Hurtownie elektrotechniczne: W stronę e-commerce i nowych trendów

Raven Media

Hurtownie elektrotechniczne korzystają z niezłej koniunktury, jaka utrzymuje się w polskim przemyśle, w tym również w branży elektrotechnicznej. Dystrybutorzy mogą liczyć na utrzymujące się duże zapotrzebowanie ze strony różnych gałęzi przemysłowych, w tym m.in. budowlano-montażowej, motoryzacji czy maszynówki, które już tradycyjnie należą do największych odbiorców produktów elektrotechnicznych.

Szeroko pojęty przemysł jest jedną z głównych grup odbiorców hurtowni elektrotechnicznych. Pod względem wolumenu i wartości zakupów większy udział w portfelu klientów tego typu hurtowni stanowią jedynie firmy elektroinstalacyjne, głównie za sprawą dużej liczby podmiotów należących do tej kategorii.

Wspomniany przemysł, a dokładniej zachodzące w nim zmiany, będą wymuszać, i już wymuszają, również zmiany w ofercie firm dostarczających różnego rodzaju asortyment dla przemysłu. W erze Przemysłu 4.0 i dynamicznego postępu technologicznego w branży przemysłowej coraz więcej klientów poszukuje nowych i bardziej zaawansowanych rozwiązań, które będą przyczyniać się do usprawnienia pracy i wzrostu wydajności przedsiębiorstw. Nowi klienci, często reprezentujący już nowe pokolenie, są bardziej otwarci na wszelkiego rodzaju nowinki i innowacyjne produkty, stąd niezbędne jest dopasowanie do tego zmieniającego się rynku oferty produktowej.

Zmieniająca się oferta produktowa hurtowni elektrotechnicznych wymusza też na nich pełnienie roli pewnego rodzaju doradcy rynkowego. Wiele firm, zwłaszcza z sektora małych i średnich przedsiębiorców, ma dość ograniczoną wiedzę, stąd olbrzymia rola do odegrania dla hurtowni, które są pośrednikiem pomiędzy producentem a końcowym odbiorcą z branży przemysłowej (ale także dla odbiorców indywidualnych i z innych sektorów). Wielu odbiorców hurtowni oczekuje wreszcie także od nich kompleksowej obsługi, w tym posprzedażowej. Dlatego też pracownicy hurtowni powinni stale podnosić swoje kwalifikacje oraz wiedzę, aby móc pełnić rolę specjalistów w tej dziedzinie.

W stronę obsługi on-line

Zmieniające się czasy widać wyraźnie także po zmianach w kanałach dystrybucji. Rosnąca rola e-commerce nie ominęła także branży elektrotechnicznej, w tym rynku hurtowni i dystrybutorów. Klasyczna sprzedaż asortymentu elektrotechniki dla przemysłu przesuwa się powoli z tradycyjnej stacjonarnej w kierunku wielokanałowej formy sprzedaży, gdzie coraz większą rolę zaczyna odgrywać kanał sprzedaży on-line, który oferuje wiele nowych możliwości w zakresie dystrybucji towarów.

Klienci przede wszystkim mają dostęp do oferty przez 24 godziny na dobę z każdego miejsca (z dostępem do Internetu) i to dostęp do oferty wielu dostawców. To sprawia, że łatwo i szybko można dokonać porównania różnych ofert i wybrać najlepszą z punktu widzenia własnego interesu. Dla odbiorcy hurtowni takie rozwiązanie zapewnia olbrzymią oszczędność czasu, a także (dzięki możliwości porównania kilku ofert) wymierne korzyści finansowe. Z kolei hurtownie, dzięki nowemu kanałowi dystrybucji, mogą znacznie powiększyć swój zasięg, a tym samym liczbę potencjalnych klientów.

Zakładając, że oferta produktowa jest na zbliżonym poziomie, a i poziom cenowy nie będzie znacząco się różnił, najważniejszym czynnikiem może się okazać czas realizacji zamówienia. Naturalnie element ten będzie decydujący w sytuacjach, gdy odbiorcy zależy na czasie. Dlatego też większość działających na rynku hurtowni posiada podstawowe i najczęściej zamawiane produkty w swoich magazynach, a ich wielkość uzależniona jest w dużej mierze właśnie od zmieniającego się popytu rynkowego. Dostępność określonych grup asortymentowych w dużej mierze zależy również do szybkości realizacji zamówienia przez producentów, którzy dostarczają swoje produkty do elektrohurtowni. Wszystko to przekłada się czas otrzymania zamówienia przez końcowego klienta. Coraz częściej już w dniu realizacji zamówienia produkt jest wysyłany do klienta i tylko przy bardziej nietypowych potrzebach czas oczekiwania może być znacząco wydłużony.

Z drugiej strony wciąż jest spora grupa odbiorców, która preferuje jednak tradycyjny sposób dystrybucji towarów w hurtowniach. Dzięki bezpośredniemu kontaktowi ze sprzedawcą mogą oni dopytać się o szczegóły, uzyskać fachowej porady, a często również sprawdzić przed samym zakupem interesujący ich produkt. Wydaje się jednak, że i na tę potrzebę dystrybucja on-line znalazła rozwiązanie. Coraz więcej hurtowni organizuje specjalne działy doradcze, które drogą internetową zapewniają fachowe doradztwo klientom.

 

© Raven Media

 

Silna pozycja grup zakupowych

Mocną pozycję na rynku hurtowni elektrotechnicznych cały czas mają grupy zakupowe, które zrzeszają bardzo często podmioty o różnej wielkości czy charakterystyce działalności, koordynując i pomagając im w określonych zadaniach. Polska Grupa Elektryczna Forum-Rondo np. negocjuje warunki współpracy z dostawcami, udziela zrzeszonym firmom wsparcia marketingowo-promocyjnego, posiada magazyn centralny, a także udostępnia warunki współpracy z firmami usługowymi (np. transport, telekomunikacja, ubezpieczenia, flota itd.).

Z kolei grupa zakupowa El-Sigma umożliwia realizację zakupów produktów elektrycznych i elektrotechnicznych przez centralę grupy, zapewniając korzystniejsze warunki handlowe na podstawie umów grupowych z dostawcami. Grupa realizuje także konkretne programy marketingowe, które wraz z partnerami biznesowymi realizuje co roku (np. El-Sigma Airlines, Akademia Profesjonalnej Sprzedaży, Akademia Profesjonalnego Zarządzania). El-Sigma oferuje możliwość wyświetlania spotów reklamowych dostawców w systemie monitorów umieszczonych we wszystkich punktach sprzedaży sieci hurtowni należących do Grupa, ponadto umożliwia hurtowniom sprzedaż produktów elektrotechnicznych w marce własnej "Sigma".

Tagi artykułu

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę