Jak przebiega proces digitalizacji przemysłu na świecie?

Jak przebiega proces digitalizacji przemysłu na świecie?

Rockwell Automation, lider w automatyce przemysłowej i transformacji cyfrowej, postanowił sprawdzić, jak firmy produkcyjne na całym świecie zmieniają swoje oblicze i proces działania w ramach IV rewolucji przemysłowej.

Chcąc uzyskać informacje na temat podejmowanych działań, trwających procesów, największych wyzwań czy wreszcie najczęściej wykorzystywanych narzędzi, firma przebadała 350 decydentów przemysłowych z całego świata. Wśród przedsiębiorstw poddanych badaniu znalazły się firmy z branży motoryzacyjnej, naftowej i gazowej, chemicznej, metalowej, wydobywczej, cementowej (MMC), farmaceutycznej i biotechnologicznej, spożywczej oraz artykułów gospodarstwa domowego i higieny osobistej (HPC). Badanie Customer Insight Report 2020 zostało wykonane metodą Blind Tests (ślepego testu).

Czwarta rewolucja przemysłowa naprawdę dzieje się tu i teraz i jest czasem niezwykle ekscytującym dla firm, doświadczających technologicznych zmian. Wiele z nich systematycznie wprowadza innowacje, wiele robi to sukcesywnie choć nie z dnia na dzień, jest również gros tych, które odwlekają proces w czasie z różnych powodów. Czas pandemii koronawirusa odcisnął swoje piętno na globalnej gospodarce, udowadniając przy okazji, że cyfryzacji  nie wolno bagatelizować, a w tak szczególnych okolicznościach z jakimi świat zmaga się obecnie to właśnie zdigitalizowane przedsiębiorstwo jest w stanie zapewnić ciągłość produkcji i szybko reagować na zmiany rynkowe. 

Rockwell Automation w badaniu Customer Insight Report 2020  przeprowadzonym metodą ślepego testu wśród 350 decydentów przemysłowych z całego świata dobrał swoich respondentów za pomocą specjalnego panelu online. Zostali oni pozyskani według określonego klucza: rynku, pozycji w firmie oraz branży. Respondentami ankiety byli pracownicy c-suite, dyrektorzy generalni, pracownicy sprzedaży, marketingu i finansów. Największą zaletą tak zaprojektowanej metodologii było wyeliminowanie szeregu zmiennych, jak choćby wizerunku marki, który wpływa na ocenę produktu i efekt końcowy badania. 

31% respondentów stanowili Managerowie i Senior Managerowie, a 29% Dyrektorzy i Senior Dyrektorzy. Najczęściej zawodowo byli oni związani z obszarem technologii (37%) oraz inżynierią/produkcją (29%). Wśród przedsiębiorstw poddanych badaniu znalazły się firmy z branży motoryzacyjnej, naftowej i gazowej, chemicznej, metalowej, wydobywczej, cementowej (MMC), farmaceutycznej i biotechnologii, żywności i napojów oraz artykułów gospodarstwa domowego i higieny osobistej (HPC).

Jak dziś wygląda proces digitalizacji cyfrowej?

Gdyby zadać podobne pytania 5 lat temu okazałoby się, że digitalizacja przemysłu byłaby w fazie edukacji ludzi i tworzenia uzasadnienia dla przedsiębiorstw do wdrażania określonych działań. Dzisiejsza rzeczywistość jest z goła inna. Rockwell Automation ujawnia, że większość firm w regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka) jest w trakcie wdrażania planów transformacji cyfrowej. Jedna trzecia (33%) firm w tym regionie albo w pełni rozbudowuje i wdraża strategie transformacji cyfrowej, albo prowadzi programy pilotażowe w celu rozpoczęcia działań związanych z transformacją cyfrową. 

Większość organizacji w regionie EMEA wdraża strategie transformacji cyfrowej poprzez ukierunkowane projekty pilotażowe. Umożliwia to potwierdzenie koncepcji, zanim zostanie wdrożona w skali całej organizacji.

Rockwell Automation wskazuje, że:

  • 70% respondentów rozpoczyna swoją transformację cyfrową od projektu pilotażowego, a następnie stosuje podejście zwiększające skalę;
  • 23% respondentów zaczęło od strategii przedsiębiorstwa;

Co ciekawe, aż 84% respondentów badania deklaruje, że kontynuowałoby tę samą ścieżkę i podejście.

