Jak obecna sytuacja gospodarczo-polityczna wpłynie na rozwój Przemysłu 4.0 w Polsce?

Jak obecna sytuacja wpłynie na rozwój Przemysłu 4.0 w Polsce Endress+Hauser

Wysoka inflacja, rywalizacja o pracowników i niestabilne ceny energii w 2023 r. paradoksalnie mogą być szansą na szybszą transformację cyfrową polskich przedsiębiorstw. Taki wniosek można wyciągnąć z webinaru „Co z tym Przemysłem 4.0? Szanse i zagrożenia dla transformacji cyfrowej polskich przedsiębiorstw w 2023 roku”, który Endress+Hauser zorganizował dla specjalistów branży przemysłowej.

Celem webinaru „Co z tym Przemysłem 4.0? Szanse i zagrożenia dla transformacji cyfrowej polskich przedsiębiorstw w 2023 roku” było znalezienie odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób obecna sytuacja gospodarczo-polityczna może wpłynąć na rozwój Przemysłu 4.0 w Polsce.

Powiązane firmy

W spotkaniu wzięli udział eksperci i przedstawiciele branży przemysłowej: Maciej Sieczka – prezes Endress+Hauser Polska, Andrzej Soldaty – dyrektor Centrum Przemysłu 4.0 Politechniki Śląskiej i założyciel Inicjatywy na rzecz polskiego Przemysłu 4.0, Maciej Alksnin – prezes Magma, Mariusz Szwagrzyk – Dyrektor Marketingu Endress+Hauser Polska oraz Paweł Lebioda – konsultant ds. oprogramowania ControlTec.

Optymalizacja

Podczas webinaru eksperci wskazywali na konkretne działania, które zakłady przemysłowe mogą podjąć w 2023 r., żeby zwiększać swój poziom cyfryzacji.

Jeżeli patrzymy na program odbudowy, to większość inwestycji musi iść w kierunku infrastrukturalnym. Jest to nieodwracalny i potrzebny kierunek – mówi Maciej Sieczka, prezes Endress+Hauser Polska. – Namawiamy naszych klientów i partnerów biznesowych do tego, żeby mądrze wykorzystywali pieniądze. Każda modernizacja, wymiana sprzętu czy drobna naprawa w zakładzie może przesuwać nas w kierunku Przemysłu 4.0. Stajemy się dzięki temu autonomiczni. W czasach kryzysowych takie optymalizowanie, zarówno kosztów utrzymania instalacji, jak i podążanie za trendami rynkowymi, jest jeszcze ważniejsze, niż było w stabilnych czasach.

Wymóg lepszego gospodarowania zasobami: energią, wodą lub surowcami, dzięki rozwiązaniom Przemysłu 4.0, zdecydowanie poprawia współczynnik wykorzystania tych zasobów. To także precyzyjne dostosowanie się do potrzeb rynku. Produkujemy wtedy w zależności od potrzeby, a nie „na magazyn” – mówił Andrzej Soldaty, dyrektor Centrum Przemysłu 4.0 Politechniki Śląskiej i założyciel Inicjatywy na rzecz polskiego Przemysłu 4.0.

Bezpieczeństwo danych

Jednym z wyzwań w 2023 r. dla firm będzie zapobieganie wypływania wiedzy i danych z przedsiębiorstwa. Z uwagi na rywalizację o specjalistów zakłady powinny wdrażać rozwiązania, które zachowają „know-how” pomimo utraty doświadczonego pracownika.

Teraz pytanie, jak to doświadczenie zeskanować i przełożyć na coś, co zostanie zmagazynowane w zakładzie w sposób cyfrowy. Taka możliwość istnieje i to jest jeden z elementów, który też musimy brać pod uwagę. Może to stanowić bardzo konkretny motywator dla przedsiębiorców – mówił Andrzej Soldaty.

Magnes dla młodych specjalistów

Inwestycje w rozwiązania cyfrowe w 2023 r. będą miały znaczenie nie tylko przez wzgląd na infrastrukturę firmy, ale także jej wizerunek wśród młodych specjalistów, którzy wchodzą na rynek.

Młodzi ludzie chcą zdobywać świat, ale żeby to zrobić trzeba mieć też odpowiednie narzędzia i perspektywę – mówi Maciej Alksnin, prezes Magma S.A.P. – Jeżeli młody inżynier lub inżynierka po studiach wchodzi do zakładu, który jest nowoczesny i oferuje perspektywy, na przykład wdraża Przemysł 4.0, to takim osobom naprawdę chce się pracować. Z doświadczenia widzę, że poświęcą oni naprawdę dużo po to, żeby budować politykę tego zakładu.

Postrzeganie pracodawcy jako promującego nowe rozwiązania, atrakcyjne dla dzisiejszego pokolenia obytego z mediami cyfrowymi, na pewno jest niezwykle istotne. Jeśli firma ma wizerunek atrakcyjnego i nowoczesnego pracodawcy, łatwiej jest zatrzymać pracownika czy pozyskać nowe, wykwalifikowane kadry – dodaje Paweł Lebioda, konsultant ds. oprogramowania ControlTec.

Reasumując, obecna sytuacja gospodarczo-polityczna może zachęcić polskie przedsiębiorstwa do szerszego i szybszego wdrażania w 2023 r. rozwiązań Przemysłu 4.0. Wszystko w celu optymalizacji produkcji, rywalizacji o talenty i zapobiegania wypływaniu wiedzy i danych z organizacji.

Źródło: Endress+Hauser 

O Autorze

Czasopismo elektrotechnik AUTOMATYK jest pismem skierowanym do osób zainteresowanych tematyką z zakresu elektrotechniki oraz automatyki przemysłowej. Redakcja online czasopisma porusza na stronie internetowej tematy związane z tymi obszarami – publikuje artykuły techniczne, nowości produktowe, a także inne ciekawe informacje mniej lub bardziej nawiązujące do wspomnianych obszarów.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę