Napęd z pasem zębatym od igus umożliwia mechanikom obniżenie kosztów automatyzacji

igus GmbH

Automaty można znaleźć wszędzie, na platformie kolejowej, na basenie, w szpitalu lub w produkcji przemysłowej. Czekolada, paczka chipsów, butelka lemoniady lub inny wybrany element są transportowane do dozownika poprezz naciśnięcie jednego przycisku. Dzięki drylin ZLW eco, specjalista od tworzyw sztucznych wykorzystywanych w ruchu dysponuje bezsmarowną i bezobsługową osią napędową z pasem zębatym, której zastosowanie w znacznym stopniu zmniejsza koszty zadań związanych z transportem i przeładunkiem.

Aby wykonać lżejsze zadania - na przykład umożliwić ruch butelek w automacie - mechanicy często stosują prowadnicę liniową, o prostej konstrukcji, która jednocześnie zapewnia oszczędność miejsca. Jednak, ani wysokie obciążenia, ani wysokie prędkości, jak również wysoka dokładność i precyzyjność pozycjonowania nie są wymagane. Wiele z rozwiązań dostępnych na rynku cechuje ponadwymiarowość. Oznacza to, że producenci stoją przed wyborem uiszczania opłat za cechy i funkcje, które są dla nich zbędne lub koniecznością opracowywania własnych, czasochłonnych rozwiązań.

Rozwiązanie od firmy igus: Napęd z pasem zębatym już od € 96

Rozwiązaniem proponowanym przez firmę igus, specjalistę od tworzyw sztucznych stosowanych w ruchu jest: drylin eco – seria podstawowa, gotowa do montażu, która ułatwia zadania w zakresie pozycjonowania i ustawiania, będąc jednocześnie bardzo opłacalną. Jak informuje Stefan Niermann, szef działu technologii napędowych oraz drylin linear "Napęd z pasem zębatym z serii podstawowej, o długości skoku wynoszącej 100 milimetrów, jest dostępny już od 96 euro". " Porównywalny do niego napęd z paskiem zębatym z serii standardowej, który wykazuje przewagę w zastosowaniach wymagających wysokiej wydajności, jest ponadwymiarowy w lżejszych zadaniach, a jego koszt jest prawie trzykrotnie większy" Bloki końcowe wału oraz wózka są formowane wtryskowo, co jest bardzo opłacalne przy produkcji dużych serii w porównaniu do bardziej czasochłonnej produkcji elementów metalowych wykonywanych metodą frezowania mechanicznego. Jak wyjaśnia Niermann " Obniża to również ilość potrzebnych elementów, co automatycznie upraszcza montaż każdego napędu liniowego eco, a to w konsekwencji gwarantuje niższe ceny tej podstawowej serii." Kolejnym czynnikiem w zakresie kosztów jest łożysko ślizgowe zastosowane w wózku ślizgowym, które wykonane jest z tworzywa sztucznego iglidur o wysokiej wydajności. "Jest ono w czterdziestu procentach bardziej opłacalne, niż tradycyjne łożyska toczne, a jego eksploatacja jest w stu procentach bezobsługowa." Dzięki zastosowaniu bezobsługowych łożysk polimerowych Tribo, używanych do pracy na sucho, ich montaż umożliwi oszczędność czasu oraz kosztów bez narażania ich sprawnego działania oraz trwałości, które śmiało można porównać do tych z serii standardowej.

Seria modeli podstawowych dostępna w dwóch rozmiarach

Model podstawowy drylin ZLW Eco dostępny w dwóch rozmiarach montażowych 0630 oraz 1040. Jego podstawę stanowi anodowany profil drylin wykonany z czystego anodowanego aluminium. Na końcach profilu umieszczone są bloki końcowe wału dla technologii napędowych. Pomiędzy blokami końcowymi wału rozciągnięty został pasek zębaty z neoprenu, którego funkcją jest przesuwanie i wycofywanie wózka wykonanego z trwałego tworzywa sztucznego, z dokładnością pozycjonowania do 0.3 milimetrów. Długość skoku może być indywidualnie dopasowywana przez użytkownika. Dzięki lekkiej konstrukcji, napęd z pasem zębatym waży tylko 0.3 i 0.7 kg, co umożliwia mu odpowiednio przenoszenie obciążeń o wadze 3 lub 10 kg. Dopasowane zestawy silnikowe dostępne są jako opcje.

Tagi artykułu

elektrotechnik AUTOMATYK 1-2-3/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę