Silnik na wodę? Polacy udowadniają, że to możliwe

Innowacyjny Moduł Napędowy

Technologia i technika nie tylko zmieniają świat, ale także udoskonalają ten, który znamy. Innowacyjny Moduł Napędowy, stworzony przez Doriana Żarnę i Wiktora Kusia, jest właśnie takim rozwiązaniem, które dzięki wykorzystaniu silnika elektrycznego i pompy wysokociśnieniowej, ma szansę realnie wpłynąć na rynek motoryzacyjny i technologiczny.

Zadaniem wynalazku jest stworzenie przekładni hydraulicznej silnika elektrycznego zdolnej do pośredniego przełożenia mocy napędowej silnika elektrycznego na oś pojazdu, a co za tym idzie znacznie mniejszy pobór energii elektrycznej przez silnik i możliwość zastosowania mniejszej jednostki napędowej, czyli takiej o mniejszej mocy znamionowej, bez strat mocy w porównaniu do pojazdu bez przekładni. Silnik opracowany przez Polaków tworzy nową, hybrydową technologię dzięki połączeniu energii elektrycznej oraz wody wymieszanej z glikolem. Pompa wysokociśnieniowa z silnikiem elektrycznym napędza wodę, która wprawia w ruch wirnik znajdujący się w komorze. Woda jest wtłaczana do komory przez rurkę o grubości 1 mm pod ciśnieniem dochodzącym do nawet 120 barów. Obecnie jednostka napędowa osiąga moc rzędu 860 W, przy 3500 obrotów na minutę.

Strumień wody po okręgu wprawia wirnik pięcioramienny w ruch obrotowy i potem przechodzi do drugiej komory, gdzie drugi mniejszy wirnik wykorzystuje ten sam pęd wody, który nam już jest niepotrzebny, ponieważ swoją pracę już wykonał. Wykorzystujemy go albo jako alternator napędzający drugi niezależny wirnik podłączony do silnika elektrycznego, albo jako zwiększoną powierzchnię pierwszego silnika, co pozwala na uzyskanie jeszcze lepszych wyników – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Dorian Żarna, współtwórca Innowacyjnego Modułu Napędowego.

W praktyce oznacza to kolejną możliwość odzysku energii w samochodzie napędzanym takim modułem. Przekłada się to na mniejsze zużycie energii i większą wydajność, co w efekcie przełoży się na wydłużenie żywotności baterii, zwiększenie zasięgu na jednym ładowaniu, a także ograniczenie kosztów eksploatacyjnych.

Działanie innowacyjnej technologii prezentuje poniższy film:

Innowacyjny moduł napędowy to przekładnia hydrauliczna do silnika elektrycznego. Stworzyliśmy go głównie po to, żeby ulepszyć już istniejące silniki elektryczne. Celem projektu jest sprawienie, aby silniki elektryczne zużywały mniej energii, co pozwoli przejechać danemu pojazdowi dłuższy dystans na jednym ładowaniu, a sam silnik elektryczny i ogniwa będą się wolniej zużywały. Przy wykorzystaniu naszego silnika samochód będzie mógł przejechać większy dystans z taką samą liczbą ogniw, aniżeli ten sam samochód napędzany zwykłym silnikiem elektrycznym. Dodatkowo nasze ogniwa byłyby w stanie przetrwać dłużej. Zamiast 10 lat, być może 12, albo nawet więcej – tłumaczy Dorian Żarna.

Źródło: Newseria

O Autorze

Czasopismo elektrotechnik AUTOMATYK jest pismem skierowanym do osób zainteresowanych tematyką z zakresu elektrotechniki oraz automatyki przemysłowej. Redakcja online czasopisma porusza na stronie internetowej tematy związane z tymi obszarami – publikuje artykuły techniczne, nowości produktowe, a także inne ciekawe informacje mniej lub bardziej nawiązujące do wspomnianych obszarów.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę