Inteligentne rozwiązania dla mobilności opartej na oprogramowaniu
Pojazdy są integralną częścią dzisiejszego cyfrowego świata. W przyszłości nowe funkcje łączności, automatyzacji, personalizacji i wysoce wydajnych układów napędowych będą w coraz większym stopniu zapewniane przez oprogramowanie i inteligentny sprzęt.
Zaawansowane rozwiązania
Jednym z największych trendów w przemyśle motoryzacyjnym są komponenty o wysokiej wydajności, które są kompatybilne również z oprogramowaniem innych dostawców. Bosch oferuje sprzęt, którego inteligentne rozwiązania mogą być wbudowane zarówno w same komponenty, jak i na przykład w centralne komputery pojazdu.
Półprzewodniki są istotną częścią urządzeń technicznych. Jako jeden z dziesięciu największych producentów półprzewodników w segmencie motoryzacyjnym, Bosch nieustannie inwestuje w badania i rozwój oraz rozbudowę światowej sieci produkcji półprzewodników. Portfolio firmy obejmuje układy scalone, czujniki MEMS (mikroukłady elektromechaniczne), półprzewodniki mocy i moduły zasilania. Producentom samochodów, którzy tworzą własną architekturę elektryczną/elektroniczną (E/E), Bosch oferuje możliwość precyzyjnego dostosowania zakresu funkcjonalnego półprzewodników pod konkretne wymagania.
Wykrywanie otoczenia jest niezbędne dla rozwoju zautomatyzowanej jazdy. Nowe czujniki radarowe Bosch szóstej generacji umożliwiają wspomaganie i zautomatyzowanie funkcji jazdy na poziomach SAE od 0 do 3, wykorzystują sztuczną inteligencję i lepiej radzą sobie z pomiarami odległości, dużych prędkości i rozdzielczości kątowej – w rezultacie obiekty, takie jak motocykle są niezawodnie wykrywane w całym polu widzenia.
Na targach IAA Bosch zaprezentuje również nową generację czujników ultradźwiękowych. Dzięki klasyfikacji wysokości opartej na sztucznej inteligencji, czujniki te mogą na przykład dokładniej oszacować przybliżoną wysokość przeszkody. Co więcej, trzykrotne zwiększenie emisji fali ultradźwiękowej sprawia, że sensory są jeszcze bardziej czułe, co pozwala na szybkie i niezawodne wykrywanie pieszych czy obiektów o niskim współczynniku odbicia.
Portfolio uzupełniają nowe obudowy kamer. Analiza obrazu nie odbywa się już w samej kamerze, ale w komputerach pokładowych pojazdów, takich jak ADAS Integration Platform firmy Bosch. Obudowy dostępne są w wariantach 3- i 8-megapikselowych oraz opcjonalnie w wariancie 12-megapikselowym dla aplikacji poziomu 4, i znajdują się w czołówce technologii czujników obrazu.
Bosch oferuje modułowe i możliwe do przyszłej rozbudowy komponenty do architektur E/E oraz komputery pokładowe z opcją indywidualnej konfiguracji. Platforma integracji pojazdów umożliwia tworzenie pojazdów opartych na oprogramowaniu ze scentralizowaną i strefową architekturą E/E. Pomysł polega na przeniesieniu oprogramowania użytkowego pojazdu do komputerów pokładowych. W ten sposób platforma integracji pojazdów umożliwia integrację funkcjonalną we wszystkich domenach. Dzięki bezprzewodowym aktualizacjom oprogramowanie pojazdu ma zapewniony dostęp do najnowszych funkcji i ulepszeń.
ADAS Integration Platform to komputer pokładowy Bosch dla zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy, który może dostarczać wspomagane i zautomatyzowane funkcje jazdy i parkowania na poziomach SAE od 0 do 4. Dzięki modułowej i możliwej do rozbudowy architekturze, platformę można dostosować do specyficznych wymagań każdego producenta samochodów, w tym zintegrować z oprogramowaniem innych firm.
Platforma integracji kokpitu łączy w jednym komputerze zadania obliczeniowe domen informacyjno-rozrywkowych i oprzyrządowania. W zależności od wymagań dotyczących wydajności i bezpieczeństwa funkcjonalnego, w komputerze można zintegrować dodatkowe funkcje z innych dziedzin, takie jak klimatyzacja, łączność, funkcje wspomagające kierowcę oraz aplikacje oparte na kamerach, np. monitorowanie kierowcy i pasażerów, widok przestrzenny i nagrywanie z kamery samochodowej.
Platforma integracji ruchu koncentruje się na oprogramowaniu aplikacji związanych z bezpieczeństwem układu napędowego, podwozia i układu kierowniczego. W ramach uzupełnienia portfolio Bosch oferuje swoje strefowe elektroniczne jednostki sterujące (ECU), które działają jako łącznik między komputerami pojazdu, a rozproszonymi jednostkami (ECU), czujnikami i siłownikami.
Bosch Powernet Guardian dba o niezawodność zasilania funkcji związanych z bezpieczeństwem w pojeździe. W przypadku usterki elektroniczny przełącznik izolujący odłącza elektryczną instalację bezpieczeństwa od pozostałych (standardowych) odbiorników, takich jak ogrzewanie siedzeń i podnośnik szyb. Dzięki zaawansowanej diagnostyce predykcyjnej Powernet Guardian szybko wykrywa krytyczne dla bezpieczeństwa przerwy w zasilaniu dzięki dodatkowym elementom (tzw. redundancji sprzętowej). Ta funkcjonalność będzie odgrywać kluczową rolę w przyszłych architekturach E/E oraz w przypadku zautomatyzowanej jazdy.
Bosch kontynuuje poszerzanie swojego portfolio o rozwiązania z zakresu elektromobilności. Po raz pierwszy będzie produkować silnik elektryczny i falownik przy użyciu technologii 800-woltowej. Silnik oferuje lepszą gęstość mocy i momentu obrotowego, podczas gdy falownik wykorzystuje półprzewodniki mocy z węglika krzemu (SiC), które umożliwiają osiągnięcie sprawności na poziomie 99%. Ponadto do produkcji wkrótce trafi komponent, który łączy w sobie ładowarkę i wysokonapięciową przetwornicę DC/DC, co pozwoli zarówno na oszczędność miejsca, jak i efektywność kosztową.
Bosch wykorzystuje inteligentne zarządzanie temperaturą, aby zwiększyć zasięg pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Optymalna koordynacja obiegu czynnika chłodniczego i obiegu chłodzenia umożliwia precyzyjną dystrybucję ciepła i chłodu, poprawia wydajność akumulatora i zapewnia pracę wszystkich elementów w optymalnym zakresie temperatur. W tym celu Bosch opracowuje elastyczne jednostki termiczne jako wstępnie zintegrowane rozwiązania. Dzięki mniejszej liczbie części, etapów montażu i kabli, zmniejsza się wielkość i waga instalacji. Korzyści odczują również pasażerowie – system zarządzania ciepłem zapewnia przyjemną temperaturę wewnątrz pojazdu. Bezszczotkowa dmuchawa odgrywa ważną rolę w zwiększaniu komfortu w kabinie pasażerskiej. W zależności od temperatury zewnętrznej i preferencji pasażerów, przenosi strumień powietrza do wnętrza pojazdu w celu schłodzenia lub ogrzania powietrza. Inteligentna budowa silnika umożliwia zwartą konstrukcję, która znacznie zmniejsza jego wagę i emisję hałasu, a zwiększa gęstość mocy.
Systemy steer-by-wire eliminują fizyczne połączenie między kierownicą pojazdu, a jego kołami. Otwiera to nowe możliwości projektowania wnętrza pojazdu. Szczególnie w dobie zautomatyzowanej jazdy technologia ta umożliwia tworzenie nowych koncepcji kokpitu, w tym opuszczenie lub chowanie kierownicy. Ponadto rozwiązanie steer-by-wire stanowi również podstawę dla nowych funkcji bezpieczeństwa w kontekście kontroli dynamiki pojazdu. Bosch systematycznie przyśpiesza rozwój tej technologii i do połowy dekady chce wprowadzić na rynek systemy steer-by-wire na skalę komercyjną.
Najnowsza generacja elektronicznego programu stabilizacji toru jazdy (ESP) firmy Bosch jest kluczowym elementem nowoczesnych układów hamulcowych. W połączeniu z iBoosterem, elektromechanicznym systemem wspierającym hamowanie pojazdu, zapewnia wymagane zabezpieczenie układu hamulcowego przed awarią podczas jazdy zautomatyzowanej, wysoki stopień dynamiki wzrostu ciśnienia hamowania w przypadku automatycznego hamowania awaryjnego oraz poprawia efektywność odzyskiwania energii hamowania w pojazdach hybrydowych i elektrycznych. Kontrola dynamiki pojazdu 2.0 to nowy podstawowy system kontroli (ESP®). Na podstawie informacji z czujników przewiduje zachowanie pojazdu i proaktywnie interweniuje.
Performance Line SX to kompaktowa jednostka napędowa Bosch eBike Systems, która umożliwia użytkownikom rowerów z napędem elektrycznym dynamiczne i efektywne poruszanie się w ruchu miejskim. Nowa jednostka napędowa zapewnia maksymalny moment obrotowy 55 niutonometrów (Nm) i stosunek mocy do masy do 300 watów na kilogram (W/kg). Podczas jazdy w stylu sportowym zapewnia wysoki poziom wsparcia, oferując jednocześnie naturalne wrażenia z jazdy.
Inteligentne oprogramowanie
Nowe funkcje zwiększające wydajność, bezpieczeństwo i komfort są coraz częściej wprowadzane do pojazdów za pośrednictwem inteligentnego oprogramowania. Trend ten wpływa nie tylko na rozwój i użytkowanie produktów, ale także na sposób, w jaki ludzie doświadczają mobilności. Dzięki inteligentnemu oprogramowaniu możliwe jest także rozwijanie nowych modeli biznesowych i partnerskich.
Wykrywanie dźwięku przestrzennego oparte na wideo odgrywa kluczową rolę w przejściu od jazdy wspomaganej do zautomatyzowanej. Różne czujniki rejestrują obrazy otoczenia pojazdu i przetwarzają te dane w sposób, który umożliwia ich wykorzystanie do bardziej zaawansowanego wspomagania kierowcy oraz zautomatyzowanych funkcji jazdy i parkowania. Percepcja wideo firmy Bosch to rozwiązanie oparte na oprogramowaniu.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
ETAS, spółka zależna firmy Bosch, wprowadza na rynek specjalne oprogramowanie będące łącznikiem między systemem operacyjnym, a poszczególnymi aplikacjami w pojeździe. Rozwiązanie to pozwala na ciągłe doskonalenie funkcji oprogramowania wspomagającego kierowcę i zautomatyzowanej jazdy. Umożliwia natychmiastową komunikację między aplikacjami z przepustowością większą niż 10 gigabajtów na sekundę (GB/s) bez narażania bezpieczeństwa. Możliwość przewidywania sekwencji zdarzeń pozwala na wykonywanie wirtualnych testów na bazie rzeczywistych danych – dzięki temu można ograniczyć kosztowne jazdy testowe w prawdziwym ruchu drogowym.
Systemy wspomagania jazdy Bosch sprawiają, że jest ona bezpieczniejsza i wygodniejsza. Łącząc pożądany pakiet funkcji z modułowego systemu prowadzenia wzdłużnego i poprzecznego, automatycznej zmiany pasa ruchu i hamowania awaryjnego, producenci pojazdów mogą wdrożyć funkcje zautomatyzowanej jazdy SAE na poziomie 2. Najbardziej zaawansowany wariant, Bosch Driving Assist Premium, wykorzystuje kamerę 360 stopni, aby rozszerzyć zastosowanie funkcji zautomatyzowanej jazdy z poziomu autostrady do sytuacji w ruchu miejskim.
