4 przykłady rozwiązań technologiczno-projektowych stosowanych w nowoczesnych biurach

4 przykłady nowych rozwiązań technologicznych w biurowcach Designed by Freepik

Ergonomia pracy oznacza zapewnienie odpowiednich warunków, które minimalizują ryzyko wypadków podczas wykonywania czynności zawodowych, a także uwzględniają potrzeby psychoruchowe osób zatrudnionych na danym stanowisku. Projektując więc przestrzeń biurową, należy wziąć pod uwagę wiele czynników oddziałujących na osoby korzystające z konkretnych pomieszczeń i urządzeń. Współczesna architektura wnętrz wspiera również oczekiwania estetyczne swoich klientów – poza kreowaniem bezpiecznych oraz modernistycznych miejscówek, pochyla się też nad oczekiwaniami wizualnymi użytkowników biur, pracowni, obszarów open space.

Normy dotyczące bezpieczeństwa w biurowcach obligują architektów do wpisania w swoje projekty:

  • dróg przeciwpożarowych,
  • swobodnego dostępu do schodów i okien
  • oraz odseparowania pomieszczeń użytkowych typu kuchnia od sektora biurowego.

Do tego dochodzi „wkomponowanie” w firmowe wnętrza szafek z gaśnicami, z wężami strażackimi, z apteczką pierwszej pomocy etc.

Istotne jest:

  • zachowanie odpowiedniej odległości między poszczególnymi biurkami pracowników,
  • właściwe ustawienie monitora komputera,
  • zapewnienie ergonomicznego fotela,
  • a nawet… wyliczenie drogi, jaką osoby zatrudnione w konkretnym miejscu mają do przebycia, gdy zmierzają do firmowej łazienki.

Dopiero, gdy zostaną zachowane te podstawowe standardy projektowe, możemy zacząć myśleć o zaproszeniu do naszej firmy nowoczesnych technologii rzutujących na wygląd i funkcjonalność biur.

openspace Designed by Freepik

1. Epoka oświecenia

Zgodnie z przepisami unijnymi oświetlenie stanowisk pracy w pomieszczeniach biurowych może być realizowane poprzez: system oświetlenia sztucznego, naturalny dopływ światła, jak również na drodze połączenia, współgrania tych metod.

Ważne, aby spełnione zostały normy zawarte w regulacji PN-EN 12464-1:2012. Zgodnie z nimi pracodawca jest zobowiązany do wyposażenia miejsca pracy w oprawy oświetleniowe wytwarzające:

  • natężenie na poziomie 500 lx,
  • współczynnik odzwierciedlenia barw Ra na poziomie co najmniej 80
  • oraz wskaźnik olśnienia UGR równy lub niższy 19.

Jak zrealizować te wymogi?

Odpowiedzią jest oświetlenie dynamiczne (biologicznie efektywne). Jak podają specjaliści z portalu fachowy-elektryk.pl, przy zastosowaniu takiego rozwiązania:

„źródła światła nie pracują w jednym nadanym, sztywnym trybie, a naśladują rytm dobowy, optymalny dla ludzkiego organizmu. Producenci opierają się przy tym na odkryciu trzeciego fotoreceptora w ludzkim oku, do którego to przełomu badawczego doszło na początku XXI w. Badania wykazały, że ów fotoreceptor reaguje na niebieską część promieniowania świetlnego, która to steruje procesami biologicznymi w ciele człowieka. Tym samym odpowiednie sterowanie oświetleniem pozwala na imitację światła dziennego i wpływa m.in. na wydzielanie kortyzolu oraz melatoniny. System opiera swoje działanie na zasadzie automatycznej zmiany temperatury barwowej i intensywności światła np. poprzez zmieszanie strumieni światła – ciepłego oraz zimnego – z dwóch różnych lamp. Zwiększenie zawartości niebieskiej wiązki sprawia, że lampy w coraz doskonalszy sposób udają światło dzienne. Tego rodzaju oprawy często są wyposażone w diody imitujące światło o temperaturze barwowej 3000–6500 K”.

Co jeszcze, w temacie oświetlenia, sprawdza się w biurowcach?

Zintegrowane układy świateł dopasowane i do wymogów panujących w open space’ach, jak i do potrzeb stref specjalnych, wydzielonych w korporacjach:

  • kącików multimedialnych,
  • firmowych bibliotek podręcznych
  • oraz chill zon (lub tzw. chill cornerów, gdzie w jednym z kątów przestrzeni wspólnej ulokowano pufy czy hamaki gwarantujące relaks między wypełnianiem zawodowych obowiązków).

Wszędzie musi istnieć opcja doświetlenia lub przygaszenia świateł – najlepiej więc zawczasu tak skonfigurować rozkład lamp, aby był on sterowalny i wystarczający dla danej przestrzeni biurowej.

2. Pomieszczenia specjalnego przeznaczenia

W nowoczesnych dużych firmach, ze względu na większą liczbę osób zatrudnionych, istotne jest rozważne wydzielenie pokoi/miejsc dedykowanych konkretnym stanowiskom oraz zespołom. Sale konferencyjne, a także pomieszczenia przystosowane do prowadzenia telekonferencji, częstych calli, wideorozmów i e-szkoleń powinny mieć zagwarantowaną:

  • dogodną akustykę,
  • dostęp do multimediów
  • oraz do szybkiego połączenia internetowego.

Dla komfortu innych osób pracujących pod tym samym adresem, istotne by taką „przestrzeń intensywnych działań” wygłuszyć dla zewnętrznych odbiorców, odseparować szczelnie zamkniętymi drzwiami, a nawet ekranami tłumiącymi rozchodzenie się fal dźwiękowych.

