4 przykłady rozwiązań technologiczno-projektowych stosowanych w nowoczesnych biurach

Ergonomia pracy oznacza zapewnienie odpowiednich warunków, które minimalizują ryzyko wypadków podczas wykonywania czynności zawodowych, a także uwzględniają potrzeby psychoruchowe osób zatrudnionych na danym stanowisku. Projektując więc przestrzeń biurową, należy wziąć pod uwagę wiele czynników oddziałujących na osoby korzystające z konkretnych pomieszczeń i urządzeń. Współczesna architektura wnętrz wspiera również oczekiwania estetyczne swoich klientów – poza kreowaniem bezpiecznych oraz modernistycznych miejscówek, pochyla się też nad oczekiwaniami wizualnymi użytkowników biur, pracowni, obszarów open space.
Normy dotyczące bezpieczeństwa w biurowcach obligują architektów do wpisania w swoje projekty:
- dróg przeciwpożarowych,
- swobodnego dostępu do schodów i okien
- oraz odseparowania pomieszczeń użytkowych typu kuchnia od sektora biurowego.
Do tego dochodzi „wkomponowanie” w firmowe wnętrza szafek z gaśnicami, z wężami strażackimi, z apteczką pierwszej pomocy etc.
Istotne jest:
- zachowanie odpowiedniej odległości między poszczególnymi biurkami pracowników,
- właściwe ustawienie monitora komputera,
- zapewnienie ergonomicznego fotela,
- a nawet… wyliczenie drogi, jaką osoby zatrudnione w konkretnym miejscu mają do przebycia, gdy zmierzają do firmowej łazienki.
Dopiero, gdy zostaną zachowane te podstawowe standardy projektowe, możemy zacząć myśleć o zaproszeniu do naszej firmy nowoczesnych technologii rzutujących na wygląd i funkcjonalność biur.

1. Epoka oświecenia
Zgodnie z przepisami unijnymi oświetlenie stanowisk pracy w pomieszczeniach biurowych może być realizowane poprzez: system oświetlenia sztucznego, naturalny dopływ światła, jak również na drodze połączenia, współgrania tych metod.
Ważne, aby spełnione zostały normy zawarte w regulacji PN-EN 12464-1:2012. Zgodnie z nimi pracodawca jest zobowiązany do wyposażenia miejsca pracy w oprawy oświetleniowe wytwarzające:
- natężenie na poziomie 500 lx,
- współczynnik odzwierciedlenia barw Ra na poziomie co najmniej 80
- oraz wskaźnik olśnienia UGR równy lub niższy 19.
Jak zrealizować te wymogi?
Odpowiedzią jest oświetlenie dynamiczne (biologicznie efektywne). Jak podają specjaliści z portalu fachowy-elektryk.pl, przy zastosowaniu takiego rozwiązania:
„źródła światła nie pracują w jednym nadanym, sztywnym trybie, a naśladują rytm dobowy, optymalny dla ludzkiego organizmu. Producenci opierają się przy tym na odkryciu trzeciego fotoreceptora w ludzkim oku, do którego to przełomu badawczego doszło na początku XXI w. Badania wykazały, że ów fotoreceptor reaguje na niebieską część promieniowania świetlnego, która to steruje procesami biologicznymi w ciele człowieka. Tym samym odpowiednie sterowanie oświetleniem pozwala na imitację światła dziennego i wpływa m.in. na wydzielanie kortyzolu oraz melatoniny. System opiera swoje działanie na zasadzie automatycznej zmiany temperatury barwowej i intensywności światła np. poprzez zmieszanie strumieni światła – ciepłego oraz zimnego – z dwóch różnych lamp. Zwiększenie zawartości niebieskiej wiązki sprawia, że lampy w coraz doskonalszy sposób udają światło dzienne. Tego rodzaju oprawy często są wyposażone w diody imitujące światło o temperaturze barwowej 3000–6500 K”.
Co jeszcze, w temacie oświetlenia, sprawdza się w biurowcach?
Zintegrowane układy świateł dopasowane i do wymogów panujących w open space’ach, jak i do potrzeb stref specjalnych, wydzielonych w korporacjach:
- kącików multimedialnych,
- firmowych bibliotek podręcznych
- oraz chill zon (lub tzw. chill cornerów, gdzie w jednym z kątów przestrzeni wspólnej ulokowano pufy czy hamaki gwarantujące relaks między wypełnianiem zawodowych obowiązków).
Wszędzie musi istnieć opcja doświetlenia lub przygaszenia świateł – najlepiej więc zawczasu tak skonfigurować rozkład lamp, aby był on sterowalny i wystarczający dla danej przestrzeni biurowej.
2. Pomieszczenia specjalnego przeznaczenia
W nowoczesnych dużych firmach, ze względu na większą liczbę osób zatrudnionych, istotne jest rozważne wydzielenie pokoi/miejsc dedykowanych konkretnym stanowiskom oraz zespołom. Sale konferencyjne, a także pomieszczenia przystosowane do prowadzenia telekonferencji, częstych calli, wideorozmów i e-szkoleń powinny mieć zagwarantowaną:
- dogodną akustykę,
- dostęp do multimediów
- oraz do szybkiego połączenia internetowego.
Dla komfortu innych osób pracujących pod tym samym adresem, istotne by taką „przestrzeń intensywnych działań” wygłuszyć dla zewnętrznych odbiorców, odseparować szczelnie zamkniętymi drzwiami, a nawet ekranami tłumiącymi rozchodzenie się fal dźwiękowych.
Tam, gdzie jest mniej miejsca i trudno jest przygotować wiele osobnych salek, odpowiednich do prowadzenia rozmów telefonicznych, może sprawdzić się pomysł zamontowania tzw. budek akustycznych. W takich kabinach można swobodnie rozmawiać, nie zakłócając ogólnego miru biurowego.
Innym ciekawym rozwiązaniem praktykowanym w większych przedsiębiorstwach jest hot desk, czyli biurko przechodnie, służące do pracy różnym osobom w obrębie tej samej organizacji. Gorąca- wspólna miejscówka przydaje się, gdy pracownicy przyjeżdżają do siedziby firmy nieregularnie i nie mają stałego miejsca w którym mogliby „zaszyć się” ze swoim laptopem. Mogą wtedy skorzystać z „biurka przechodniego”, zamiast siedzieć w chillout roomie, na pufie albo szukać wolnej sali konferencyjnej, by zrealizować zadania z dnia.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Same pokoje relaksu również wymagają stosowanych inwestycji, by przysłużyć się zabieganym pracownikom. Nowe technologie zamienią zwykłe sale w:
- pokoje masażu (na wyposażeniu są bowiem fotele masujące, maty z rollerami służące głębokiemu odprężeniu),
- strefy ZEN z hamakami, wyciszającą muzyką,
- jak również istne game roomy, w których do dyspozycji użytkowników przygotowano konsole, fotele gamingowe, a nawet „piłkarzyki” czy stół bilardowy.
Firmy dostarczające kompletne wyposażenie do tego rodzaju pomieszczeń polecają jeszcze zakup gogli VR, rzutnika i zestawu głośników, by spotęgować doznania podczas toczących się rozgrywek.
I jak tu wyjść o 16:00 z takiego biura, gdy dobra zabawa dopiero się zaczyna?...

