Fotowoltaika dla elektromobilności

Połączenie segmentów EV i PV motorem rozwoju rynku SolarEdge

Oczekuje się, że rynek pojazdów elektrycznych (EV) wzrośnie na całym świecie z miliona pojazdów elektrycznych zakupionych w 2018 r. do ~20 milionów w roku 2030 z uwagi na inicjatywy, takie jak EV30@30 – projekt Międzynarodowej Agencji Energetycznej. Wspiera on globalne przejście z prostych samochodów napędzanych paliwem kopalnym na inteligentne pojazdy elektryczne. W Polsce sprzedaż EV ma drastycznie wzrosnąć do ponad 20% sprzedawanych samochodów w 2030 roku, a w 2040 roku do prawie 80%. 

Ta zmiana będzie miała wpływ na zużycie energii zarówno generalnie w sieci, jak i w poszczególnych gospodarstwach domowych. Upowszechnione ładowanie pojazdów elektrycznych może powodować obciążenie sieci ze względu na wysokie, stałe zapotrzebowanie o szczytowym natężeniu wieczorem. Może to prowadzić nawet do przekroczenia aktualnej wydajności sieci.

Dla gospodarstw domowych natomiast ładowanie pojazdów elektrycznych może stać się jednym z głównych obciążeń, powodując wzrost rachunków za energię elektryczną. 
Reklama

Jest jeszcze jeden ważny czynnik, który należy wziąć pod uwagę – wpływ na środowisko. Chociaż celem transformacji związanej z elektryfikacją pojazdów jest zmniejszenie emisji dwutlenku węgla w sektorach transportowych, pojazdy elektryczne ładowane z sieci zasilanej węglem generują większy ślad CO2 niż tradycyjne pojazdy napędzane silnikiem Diesla lub gazem. Zgodnie z oceną cyklu życia Europejskiej Agencji Środowiska pojazd zasilany gazem emituje CO2 na poziomie ~250 g/km, natomiast samochód ładowany z sieci zasilanej w 100% węglem emituje ~310 g/km. Aby zmniejszyć ślad węglowy pojazdów elektrycznych, muszą one czerpać energię ze źródeł odnawialnych. Ponieważ większość energii w Polsce pochodzi z węgla, jest to ważny czynnik, który należy wziąć pod uwagę przy planowaniu inwestycji.

W celu ograniczenia skutków zmian klimatycznych, rynek samochodów elektrycznych musi znaleźć odnawialne źródło zasilania pojazdów. Na szczęście rynek fotowoltaiczny (PV) jest obecnie wystarczająco dojrzały, aby spełnić ten wymóg, dzięki stałemu rozwojowi w ciągu ostatnich 15 lat. W wielu krajach europejskich udało się znacznie obniżyć koszty instalacji fotowoltaicznych oraz już osiągnięto częściowy parytet sieci obsługującej gospodarstwa domowe. W Polsce łączna moc instalacji PV podwajała się z roku na rok w latach 2019-2021, a moc zainstalowana ma nadal rosnąć, prognozuje się, że do 2026 roku będzie trzykrotnie większa niż obecnie. 
Z drugiej strony zwiększona penetracja rynku przez instalacje PV generuje nowe obciążenia sieci, w postaci produkcji o przerywanym z natury charakterze oraz gwałtownych skoków poboru mocy wieczorami, tworząc problemy dla polskiej sieci i skutkując zmianą polskich dotacji dla PV.Podczas gdy magazynowanie energii w akumulatorach może pomóc w stabilizacji sieci, można je również połączyć z inteligentnym ładowaniem pojazdów elektrycznych i wykorzystywaniem energii słonecznej w celu zapewnienia wielu dodatkowych korzyści.

Reklama

Dzięki integracji technologii EV i PV w jednym rozwiązaniu jednoczącym oba rynki można osiągnąć szereg korzyści, m.in. zmniejszenie kosztów cyklu życia produktów umożliwiające obniżenie bariery przechodzenia na nowe technologie, przyspieszenie rynkowe, zmniejszone obciążenie sieci dzięki inteligentnemu ładowaniu oraz dostęp do bardziej zrównoważonego źródła ładowania w celu ograniczenia skutków zmian klimatycznych. Należy również wspomnieć, że tego typu rozwiązania dają instalatorom PV możliwość dywersyfikacji działalności i podniesienia średnich cen sprzedaży w konkurencyjnym środowisku biznesowym. 
Ponieważ w odniesieniu do konsumentów pokrywanie się rynków instalacji fotowoltaicznych oraz pojazdów elektrycznych wynosi już około 40% (według badań wewnętrznych), sensowne jest połączenie poszczególnych elementów w jeden produkt. Przykładem może być oferowany przez SolarEdge falownik fotowoltaiczny do ładowania pojazdów elektrycznych, oferujący tryb szybkiego ładowania.

Wspomniane rynki są nie tylko komplementarne, ale także wykazują fundamentalne podobieństwa technologiczne. Układy napędowe pojazdów elektrycznych i najnowocześniejsze systemy fotowoltaiczne współdzielą podstawowe technologie – w tym falowniki AC/DC, baterie, konwertery prądu stałego, moduły komunikacyjne i oprogramowanie. Udostępniając i łącząc technologie, oba te rynki mogą skorzystać dzięki ulepszonym rozwiązaniom, zapewniającym wyższą wydajność sprzętu i większą gęstość mocy. Może to pomóc przyspieszyć tempo innowacji i upowszechniania się oferowanych na obu rynkach produktów.

O Autorze

Lior Handelsman

Lior Handelsman założył SolarEdge w 2006 roku i obecnie pełni funkcję wiceprezesa ds. marketingu i strategii produktów. Na swoim stanowisku odpowiada za określanie i realizowanie strategicznych globalnych działań marketingowych SolarEdge, kontakt z mediami, plan działania i wizję w zakresie produktów, strategię firmy w zakresie produktów, a także globalną strategię zarządzania produktami i rozwój działalności firmy. Przed utworzeniem SolarEdge Lior Handelsman przez 11 lat stał na czele zespołów ds. badań i rozwoju w zakresie konwersji mocy oraz kierował wielkimi, wieloetapowymi projektami badawczo-rozwojowymi. Lior Handelsman uzyskał tytuł licencjata w dziedzinie inżynierii elektrycznej (cum laude) i MBA na Izraelskim Instytucie Technicznym Technion.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę