Czy baterie magnezowe zastąpią litowo-jonowe?
Dynamiczny rozwój samochodów elektrycznych oraz hybrydowych w dużej mierze zależy od wydajności ich napędów, w tym od przechowywujących energię elektryczną baterii. Obecnie najbardziej optymalne są baterie litowo-jonowe, jednak cały czas trwają też prace nad alternatywnymi rozwiązaniami.
Naukowcy z Toyota Research Institute of North America (TRINA) oraz University of Houston opracowali nową katodę i nowy elektrolit do baterii magnezowych. Wyniki prac, które zostały opublikowane w czasopiśmie naukowym Nature Energy, pokazują, że akumulatory magnezowe mają potencjał jako bezpieczniejsza i tańsza alternatywa dla baterii litowo-jonowych, choć prace rozwojowe nad tą technologią wciąż jeszcze trwają. Odkrycie Toyoty może przyspieszyć ich komercjalizację.
Badacze Toyoty oraz uniwersytetu w Houston rozwiązali dwa problemy wiążące się z technologią baterii magnezowych – dzięki nowej katodzie i nowemu elektrolitowi prototypowa bateria może pracować z pełną mocą w temperaturze pokojowej i zapewnia gęstość energii porównywalną z akumulatorami litowo-jonowymi. Profesor Yan Yao z wydziału inżynierii elektrycznej i komputerowej uniwersytetu w Houston powiedział, że przełom udało się osiągnąć dzięki połączeniu nowej organicznej katody chinonowej i elektrolitu opartego na klastrach boru.
– Nowa bateria osiąga prawie o dwa rzędy wielkości większą gęstość mocy niż poprzednie prototypowe baterie magnezowe. Jest ona w stanie pracować przez ponad 200 cykli ładowania przy zachowaniu około 82% pojemności, wykazując tym samym wysoką stabilność. Możemy jeszcze bardziej zwiększyć jej stabilność, między innymi manipulując właściwościami membrany – powiedział Hui Dong z uniwersytetu w Houston, jeden z autorów publikacji.
Prace nad bateriami magnezowymi, prowadzone przez TRINA to jeden z kilku projektów badawczych Toyoty nad nową generacją akumulatorów. Najbardziej zaawansowany program badawczo-rozwojowy dotyczy baterii litowo-jonowych ze stałym elektrolitem. Ich gęstość energii ma być dwa razy większa od aktualnych baterii z elektrolitem ciekłym. Od 2019 r. Toyota współpracuje w tym zakresie z firmą Panasonic, z którą stworzyła wspólny ośrodek badawczo-rozwojowy i zamierza połączyć siły w dziedzinie produkcji baterii.
Źródło: Toyota