3. Więcej tlenu!
Każda roślina w biurze gwarantuje lepszą jakość powietrza, a przy okazji koi swoimi kolorami (i zapachami) emocje, stanowi widok „odprężający dla oka”. Zwłaszcza gdy pracujemy w pobliżu ściany, na której rosną zielone pnącza. Wertykalne ogródki stają się bardzo popularne w przestrzeni, w której brakuje miejsca na ustawienie kolejnych doniczek z kwiatami, lub gdy chcemy w nietuzinkowy sposób oddzielić od siebie różne użytkowane strefy.
Roślinność biurowa w roli biofiltra pobiera z powietrza toksyczne substancje, takie jak amoniak, benzen czy formaldehyd, tworząc tym samym zdecydowanie przyjemniejsze środowisko pracy. Tzw. pionowe ogródki obniżają stężenie pyłu wokół nas oraz redukują poziom CO2.

Zielone ściany skutecznie:
- podnoszą wilgotność powietrza,
- przyspieszając cyrkulację,
- pozytywnie wpływają na samopoczucie pracowników.
Za sprawą parowania wody roślinność zwiększa wilgotność powietrza, co jest zalecane zwłaszcza w stale klimatyzowanych pomieszczeniach biurowych. Poza tym dzięki technikom wertykalnego ogrodnictwa na ścianach można już tworzyć istne miejskie dżungle – wybór kwiatów i pnączy jest bardzo duży. Taka zielona ściana zwiększa estetykę wnętrza, dając miły widok znad komputera.
4. Sztuka na wyciągnięcie ręki i estetyczne detale
Inną metodą podwyższania estetyki w biurowym wnętrzu jest dbałość o elementy wykończeniowe:
- podwieszane/podświetlane sufity,
- sztukaterie na ścianach,
- nowoczesne lamele,
- zamontowane czujki oświetleniowe,
- maskownice wzdłuż kabli.
Wszystko to sprawia, że „diabeł nie tkwi w szczegółach”, a pracownicy i zapraszani do firmy goście czują się wyjątkowo w starannie zaprojektowanych salach.

Międzynarodowe korporacje coraz częściej inwestują też w zakup obrazów lub innych prac artystycznych (plakatów, fotografii, rzeźb, gobelinów) od znanych autorów lub przeciwnie – od młodych talentów. W ten sposób wspierają nieznanych jeszcze twórców i jednocześnie budują pozytywny wizerunek firmy, otwartej na kulturę, na innowacyjne pomysły dekoratorskie.
Ważne, by projekt architekta wnętrz współgrał z normami bezpieczeństwa obowiązującymi w danym obiekcie. A kolorystyka, detale wykończeniowe bądź elementy dodane dla poprawy wygody pracowników, dają tak naprawdę nieograniczone możliwości kreacji.
Technologie, które pozwalają połączyć komfortowy wystrój biura z jego wysoką funkcjonalnością sprawiają, że w pracy można poczuć się po prostu dobrze i bezproblemowo wypełniać codzienne obowiązki zawodowe. Jednocześnie czerpiąc przyjemność z przebywania w nietuzinkowo zaaranżowanych wnętrzach.
źródło: Materiały redakcyjne