Rozwiązania dla fabryki przyszłości

Kuka

Na pytania o to, jaki był poprzedni rok i co ciekawego wydarzy się w tym odpowiada Janusz Jakiela, sales manager, KUKA Polska

Jakie elementy życia gospodarczego wpływały pozytywnie i negatywnie na rozwój polskich firm?

Z własnych obserwacji mogę wskazać czynniki, które miały (i wciąż mają) wpływ na rozwój branży robotyki przemysłowej w naszym kraju. Pozytywne zmiany to m.in. niższy, w stosunku do poprzednich lat, stopień bezrobocia. Bieżąca sytuacja na rynku pracy zainicjowała wzrost zapotrzebowania polskich przedsiębiorców na rozwiązania z zakresu automatyzacji i robotyzacji.

Otwarcie przez naszych zachodnich sąsiadów rynku pracy dla Ukraińców może także przynieść korzystne zmiany dla rozwoju robotyki. Warunkiem jest jednak to, że odpływ tych pracowników będzie stopniowy. W przeciwnym przypadku te polskie firmy, których zasoby kadrowe są w dużym stopniu oparte na obcokrajowcach, będą musiały zmierzyć się z problemem niedoboru pracowników.

Wychodząc poza granice Polski, warto przyjrzeć się też sytuacji na rynkach światowych, która pośrednio wpływa na naszą krajową gospodarkę, a na rynku automotive przekłada się bezpośrednio na liczbę sprzedanych robotów. Przejęcie firmy Opel przez francuski koncern PSA, niejasna przyszłość diesla czy zamieszanie związane z Brexitem mają niewątpliwie negatywny wpływ na większe inwestycje, z których kilka wstrzymano, a z kilku wręcz zrezygnowano.

Jaki był 2018 rok dla Państwa firmy?

Ubiegły rok oznaczał dla nas przede wszystkim rozwój, inwestycje oraz innowacje. Na pewno możemy zaliczyć go do udanych. Osiągnęliśmy dwucyfrowy wzrost, jeśli chodzi o liczbę sprzedanych robotów. To bezpośrednio przełożyło się na znaczący wzrost obrotów firmy. Powiększyliśmy zespół specjalistów, dzięki czemu możemy jeszcze sprawniej obsługiwać klientów zarówno od strony sprzedażowej, jak i serwisowej.

Jakie trendy zdominują lub zmienią branżę w tym roku?

Przede wszystkim branża robotyki przestaje być domeną zarezerwowaną dla dużych, globalnych korporacji. Coraz częściej rozwiązania, które dostarczamy, znajdują zastosowanie w mniejszych firmach z polskim kapitałem.

Jest to trend, którego początki zauważyliśmy w KUKA Polska już kilka lat temu. Stał się on podstawą naszej filozofii działania, w której każdy klient – niezależnie, czy jest to wielki międzynarodowy koncern zamawiający kilkaset robotów rocznie, czy mała firma kupująca u nas swojego pierwszego robota – może liczyć na nasze wsparcie i pomoc w automatyzacji zakładu przemysłowego. Przedsiębiorcy sami dostrzegają potrzebę inwestycji w innowacje, a my wskazujemy im najlepsze dla nich rozwiązania. Na dowód efektywności takiego podejścia, z okazji 10-lecia działalności KUKA w Polsce gruntownie przebadaliśmy poziom zadowolenia naszych klientów. Uzyskane wyniki świadczą o tym, że nasze działania spotykają się z ich dużą aprobatą

Co będzie najważniejszym momentem w rozwoju Państwa firmy w 2019 r.?

Trudno nam wskazać jeden moment, który miałby kluczowe znaczenie dla KUKA Polska. Megatrendy, takie jak globalizacja, digitalizacja i zmiany demograficzne zmieniają światową gospodarkę. Firma KUKA – jako specjalista w zakresie innowacyjnej automatyzacji – oferuje kluczowe technologie i rozwiązania dla Industry 4.0 i fabryki przyszłości. Chcemy, aby nasze polskie przedsiębiorstwa zobaczyły potencjał, jaki tkwi w robotyce i potrafiły wykorzystać go do zwiększania swojej konkurencyjności nie tylko na rynku krajowym, ale także międzynarodowym. W roku 2019 będziemy dążyli do zwiększenia zainteresowania innowacyjnymi produktami z naszej oferty, m.in. niezwykle czułymi robotami współpracującymi z człowiekiem (LBR iiwa, LBR iisy) oraz mobilnymi platformami (KMR czy omnimove). Popularyzacja tych rozwiązań to ważny element naszej tegorocznej strategii.

Jako sales manager Janusz Jakiela odpowiedzialny jest za sprzedaż robotów KUKA w Polsce, rozwój sieci Partnerów Systemowych KUKA a także współpracę z integratorami i kluczowymi klientami na terenie Polski. Profesjonalnie związany z robotyką przemysłową od 10 lat, w KUKA Roboter od ponad 5 lat, gdzie aktywnie i z powodzeniem wspiera zarówno integratorów, jak i klientów końcowych w zakresie robotyzacji procesów produkcyjnych.

O Autorze

Czasopismo elektrotechnik AUTOMATYK jest pismem skierowanym do osób zainteresowanych tematyką z zakresu elektrotechniki oraz automatyki przemysłowej. Redakcja online czasopisma porusza na stronie internetowej tematy związane z tymi obszarami – publikuje artykuły techniczne, nowości produktowe, a także inne ciekawe informacje mniej lub bardziej nawiązujące do wspomnianych obszarów.

Tagi artykułu

elektrotechnik AUTOMATYK 1-2-3/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę