Oferty internetowe niezgodne z regulacjami KE

Konsumenci w całej Europie muszą sprawdzać oferty online w witrynach sprzedających usługi mobilne, stacjonarne i cyfrowe. Skalę oszustw ujawnił raport Komisji Europejskiej (KE) z którego wynika, że aż 79% firm łamie przepisy.
Początkowa sonda obejmowała 207 stron internetowych skierowanych do konsumentów, handlujących mobilnymi, stacjonarnymi, szerokopasmowymi i transmisyjnymi usługami transmisji strumieniowej na poszczególnych rynkach w całej Europie.
Publikując wyniki, KE poinformowała połowę osób podejrzanych o naruszanie przepisów konsumenckich związanych z "wprowadzającymi w błąd" ofertami rabatowymi. Często problem ten występuje w reklamach związanych ze zniżką na lub bezpłatnymi usługami, które jednak były dostępne tylko jako część pakietu, po spełnieniu określonych warunków.
W raporcie stwierdzono, że 79% podejrzanych o łamanie prawa UE osób i przedsiębiorstw nie przedstawiło dokładnych procedur rozstrzygania sporów.
Inne kwestie obejmowały 32% podejrzanych stron internetowych, które nieadekwatnie opisują procedury anulowania po zmianie warunków umowy, a 25 procent nie dostarczyło "jasnych i prawdziwych informacji" o odszkodowaniach i zwrotach. Automatyczne odnowienie umowy zostało wskazane jako potencjalny problem w 22% przypadków.
Europejski komisarz ds. sprawiedliwości, konsumentów i równouprawnienia, Vera Jourova, powiedziała, że konsumenci codziennie korzystają z abonamentu telefonii komórkowej lub internetu i powinni móc ufać tym usługom. Badanie to potwierdza jednak, że wiele stron internetowych sprzedających takie usługi wprowadza konsumentów w błąd, reklamując fałszywe rabaty lub nie dostarczając pełnych informacji niezbędnych do dokonania świadomego wyboru.
- Oczekuję, że nieprawdziwe i wprowadzające w błąd informacje zostaną poprawione jak najszybciej, aby sektor był w pełni zgodny z unijnymi przepisami konsumenckimi – dodała Vera Jourova.
Kwestia ta została przekazana krajowym organom regulacyjnym w celu dalszego rozwiązania problemu.
Źródło: Mobile World Live