Samochody elektryczne zintegrowane z siecią
Inteligentna integracja samochodów elektrycznych z niemieckimi sieciami energetycznymi to koncepcja partnerów Nissana: Fraunhofer IFAM i Fraunhofer IAO oraz Bosch.IO. Jak się okazuje, zdaje ona egzamin w codziennych warunkach.
Projekt „i-rEzEPT”, który ma na celu integrację samochodów elektrycznych z publicznymi i prywatnymi sieciami energetycznymi, przyniósł śródterminowo przekonujące wyniki. Od roku uczestnicy projektu nie tylko zaspokajają swoje potrzeby w zakresie mobilności za pomocą Nissana LEAF, ale także wykorzystują samochód elektryczny jako system chwilowego magazynowania energii w swoich domach oraz jako instalację energetyczną dla samodzielnie produkowanej energii elektrycznej.
Samochody do magazynowania energii słonecznej
W ramach testu Nissan – pionier na rynku samochodów elektrycznych – wyposażył 13 właścicieli domów z całych Niemiec, którzy posiadają system fotowoltaiczny, w pełni elektrycznego Nissana LEAF oraz odpowiednią stację ładowania. Celem było jak najlepsze wykorzystanie domowych zasobów energii słonecznej, odciążenie publicznej sieci energetycznej i jednoczesne obniżenie kosztów eksploatacji samochodu elektrycznego.
Wykorzystując unikatową dwukierunkową możliwość ładowania Nissana LEAF, często określaną jako technologia vehicle-to-grid (w skrócie V2G), uczestnicy mogą używać samochodów do magazynowania energii słonecznej wytworzonej na dachu domu w akumulatorach swoich pojazdów, a w razie potrzeby przekazywać ją z powrotem do gospodarstwa domowego lub wprowadzać do publicznej sieci energetycznej.
Nissan rozpoczął realizację projektu „i-rEzEPT” wspólnie z Bosch.IO oraz instytutami Fraunhofera IAO i IFAM. Przedsięwzięcie zostało również wsparte przez Federalne Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej w ramach mechanizmów finansowania elektromobilności kwotą 2,39 mln euro.
– Samochody elektryczne powinny być ładowane wówczas, gdy dostępna jest energia elektryczna z wiatru lub słońca – mówi Stefan Sonntag, menedżer programu E-Mobility w NOW GmbH, agencję Federalnego Ministerstwa Transportu. „i-rEzEPT testuje rozwiązanie umożliwiające wykorzystanie energii nie tylko do ekologicznej jazdy, ale także do zasilania własnego domu”.
Interakcja między Nissanem LEAF a krajową siecią energetyczną
Interakcja między Nissanem LEAF a krajową siecią energetyczną jest sterowana przez lokalny system zarządzania energią firmy Bosch.IO, partnera projektu, i opiera się na oprogramowaniu Bosch IoT Gateway. Rozwiązanie ogranicza na przykład wpływ na zasięg samochodu, ponieważ do zasilania gospodarstwa domowego jest wykorzystywane maksymalnie od 10 do 30% pojemności akumulatora. W razie potrzeby można również nadać priorytet pełnemu naładowaniu samochodu – na przykład przed rozpoczęciem dłuższej podróży.
Uzyskane dane dotyczące zużycia energii elektrycznej są anonimowo analizowane przez Instytuty Fraunhofera IFAM w Bremie i IAO w Stuttgarcie. W tym kontekście Fraunhofer IAO korzysta z platformy danych, która została opracowana specjalnie do tego celu i określa prognozy dostępności samochodów. – Dane te są niezbędne do sformułowania bazujących na naukowych faktach wniosków na temat modelu biznesowego ładowania dwukierunkowego oraz do wskazania potencjalnych grup użytkowników – mówi Stefan Lösch z Fraunhofer IFAM. – Fakt, że coraz więcej osób pracuje w domu, oferuje ogromny potencjał efektywnego wykorzystania energii odnawialnej i zmniejszenia emisji w transporcie – dodaje Vincent Ricoux z Nissan Center Europe. – Dlatego spodziewamy się, że zainteresowanie tą technologią będzie w przyszłości stale rosło.
Nazwa projektu „i-rEzEPT” oznacza „inteligentne samochody elektryczne z funkcją V2G dla maksymalizacji mocy własnej i udziału w rynku sterowania pierwotnego”. Ma on na celu dalsze promowanie i zwiększenie popularności samochodów elektrycznych wśród społeczeństwa, a także podkreślenie roli, jaką takie samochody mogą odegrać w stabilizacji publicznych i prywatnych sieci energetycznych. Do stworzenia przystępnego cenowo dla użytkowników systemu V2G brakuje również odpowiedniej podstawy prawnej. Aby tego rodzaju systemy były ekonomicznie opłacalne dla użytkownika, konieczne są wyższe dopłaty do infrastruktury ładowania i systemu zarządzania energią, aby były one konkurencyjne w stosunku do stacjonarnych systemów magazynowania energii z akumulatorów.
Źródło: Nissan Motor Corporation