Tam, gdzie jest mniej miejsca i trudno jest przygotować wiele osobnych salek, odpowiednich do prowadzenia rozmów telefonicznych, może sprawdzić się pomysł zamontowania tzw. budek akustycznych. W takich kabinach można swobodnie rozmawiać, nie zakłócając ogólnego miru biurowego.

Innym ciekawym rozwiązaniem praktykowanym w większych przedsiębiorstwach jest hot desk, czyli biurko przechodnie, służące do pracy różnym osobom w obrębie tej samej organizacji. Gorąca- wspólna miejscówka przydaje się, gdy pracownicy przyjeżdżają do siedziby firmy nieregularnie i nie mają stałego miejsca w którym mogliby „zaszyć się” ze swoim laptopem. Mogą wtedy skorzystać z „biurka przechodniego”, zamiast siedzieć w chillout roomie, na pufie albo szukać wolnej sali konferencyjnej, by zrealizować zadania z dnia.

Same pokoje relaksu również wymagają stosowanych inwestycji, by przysłużyć się zabieganym pracownikom. Nowe technologie zamienią zwykłe sale w:

  • pokoje masażu (na wyposażeniu są bowiem fotele masujące, maty z rollerami służące głębokiemu odprężeniu),
  • strefy ZEN z hamakami, wyciszającą muzyką,
  • jak również istne game roomy, w których do dyspozycji użytkowników przygotowano konsole, fotele gamingowe, a nawet „piłkarzyki” czy stół bilardowy.

Firmy dostarczające kompletne wyposażenie do tego rodzaju pomieszczeń polecają jeszcze zakup gogli VR, rzutnika i zestawu głośników, by spotęgować doznania podczas toczących się rozgrywek.

I jak tu wyjść o 16:00 z takiego biura, gdy dobra zabawa dopiero się zaczyna?...

zielona ściana w firmie, ludzie przy niej Designed by Freepik

3. Więcej tlenu!

Każda roślina w biurze gwarantuje lepszą jakość powietrza, a przy okazji koi swoimi kolorami (i zapachami) emocje, stanowi widok „odprężający dla oka”. Zwłaszcza gdy pracujemy w pobliżu ściany, na której rosną zielone pnącza. Wertykalne ogródki stają się bardzo popularne w przestrzeni, w której brakuje miejsca na ustawienie kolejnych doniczek z kwiatami, lub gdy chcemy w nietuzinkowy sposób oddzielić od siebie różne użytkowane strefy.

Roślinność biurowa w roli biofiltra pobiera z powietrza toksyczne substancje, takie jak amoniak, benzen czy formaldehyd, tworząc tym samym zdecydowanie przyjemniejsze środowisko pracy. Tzw. pionowe ogródki obniżają stężenie pyłu wokół nas oraz redukują poziom CO2.

wertykalny ogródek w biurze, przy nim pracownik przegląda prasę Designed by Freepik

Zielone ściany skutecznie:

  • podnoszą wilgotność powietrza,
  • przyspieszając cyrkulację,
  • pozytywnie wpływają na samopoczucie pracowników.

Za sprawą parowania wody roślinność zwiększa wilgotność powietrza, co jest zalecane zwłaszcza w stale klimatyzowanych pomieszczeniach biurowych. Poza tym dzięki technikom wertykalnego ogrodnictwa na ścianach można już tworzyć istne miejskie dżungle – wybór kwiatów i pnączy jest bardzo duży. Taka zielona ściana zwiększa estetykę wnętrza, dając miły widok znad komputera.

4. Sztuka na wyciągnięcie ręki i estetyczne detale

Inną metodą podwyższania estetyki w biurowym wnętrzu jest dbałość o elementy wykończeniowe:

  • podwieszane/podświetlane sufity,
  • sztukaterie na ścianach,
  • nowoczesne lamele,
  • zamontowane czujki oświetleniowe,
  • maskownice wzdłuż kabli.

Wszystko to sprawia, że „diabeł nie tkwi w szczegółach”, a pracownicy i zapraszani do firmy goście czują się wyjątkowo w starannie zaprojektowanych salach.

plakat na ścianie w gabinecie, za oknem widać panoramę miasta źródło: Pixabay – purplejuice

Międzynarodowe korporacje coraz częściej inwestują też w zakup obrazów lub innych prac artystycznych (plakatów, fotografii, rzeźb, gobelinów) od znanych autorów lub przeciwnie – od młodych talentów. W ten sposób wspierają nieznanych jeszcze twórców i jednocześnie budują pozytywny wizerunek firmy, otwartej na kulturę, na innowacyjne pomysły dekoratorskie.

Ważne, by projekt architekta wnętrz współgrał z normami bezpieczeństwa obowiązującymi w danym obiekcie. A kolorystyka, detale wykończeniowe bądź elementy dodane dla poprawy wygody pracowników, dają tak naprawdę nieograniczone możliwości kreacji.

Technologie, które pozwalają połączyć komfortowy wystrój biura z jego wysoką funkcjonalnością sprawiają, że w pracy można poczuć się po prostu dobrze i bezproblemowo wypełniać codzienne obowiązki zawodowe. Jednocześnie czerpiąc przyjemność z przebywania w nietuzinkowo zaaranżowanych wnętrzach.

źródło: Materiały redakcyjne 

Tagi artykułu

Zobacz również

elektrotechnik AUTOMATYK 1-2-3/2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę