Naukowcy testują możliwości akumulatorów litowych
Obecne ogniwa są wystarczająco dobre w większości przypadków, gdy chcemy użyć ich do samochodów elektrycznych. Ale w innych obszarach – takich jak urządzenia mobilne o dużej mocy, a przede wszystkim samoloty elektryczne i eVTOL – producenci domagają się akumulatorów, które mogą pomieścić więcej energii przy znacznie mniejszej wadze.
Na rynku zaczęło pojawiać się coraz więcej ciekawych ogniw, na przykład „skondensowana bateria” CATL o pojemności 500 Wh/kg. Jeśli chodzi o ogniwa jednozadaniowe zaprojektowane wyłącznie w celu maksymalizacji określonej energii, wcześniej najwyższą odnotowaną wartością było ogniwo etui bez anody o mocy 575 Wh/kg. Zostało ono przetestowane przez profesora Uniwersytetu Dalhousie, Jeffa Dahna i jego zespół.
Tymczasem zespół z Instytutu Fizyki Chińskiej Akademii Nauk opracował ładowalne ogniwo o pojemności 10 Ah, wykorzystujące ultracienką anodę litowo-metalową oraz bogatą w lit katodę na bazie tlenku manganu. Rozszerzył zakres napięć ładowania/rozładowania i zbadał stabilność strukturalną katody, a także wpływ modyfikacji powierzchni anody litowej. Akumulator uzyskał w teście 711,3 Wh/kg, a ponadto oferował wyjątkową objętościową gęstość energii na poziomie 1653,65 Wh/litr.
Oczywiście jest to tylko komórka laboratoryjna klasy badawczej, daleka od komercjalizacji. Zbudowanie prototypu wymagało zastosowania zaawansowanych technologii procesowych. Zespół skupił się na ekstremalnej gęstości. Nie podano jednak m.in. tego, jaka jest żywotność rozwiązania, jak działa ono w różnych temperaturach ani czy ma tendencję do zapłonu w razie niepowodzenia eksperymentu.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Inne
Rozładowane akumulatory to wciąż najczęstsza przyczyna awarii samochodów
Zimą źródłem kłopotów z samochodami są przede wszystkim niesprawne akumulatory. Z danych niemieckiej organizacji ADAC wynika, że to przyczyna 46% awarii. Do rozładowania akumulatora może się przyczyniać m.in. korzystanie z dużej liczby funkcjonalności w aucie tuż po jego uruchomieniu, takich jak nawigacja, radio czy podgrzewanie siedzeń i kierownicy, ale też sporadyczne użytkowanie samochodów lub jeżdżenie tylko na krótkich dystansach. Kierowcy zwykle reagują na problemy z akumulatorem, kiedy już jest za późno i nie można uruchomić silnika. Dlatego tak ważne jest regularne kontrolowanie urządzenia w serwisie. Eksperci zalecają też, by fachowcom zostawić sam proces wymiany akumulatora, bo w nowych autach nie jest to już takie proste.
Co więcej, naukowcy twierdzą, że ich rozwiązanie można jeszcze ulepszyć, nawet w zakresie wskaźników gęstości. Jeśli im się to uda, pobiją rekord, który sami ustanowili.
Źródło: Chińska Akademia Nauk