Główne motywacje - czym kierują się managerowie?

Cyberbezpieczeństwo i ograniczanie to dwie kluczowe motywacje, które napędzają zmiany w przedsiębiorstwie i będą to robić w ciągu kolejnych 3 lat.

Badanie Rockwell Automation pokazało, że 74% respondentów w regionie EMEA zadeklarowało, że poprawa bezpieczeństwa IT jest ich priorytetem numer jeden. Zapotrzebowanie na wdrażanie działań w zakresie cyberbezpieczeństwa jest podyktowane rosnącą falą zagrożeń takich, jak choćby złośliwe oprogramowanie, phishing, hakowanie danych, czy naruszenie bezpieczenstwa danych. Inwestycje w cyberbezpieczeństwo są traktowane priorytetowo z wyraźnym dostosowaniem do strategicznych działań biznesowych i często do inicjatyw w zakresie bezpieczeństwa.

Które cyfrowe narzędzia są najbardziej znane osobom decyzyjnym?

Badanie Rockwell Automation pokazuje, że respondenci najwięcej wiedzą, i prawdopodobnie najczęściej wykorzystują:

  • Sztuczną inteligencję (AI)
  • Internet Rzeczy (Iot)
  • Rozszerzoną i Wirtualną Rzeczywistość

Do najmniej znanych narzędzi należą z kolei:

  • Digital Twin & Simulation
  • Edge Computing
  • Edge Analytics

Rozszerzona Rzeczywistość (AR) umożliwia użytkownikom szybkie tworzenie i dostarczanie treści oraz wdrażanie w chmurze lub lokalnie przy użyciu smartfonów, tabletów lub urządzeń moblilnych za pomocą jednej uniwersalnej aplikacji do przeglądania.

Przemysłowe AR może być wykorzystana do znacznej poprawy wydajności, efektywności czy zadowolenia klientów. Dodatkowo, instrukcje pracy krok po kroku w czasie rzeczywistym, łączące zaawansowane AR z komunikacją w czasie rzeczywistym, łączą techników terenowych ze specjalistami.

Największe przeszkody i wyzwania

Badanie Rockwell Automation ujawnia, że do 3 największych wyzwań, jakim managerowie muszą stawić czoła w procesie cyfryzacji przedsiębiorstwa należą:

  • Cyberbezpieczeństwo 
  • Integracja starszej infrastruktury 
  • Konkurencyjne zapotrzebowanie na zasoby

Fascynujące jest to, jak szybko zmienia się  świat, a w raz z nim ludzie ich percepcja i postawy. Ta dynamika sprawia, że w Rockwell Automation, chcąc podążać za zmianami, a co za tym idzie oczekiwaniami i potrzebami naszych obecnych i przyszłych klientów, za pomocą wiedzy uzyskanej z przeprowadzanych badań i ankiet, jesteśmy w stanie zaprojektować i dostarczy innowacyjne i zaawansowane produkty dla przemysłu. To niezwykle budujące, że coraz więcej firm widzi realny potencjał w cyfryzacji i wie, że bez tego egzystencja w dzisiejszych realiach będzie trudna, jeśli nie niemożliwa. Managerowie, którzy już wdrożyli określone rozwiązania i strategie odczuwają wzrost wydajności, stymulowania innowacji czy zwiększenie konkurencyjności, co realnie i wymiernie przekłada się na wyniki finansowe firmy. Jestem przekonany, że na przestrzeni kolejnych kilku lat będziemy świadkami znacznie większego wykorzystania rozwiązań transformacji cyfrowej na wszystkich poziomach funkcjonowania firm. Należy pamiętać, że nadrzędnym celem dziejącej się właśnie rewolucji przemysłowej ma być przede wszystkim “służenie ludzkości” i otworzenie nowych możliwości dla człowieka – powiedział Łukasz Niesłuchowski, Country Manager w Rockwell Automation w Polsce. 

Źródło: Rockwell Automation

O Autorze

Czasopismo elektrotechnik AUTOMATYK jest pismem skierowanym do osób zainteresowanych tematyką z zakresu elektrotechniki oraz automatyki przemysłowej. Redakcja online czasopisma porusza na stronie internetowej tematy związane z tymi obszarami – publikuje artykuły techniczne, nowości produktowe, a także inne ciekawe informacje mniej lub bardziej nawiązujące do wspomnianych obszarów.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę