Autonomiczne roboty transportowe Versabot w wałbrzyskiej fabryce

Autonomiczne roboty transportowe Versabot w Wałbrzychu VersaBox

FaureciaFrames w Wałbrzychu inwestuje w autonomiczne roboty transportowe VersaBox. Maszyny pozwolą w jeszcze większym stopniu wesprzeć personel w realizacji uciążliwych zadań transportowych w magazynie i przy liniach produkcyjnych. Obecnie inteligentne, pracujące bez operatora roboty Versabot, odpowiadają za 80% zadań transportowych w fabryce foteli samochodowych.

Inwestycja w autonomiczne roboty transportowe, które w wałbrzyskich zakładach FaureciaFrames pracują już od 3 lat, nie była przypadkowa. O wdrożeniu robotów w postaci autonomicznych platform transportowych zadecydowała chęć usprawnienia przepływu ładunków. Osiągnięte efekty znacznie przewyższyły założenia. Przejście z intralogistyki tradycyjnej na intralogistykę autonomiczną, opartą na robotach Versabot, przyniosło firmie bowiem wymierne korzyści.

Versaboty działają jak zgrany zespół cyfrowych pracowników – wyjaśnia Bartłomiej Magiera, kierownik produkcji FaureciaFrames .– Inteligentne maszyny, pod kontrolą automatycznego systemu zarządzania flotą, są terminowe, niezawodne i całkowicie przewidywalne. Doskonale adaptują się we wspólnych przestrzeniach pracy z ludźmi, przejmując powtarzalne i najbardziej uciążliwe fizycznie zadania. Obecnie trudno nam sobie wyobrazić realizację procesów produkcyjnych bez pomocy versabotów - dodaje.

Nawigacja oparta na sztucznej inteligencji

Faurecia ma silnie zdywersyfikowane portfolio produktów powstających na wielu liniach montażowych. W takich warunkach wyzwaniem staje się dostarczanie różnorodnych komponentów do wielu różnych lokalizacji. Versaboty doskonale radzą sobie jednak z samodzielnym planowaniem tras i omijaniem przeszkód – zarówno statycznych, jak i dynamicznych. Dzięki temu dobrze układa się współpraca między nimi a ludźmi i innymi maszynami transportu wewnętrznego.

Autonomiczne roboty mobilne poruszają się samodzielnie dzięki innowacyjnemu systemowi nawigacji True Autonomy. Jest to zaawansowany algorytm sztucznej inteligencji, który umożliwia przemieszczanie się i adaptowanie do zmiennych warunków środowiska pracy. Dzięki temu roboty te można wdrożyć w każdym magazynie i w każdym zakładzie przemysłowym – niezależnie od branży i typu zadań transportowych. Potwierdzają to dotychczasowe działania VersaBox, który dostarcza roboty transportowe m.in. dla przemysłu spożywczego czy mechanicznego.

Praca ludzi połączona z pracą inteligentnych maszyn

- Robotyzacja intralogistyki pozwala zmniejszyć uciążliwość zadań realizowanych na stanowiskach produkcyjnych, zapewnić lepsze warunki i stworzyć pracownikom szanse rozwoju zawodowego. Dzięki wykorzystaniu synergii współdziałania inteligentnych maszyn i ludzi rosną wydajność i bezpieczeństwo pracypodkreśla Tomasz Biel, PC&L coordinator w FaureciaFrames. W efekcie Faurecia, korzystając z nowoczesnych rozwiązań, realizuje ważne z punktu widzenia firmy zadanie, jakim jest podnoszenie atrakcyjności tworzonych miejsc pracy.

– Początkowo wdrożone roboty realizowały dostawy na 5 trasach. Obecnie wykonują 200 kursów dziennie, przewożąc 60-70 ton towaru. W najbliższych miesiącach i latach te liczby będą systematycznie rosły – zapowiada Bartosz Sikora, kierownik magazynu w zakładzie FaureciaFrames.

Źródło: VersaBox

O Autorze

Czasopismo elektrotechnik AUTOMATYK jest pismem skierowanym do osób zainteresowanych tematyką z zakresu elektrotechniki oraz automatyki przemysłowej. Redakcja online czasopisma porusza na stronie internetowej tematy związane z tymi obszarami – publikuje artykuły techniczne, nowości produktowe, a także inne ciekawe informacje mniej lub bardziej nawiązujące do wspomnianych obszarów.

Tagi artykułu

elektrotechnik AUTOMATYK 10-11-12/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę