Najnowocześniejsza bateria sodowo-jonowa od Northvolt

Najnowocześniejsza bateria sodowo-jonowa od Northvolt Northvolt

Northvolt ogłosił wprowadzenie najnowocześniejszej baterii sodowo-jonowej z myślą o wykorzystaniu jej w magazynach energii, produkowanych w sposób zrównoważony dla środowiska i efektywny kosztowo. Ogniwo zostało przetestowane w Northvolt Labs w Västerås w Szwecji, kampusie zajmującym się badaniami, rozwojem oraz industralizacją. Uzyskało najlepszą w swojej klasie gęstość energii wynoszącą ponad 160 watogodzin na kilogram.

Ogniwo sodowo-jonowe firmy Northvolt jest bezpieczniejsze, tańsze i bardziej zielone niż konwencjonalne baterie zawierające nikiel, mangan i kobalt (NMC) lub fosforan żelaza (LFP). Jest produkowane z minerałów takich jak żelazo i sód, które są łatwo dostępne na rynkach światowych. Opiera się na twardej anodzie węglowej i katodzie na bazie bieli pruskiej i nie zawiera litu, niklu, kobaltu i grafitu. Wykorzystując przełom w projektowaniu i produkcji baterii, Northvolt planuje jako pierwszy uprzemysłowić baterie na bazie bieli pruskiej oraz wprowadzić je na rynek na dużą skalę.

Świat pokładał duże nadzieje w bateriach sodowo-jonowych i z radością mogę poinformować, że opracowaliśmy technologię, której powszechne wdrożenie przyspieszy transformację energetyczną. To ważny kamień milowy dla Northvolt, ale ta technologia bateryjna jest kluczowa również dla osiągnięcia globalnych celów w zakresie zrównoważonego rozwoju, poprzez uczynienie elektryfikacji bardziej opłacalną, zrównoważoną i dostępną na całym świecie – komentuje Peter Carlsson, dyrektor generalny i współzałożyciel firmy Northvolt.

Technologia sodowo-jonowa, opracowana wspólnie z partnerem badawczym Altris, ma stanowić podstawę dla rozwiązań magazynowania energii nowej generacji firmy Northvolt. Niski koszt i bezpieczeństwo w wysokich temperaturach sprawiają, że technologia ta jest szczególnie atrakcyjna dla rozwiązań magazynowania energii na rozwijających się rynkach, w tym w Indiach, na Bliskim Wschodzie i w Afryce.

Ponadto baterie sodowo-jonowe można wytwarzać z lokalnie pozyskiwanych materiałów, co daje niezwykłą szansę rozwoju nowych regionalnych możliwości produkcyjnych, całkowicie niezależnych od dotychczasowych łańcuchów wartości baterii.

Wprowadzenie technologii sodowo-jonowej jest przełomowe dla działalności naszej firmy i ma szczególne znaczenie dla fabryki Northvolt w Gdańsku, która specjalizuje się w produkcji bateryjnych systemów magazynowania energii – dodaje Robert Chryc-Gawrychowski, prezes polskiej spółki Northvolt.

Pierwsza generacja ogniw sodowo-jonowych firmy Northvolt została zaprojektowana przede wszystkim do systemów magazynowania energii, ale kolejne generacje zapewnią jeszcze większą gęstość energii, co umożliwi opłacalne wdrożenia na rynkach mobilności elektrycznej. Technologia sodowo-jonowa stanowi idealne uzupełnienie portfolio produktów Northvolt, składającego się z najwyższej jakości ogniw litowo-jonowych dostosowanych do potrzeb klientów z branży motoryzacyjnej oraz ogniw litowo-metalowych o dużej gęstości energii. Te ostatnie zostały opracowywane dla branży lotniczej i pojazdów o wysokich osiągach w należącej do Northvolt firmie Cuberg, z siedzibą w San Leandro w Stanach Zjednoczonych.

Nasza technologia sodowo-jonowa zapewnia wydajność umożliwiającą magazynowanie energii przez dłuższy czas niż w przypadku alternatywnych baterii, przy niższych kosztach, otwierając w ten sposób nowe możliwości dla generacji energii odnawialnej. Już sam potencjał technologii sodowo-jonowej na tym rynku będzie miał ogromny wpływ na globalną elektryfikację – podsumowuje Peter Carlsson.

Źródło: Northvolt 

O Autorze

Czasopismo elektrotechnik AUTOMATYK jest pismem skierowanym do osób zainteresowanych tematyką z zakresu elektrotechniki oraz automatyki przemysłowej. Redakcja online czasopisma porusza na stronie internetowej tematy związane z tymi obszarami – publikuje artykuły techniczne, nowości produktowe, a także inne ciekawe informacje mniej lub bardziej nawiązujące do wspomnianych obszarów.

Tagi artykułu

elektrotechnik AUTOMATYK 10-11-12/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę