Nowy projekt umożliwi szybsze ładowanie oraz podwoi zasięg pojazdów elektrycznych

Projekt umożliwiający szybsze ładowanie i podwojony zasięg University of Texas w Austin

Naukowcy z University of Texas w Austin mierzą się z dwoma wyzwaniami. Ograniczonym zasięgiem pojazdów elektrycznych oraz ich powolnym ładowaniem.

Naukowcy wyprodukowali nowy typ elektrody do akumulatorów litowo-jonowych, która może uwolnić większą moc i szybsze ładowanie. Zrobili to, tworząc grubsze elektrody – dodatnio i ujemnie naładowane części akumulatora, które dostarczają energię do urządzenia – wykorzystując magnesy do stworzenia unikalnego wyrównania, które pozwala uniknąć typowych problemów związanych z wymiarowaniem tych krytycznych komponentów.

Rezultatem jest elektroda, która może potencjalnie zwiększyć dwukrotnie zasięg na jednym ładowaniu pojazdu elektrycznego w porównaniu z akumulatorem, który wykorzystuje istniejącą elektrodę komercyjną.

– Materiały dwuwymiarowe są powszechnie uważane za obiecującego kandydata do zastosowań związanych z szybkim magazynowaniem energii, ponieważ do szybkiego transportu ładunku wystarczy ich grubość kilku nanometrów – powiedział Guihua Yu, profesor na Wydziale Inżynierii Mechanicznej UT Austin w Teksasie. – Jednak w przypadku wysokoenergetycznych akumulatorów nowej generacji opartych na grubych elektrodach ponowne układanie nanoarkuszy jako bloków konstrukcyjnych może powodować znaczne wąskie gardła w transporcie ładunków, co prowadzi do trudności w osiągnięciu zarówno wysokiej energii, jak i szybkiego ładowania. 

Aby osiągnąć zarówno wysoką energię, jak i szybkie ładowanie, naukowcy opracowali nowy sposób łączenia cienkich warstw materiału elektrodowego. Postęp nastąpił dzięki wykorzystaniu pól magnetycznych do ostrożnego manipulowania orientacją tych warstw, układając je w pionowe stosy, a nie w typową formę poziomą. Spowodowało to stworzenie „wydajnych ścieżek transportu masy” jonów przez elektrodę.

– Nasza elektroda wykazuje doskonałe parametry elektrochemiczne, częściowo dzięki wysokiej wytrzymałości mechanicznej, wysokiej przewodności elektrycznej i ułatwionemu transportowi litowo-jonowemu dzięki unikalnej architekturze, którą zaprojektowaliśmy – powiedział Zhengyu Ju, doktorant w grupie badawczej Yu, który kieruje tym projektem.

Oprócz porównania swojej elektrody z elektrodą komercyjną, wyprodukowali również elektrodę umieszczoną poziomo przy użyciu tych samych materiałów do eksperymentalnych celów kontrolnych. Byli w stanie naładować pionową grubą elektrodę do poziomu 50% energii w ciągu 30 minut, w porównaniu z 2 godzinami i 30 minutami w przypadku elektrody poziomej.

Naukowcy podkreślili, że prace w tej dziedzinie są na wczesnym etapie. W tym badaniu przyjrzeli się tylko jednemu rodzajowi elektrody akumulatorowej.

Obecnie celem ich prac jest uogólnienie tej metodologii pionowo zorganizowanych warstw elektrod w celu zastosowania jej do różnych typów elektrod przy użyciu innych materiałów. Może to pomóc w szerszym zastosowaniu tej techniki w przemyśle, co umożliwi w przyszłości szybkie ładowanie, a także tworzenie wysokoenergetycznych akumulatorów, które zasilają pojazdy elektryczne.

Źródło: University of Texas w Austin

O Autorze

Czasopismo elektrotechnik AUTOMATYK jest pismem skierowanym do osób zainteresowanych tematyką z zakresu elektrotechniki oraz automatyki przemysłowej. Redakcja online czasopisma porusza na stronie internetowej tematy związane z tymi obszarami – publikuje artykuły techniczne, nowości produktowe, a także inne ciekawe informacje mniej lub bardziej nawiązujące do wspomnianych obszarów.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę