Młodzież angażuje się w promowanie OZE

Europa od dłuższego czasu zmaga się z kryzysem energetycznym. Wśród rozwiązań, które mogą pomóc często pojawia się tematyka energii odnawialnej i energetyki jądrowej. Według badań CBOS z 2022 r. poparcie wśród Polaków dotyczące tego ostatniego źródła energii wyraźnie wzrosło. Organizatorzy największej w Polsce olimpiady projektów społecznych „Zwolnieni z Teorii” zauważają zainteresowanie odnawialnymi źródłami energii wśród młodzieży.
W obliczu trudnej sytuacji na rynku energetycznym w całej Unii Europejskiej, Polacy szukają alternatywnych źródeł energii. Aż 75% rodaków otwiera się na rozwiązania energetyczne w postaci energetyki jądrowej – podają badania CBOS z 2022 r.
Właśnie ruszył specjalny program Olimpiady „Zwolnieni z Teorii” pn. „Energia w nauce”, który realizowany jest we współpracy z Eneą. 28 zespołów realizuje swoje projekty, wśród nich znajdują się propozycje dotyczące edukacji w zakresie odnawialnych źródeł energii.
Aktywna młodzież
Młodzież działająca w ramach Olimpiady „Zwolnieni z Teorii” chce, aby Polacy wiedzieli, czym jest OZE i jakie korzyści dla portfela i planety płyną z tego rozwiązania. Młodzi edukują społeczeństwo, zaczynając od najmłodszych, aby następne pokolenia miały wiedzę w zakresie energii oraz jej oszczędzania. Przykładem takiego działania jest zespół z II Liceum Ogólnokształcącego im. Krzysztofa Baczyńskiego z Konina, autorzy projektu „oEnergii”, którzy postawili sobie za cel edukację oraz kształtowanie w społeczeństwie właściwych postaw związanych z oszczędzaniem energii i energetyką.
– Od dawna chcieliśmy działać w zakresie edukacji związanej z energooszczędnością, energetyką oraz klimatem, dlatego gdy dowiedzieliśmy się na lekcji o programie „Energia w nauce”, szybko zdecydowaliśmy, że chcemy brać w nim udział – stwierdza Jakub Maciejewski, lider projektu „oEnergii”.
– Nie mieliśmy żadnych problemów z zebraniem grupy chętnych 10 osób, by wspólnie działać i stworzyć projekt dotyczący energii – dodaje. Zespół „oEnergii” ma już za sobą pierwsze doświadczenia: przeprowadzenie „Energo-tygodnia” we własnym liceum, współpracę z Młodzieżową Radą Miasta Konina oraz kampanię promocyjno-edukacyjną w mediach społecznościowych. Planują zorganizować debatę oksfordzką dla mieszkańców Konina na temat związany z zielonymi źródłami energii, przeprowadzić zajęcia edukacyjne dla uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych oraz uruchomić stronę internetową z dostępną bazą wiedzy oraz kalkulatorem dotyczącym oszczędzania energii.
Podobny cel ma zespół projektu pn. „Napędzani Zieloną Energią”, tworzy go 10 osób z XI Liceum Ogólnokształcącego im. Rotmistrza Witolda Pileckiego w Białymstoku. Autorzy edukują, że każde działanie ma znaczenie i może wpływać na ocieplenie klimatu.
– Stawiamy sobie za cel realizację projektu, który pomoże zrozumieć problematykę zmian zachodzących na Ziemi oraz promuje nauki ścisłe. Chcemy poruszać tematykę zmian klimatu, anomalii pogodowych i przerw w dostawach surowców. Przede wszystkim pragniemy jednak zaprezentować jak w przyjemny i prosty sposób oszczędzać energię i dbać o planetę. Opracowaliśmy już artykuł pn. "Jak włodarze dużych miast minimalizują zmiany klimatu", który opublikowaliśmy na naszym Facebooku. Planujemy też organizację warsztatów o energii przyszłości, oszczędności i naukach ścisłych – twierdzi Kornel Janiel, lider projektu.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Wsparcie „światozmieniaczy”
Działanie dla społeczeństwa nie wiąże się tylko ze zmianami otoczenia. Pokazanie chęci robienia czegoś dobrego oraz sumienne realizowanie projektów pomaga w dłuższej perspektywie planecie i im samym. Zaangażowani młodzi to przyszli, świadomi pracownicy i konsumenci. Zauważa to Enea, jeden z największych koncernów energetycznych w Polsce i wieloletni partnerem Olimpiady „Zwolnieni z Teorii”. W tym roku patronatem objęła tematy związane z energią oraz naukami ścisłymi.
– W naszej firmie wspieramy edukację dzieci oraz młodzieży w wielu projektach, również w obszarze promocji nauk ścisłych. Chcemy, by świadomość społeczeństwa o rodzajach energii rosła. Realizowanie przez młodzież własnych projektów społecznych daje szansę na rozwój i pracę na rzecz lepszego jutra – zaznacza Artur Murawski, dyrektor Departamentu Sponsoringu, Promocji i Zarządzania Marką w Enei.
Enea stale wspiera rozwój i edukację młodzieży. Angażując się w program „Energia w nauce”, stwarza uczniom szansę na kontakt z ekspertami z branży energetycznej, by lepiej zrozumieć ten obszar. W ramach programu organizowany jest specjalny webinar dotyczący profesjonalnej komunikacji w social mediach, który pomoże im w promowaniu własnych projektów. Po zakończonym programie uczestnicy otrzymają certyfikaty poświadczające zrealizowanie projektu. Wszystkie projekty, które zakończą się z sukcesem do końca marca będą miały szansę powalczyć o najwyższe nagrody dla działań społecznych podczas Wielkiego Finału „Zwolnionych z Teorii”.
Źródło: Grupa Enea