System zarządzania ruchem pojazdu Bosch kontroluje i koordynuje zachowanie kierowcy, optymalizując interakcję między układami hamulcowymi, kierowniczymi, podwoziem i układem napędowym. Jego funkcje obejmują kontrolę dynamiki pojazdu 2.0, najnowszą generację systemów Bosch odpowiedzialnych za dynamikę pojazdu, kontrolę trakcji i system ABS. Funkcja ta przewiduje prawdopodobne zachowanie pojazdu i aktywnie interweniuje, zapewniając w rezultacie bardzo bezpieczną, zwinną i relaksującą jazdę.
PANTARIS to platforma oparta na chmurze, która oferuje niezbędne usługi i narzędzia do wydajnego rozwoju i skalowalnego działania oprogramowania dla systemów pojazdów. Oprócz zapewnienia ogólnoświatowej dostępności usług mobilnych PANTARIS zapewnia także platformę do zarządzania pojazdami i usługami. PANTARIS oraz dedykowane aplikacje opierają się na technologii niezależnej od chmury, dzięki czemu są kompatybilne ze wszystkimi dostawcami chmur publicznych. PANTARIS Connect zapewnia podstawowe usługi w zakresie łączności i obsługi pojazdu przez cały cykl życia pojazdu. PANTARIS Creator zapewnia łatwy dostęp do narzędzi oprogramowania jako usługi (SaaS) w celu bezpiecznego rozwoju i obsługi usług w chmurze. PANTARIS Workspace oferuje programistom centralny punkt dostępu do rezerwacji usług i zarządzania nimi, dzięki czemu wdrażanie określonych aplikacji jest szybkie i łatwe.
System zarządzania energią w pojazdach firmy Bosch łączy zarządzanie termiczne, układ napędowy i układ elektryczny pojazdu. Zapewnia to optymalną dystrybucję energii, zmniejszając w ten sposób jej zużycie i zwiększając komfort. Toruje również drogę dla nowych funkcji, takich jak tryb bezpiecznego powrotu do domu. Pomaga on pojazdowi w dotarciu do celu z uwzględnieniem poziomu naładowania akumulatora, zmniejszając w razie potrzeby zużycie energii przez elementy zapewniające komfort jazdy, takie jak ogrzewanie i klimatyzacja.
Aplikacja eBike Flow zapewnia użytkownikom rowerów z napędem elektrycznym cyfrowe wsparcie podczas podróży. Zwiększanie łączności pomiędzy kluczowymi komponentami i funkcjami cyfrowymi pozwala rowerzystom dostosować jazdę rowerem z napędem elektrycznym do osobistych potrzeb, a bezprzewodowe aktualizacje ułatwiają codzienne użytkowanie takich rowerów.
Zaawansowane usługi
Bosch idzie o krok dalej w zakresie mobilności opartej na oprogramowaniu i wprowadza nowe usługi, aby zwiększyć bezpieczeństwo i wygodę konsumentów. To także szansa dla nowych modeli biznesowych, które Bosch systematycznie rozwija.
Dla kierowców pojazdów elektrycznych ważna jest informacja o zasięgu ich pojazdu, a także spersonalizowana rekomendacja punktów ładowania. Chcąc poprawić dokładność tych informacji, firma Bosch uzupełnia swoje dane dotyczące tras, topografii i zużycia o aktualne informacje o pogodzie i natężeniu ruchu oraz tym, czy funkcje takie jak klimatyzacja czy ogrzewanie siedzeń są obecnie w użyciu. Oparte na chmurze algorytmy obliczają rzeczywisty zasięg, wybierają odpowiednie miejsce ładowania i wyświetlają te informacje na mapie nawigacyjnej.
