elektrotechnik AUTOMATYK
Reklama
Reklama

Lekkie polimerowe akumulatory napędzą rozwój „elektryków”

Fraunhofer LBF
Reklama
Reklama

Naukowcy z Instytutu Fraunhofera opracowali zespół akumulatorów, którego obudowa wykonana jest z kompozytów wzmacnianych włóknami. Rozwiązanie jest aż o 40% lżejsze niż analogiczny zestaw wytworzony z aluminium.

Zespoły akumulatorów pojazdów elektrycznych o zasięgu powyżej 500 km zawierają znaczną liczbę ogniw, co przekłada się na ich dużą masę. Sporą część tej wagi stanowią komponenty mechaniczne, takie jak łączniki czy obudowa wytwarzana obecnie z aluminium lub stali. W efekcie w zależności od typu nadwozia akumulatory mogą stanowić nawet ponad 30% całkowitej masy pojazdu elektrycznego.

Aby zwiększyć grawimetryczną gęstość energii bez zmiany technologii budowy ogniw, najłatwiej zmniejszyć wagę elementów mechanicznych – podkreśla dr Felix Weidmann, kierownik projektu z Instytutu ds. Trwałości Strukturalnej i Niezawodności Systemów im. Fraunhofera (LBF). Jednym ze sposobów na osiągnięcie tego celu jest wykorzystanie kompozytów wzmacnianych włóknami. Rozwiązania takie muszą być jednak konkurencyjne cenowo i ogniotrwałe.

Do produkcji obudowy i łączników ogniw naukowcy wykorzystali taśmę węglową firmy SABIC, uplecioną w formie szachownicy. Laminat został następnie umieszczony w obu częściach specjalnej formy do formowania wtryskowego pianki. Dzięki odpowiedniemu sterowaniu procesem wtrysku uzyskano sandwiczowy materiał składający się z warstwy zewnętrznej z włókna i piankowego wypełnienia. Taka struktura zapewnia mu bardzo dobre właściwości mechaniczne, a jednocześnie umożliwia ograniczenie zużycia poszczególnych surowców.

Fraunhofer, akumulator polimerowy

Reklama


Zastosowany przez LBF proces produkcji, nazwany metodą sandwiczową in-situ, umożliwia wytworzenie gotowej obudowy w zaledwie dwie minuty – i to bez konieczności obróbki wykańczającej. Co więcej, pozwala także na nadanie materiałowi specyficznych funkcji, takich jak izolacyjność termiczna czy ogniotrwałość, które mają istotne znaczenie w przypadku zapłonu ogniwa. Nowa metoda jest nie tylko szybka i tania, ale może być z powodzeniem wykorzystywana także do łączenia innych rodzajów włókien i polimerów.

Źródło: Faulhaber LBF

Reklama
Reklama

O Autorze

Czasopismo elektrotechnik AUTOMATYK jest pismem skierowanym do osób zainteresowanych tematyką z zakresu elektrotechniki oraz automatyki przemysłowej. Redakcja online czasopisma porusza na stronie internetowej tematy związane z tymi obszarami – publikuje artykuły techniczne, nowości produktowe, a także inne ciekawe informacje mniej lub bardziej nawiązujące do wspomnianych obszarów.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama