Polska osiągnie niezależność energetyczną w obszarze ropy i paliw

Zakończenie prac przy budowie dwóch nowych zbiorników na ropę w gdańskiej Bazie PERN, planowane na jesień 2020 roku oddanie zbiorników w gdańskim Terminalu Naftowym oraz oddanie do użytku do końca 2023 r. W połączeniu z Naftoportem inwestycje te umożliwią polskim rafineriom zakup surowca w wybranym wolumenie w dowolnym zakątku świata.
Pern rozbudowuje parki zbiornikowe i ropociąg
W Bazie Gdańsk zakończyła się już próba hydrostatyczna pierwszego zbiornika. Trwa próba hydrostatyczna drugiego zbiornika. Każdy z nich ma pojemność 100 tys. m³. Prace zostaną ukończone w kwietniu 2020 r. Jednocześnie w TNG jest realizowany montaż konstrukcji nowych zbiorników w ramach II etapu rozbudowy tego parku. Zgodnie z planem TNG powiększy się o trzy zbiorniki o pojemności 100 tys. m³ oraz dwa zbiorniki o pojemności 45 tys. m³. Termin realizacji – październik 2020. - Niezależność energetyczna państwa nie jest możliwa bez swobodnego wyboru dostawców kluczowych nośników energii. Dziś jesteśmy bliżej osiągnięcia tego celu niż kiedykolwiek wcześniej. Chcemy doprowadzić do sytuacji, w której dostawy surowców mogą następować z różnych kierunków, a jedynym czynnikiem decyzji zakupowej stanie się jakość, cena i – co równie ważne – pewność dostawy - mówi Piotr Naimski, pełnomocnik rządu do spraw Strategicznej Infrastruktury Energetycznej.
Ostatnim kamieniem milowym na drodze do zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego w obszarze dostaw ropy naftowej do Polski będzie uruchomienie w 2023 r. II nitki rurociągu pomorskiego, która nie tylko umożliwi pełną separację jakościową ropy, ale także wzmocni bezpieczeństwo systemu logistyki ropy w naszym kraju.
Szybka odpowiedź na wyzwania wynikające z rządowego pakietu paliwowego
Rynek paliwowy w Polsce od 2016 r. przeszedł niesłychaną ewolucję. Za sprawą nowego rządu w połowie 2016 roku wprowadzono regulacje, które w radykalny sposób ukróciły proceder nielegalnego obrotu paliwami, pozostawiając w budżecie miliardy złotych. Te przepisy stały się także kołem zamachowym rozwoju polskich rafinerii i Pern – krajowego lidera logistyki naftowej i paliwowej.
- Realizujemy to, co obiecaliśmy, tak aby nasi klienci mogli bezpiecznie dostarczać paliwo do stacji benzynowych. Chodzi o program Megainwestycji zarówno w obszarze ropy, jak i paliw. Mam tu na myśli nowe zbiorniki, ale także nowe rurociągi - Igor Wasilewski, prezes Pern.
Źródło: Pern