Połączone usługi map mogą odgrywać dużą rolę w zapewnianiu bezpieczeństwa i wygody. Wykorzystując m.in. crowdsourcing (praktyka pozyskiwania pomysłów, informacji lub pracy od szerokiej społeczności lub grupy ludzi, zazwyczaj za pośrednictwem internetu), usługa zapewnia aktualne informacje o warunkach drogowych i zagrożeniach, takich jak lód, śnieg czy aquaplaning (czyli utrata przyczepności opon pojazdu na drodze z powodu warstwy wody). Umożliwia to zautomatyzowanym pojazdom prawidłowe przewidywanie warunków i odpowiednie dostosowywanie jazdy, wybieranie trasy alternatywnej lub poproszenie kierowcy o przejęcie kontroli. W ramach tej usługi Bosch jest w stanie ulepszyć systemy wspomagające kierowcę i oferować nowe funkcje.
Firma Bosch wprowadziła pierwszą na świecie zautomatyzowaną funkcję parkowania bez kierowcy (SAE poziom 4). Inteligentna infrastruktura prowadzi pojazd bezpiecznie przez parking do wolnego miejsca parkingowego. Poprawia to komfort parkowania dla kierowców, pomaga operatorom parkingów osiągnąć większe wykorzystanie przestrzeni, a także umożliwia producentom samochodów oferowanie nowych usług opartych na oprogramowaniu. Opierając się na tej technologii, Bosch przenosi teraz automatyczne manewrowanie pojazdem do sfery produkcyjnej. Firma wyposaża fabryki producentów samochodów w inteligentną infrastrukturę czujników lidarowych, którą w razie potrzeby uzupełnia kamerami stereoskopowymi. Usługa manewrowania bez kierowcy zwiększa wydajność i bezpieczeństwo: producenci mogą w końcu stawić czoła takim wyzwaniom jak manewrowanie pojazdami w ciasnych przestrzeniach, przestoje w produkcji spowodowane brakiem kierowców, wypadki czy uszkodzenia spowodowane kolizjami.
Bosch pomaga dostawcom usług motoryzacyjnych bardziej efektywnie zarządzać flotą. Dostępny w trzech różnych pakietach, w zależności od wybranych usług, RideCare connected rent zapewnia operatorom flot informacje o stanie ich pojazdów. Dostawcy usług mobilnych otrzymują raport o stanie pojazdu po zakończeniu okresu najmu, w tym poziom paliwa i stan akumulatora, informację o przebytym dystansie czy wszelkich nowych uszkodzeniach pojazdu. Korzyścią dla firm wynajmujących samochody są bardziej wydajne procesy i niższe koszty operacyjne dzięki zmniejszeniu przestojów pojazdów i dokładnemu wskazaniu potencjalnych uszkodzeń. Dla konsumentów oznacza to natomiast wygodę i przejrzystość. Ponadto RideCare connected rent dostarcza informacji przed, w trakcie i po okresie wynajmu, w tym powiadomień w czasie rzeczywistym o stanie pojazdu, krytycznych komunikatach o błędach i pominiętych interwałach serwisowych. RideCare connected rent oferuje również wsparcie w efektywnym planowaniu ładowania pojazdów elektrycznych poprzez planer ładowania. Bosch planuje wyposażyć ponad dwa miliony pojazdów w tę technologię do 2030 r.
System monitorowania wnętrza firmy Bosch łączy w sobie różne technologie umożliwiające niezawodne wykrywanie osób znajdujących się w pojeździe, zwłaszcza dzieci. Sytuacje krytyczne, takie jak rozproszenie uwagi, senność lub niezapięty pas bezpieczeństwa można szybko wykryć i w odpowiedni sposób ostrzec kierowcę. System opiera się na detekcji ruchu i parametrów życiowych, które mogą być również wskaźnikami stanu zdrowia pasażerów pojazdu. Połączenie kamer monitorujących wnętrze z bardzo czułym radarem wykrywającym kabinę – lub alternatywnie z technologią ultraszerokopasmową stosowaną również w systemie Perfectly Keyless – zwiększa i rozszerza możliwości systemu wykrywania wnętrza, co pozytywnie wpływa na bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego.
Źródło: Grupa Bosch