Nie tylko niższe zużycie energii
Ograniczenie zużycia energii to najważniejsza zaleta ze stosowania silników wielobiegowych. Według szacunków pobór energii przez urządzenie napędzane silnikiem dwubiegowym zmniejsza się do ok. 65-70% w porównaniu do napędu jednostopniowego nieregulowanego, a przy napędzie trójbiegowym nawet do 55-60%. Należy jednak pamiętać, że sama większa liczba biegów nie gwarantuje automatycznie sukcesu. Niezbędne jest również odpowiednie dopasowanie prędkości obrotowej silnika do parametrów pracy danego urządzenia czy też maszyny.
Adam Owczarzy zwraca jednak także uwagę na inne zalety tego typu napędu. – Niewątpliwe zalety silników asynchronicznych wielobiegowych w stosunku do silników asynchronicznych z przemiennikiem częstotliwości to także niższa cena zakupu oraz bardziej prosta i niezawodna konstrukcja (nie wymagają bowiem stosowania np. przekształtników energoelektrycznych).
Praca przy niższej prędkości obrotowej to także mniejszy hałas generowany przez urządzenie czy maszynę, co przekłada się na wyższy komfort pracy. To również mniejsze zużycie różnych podzespołów w napędzanych urządzeniach mechanicznych.
Do podstawowych wad silników wielobiegowych, jak podkreśla Adam Owczarzy z firmy Celma Indukta, należy przede wszystkim brak możliwości płynnej regulacji prędkości obrotowej, a tym samym ograniczona możliwość pełnej adaptacji do aplikacji/urządzenia oraz bardziej rozbudowany układ sterowania szczególnie w przypadku silników z uzwojeniami przełączalnymi (pracujących w układzie Dahlandera).
----
W artykule wykorzystano materiały m.in. Instytutu Napędów i Maszyn Elektrycznych KOMEL w Katowicach oraz Grupy Cantoni.