieunikniona jest tendencja do tworzenia wysokich poziomów emisji NOx – a w przypadku silników wysokoprężnych z kompresją dochodzi problem z wydostawaniem się niespalonego amoniaku z rury wydechowej. I fakt, że większość amoniaku jest wytwarzana dzisiaj przy użyciu wysokoemisyjnego procesu Habera-Boscha.
Źródło: GAC China