Internet Zmysłów zapewni zrównoważony rozwój społeczeństw?
Konsumenci oczekują, że nowoczesne technologie sieciowe współpracujące z naszymi zmysłami wzroku, słuchu, smaku, zapachu i dotyku będą w roku 2030 w powszechnym użytku, oraz że zaoferują im one wiele nieznanych dotąd możliwości.
Internet Zmysłów stanie się rzeczywistością dzięki takim technologiom jak sztuczna inteligencja (AI), wirtualna rzeczywistość (VR), rozszerzona rzeczywistość (AR), 5G oraz automatyzacja. Konsumenci przewidują, że do roku 2030 interakcje oparte na obrazach z ekranów będą w coraz większym stopniu konkurować z doświadczeniami multisensorycznymi, które będą niemal niemożliwe do odróżnienia od rzeczywistości.
Opierając się na wynikach kompleksowych badań, autorzy raportu „Consumer Lab Hot Consumer Trends 2030 przedstawiają oczekiwania i przewidywania 46 milionów interesujących się technicznymi nowinkami konsumentów. Wirtualna rozrywka, zakupy online, kryzys klimatyczny oraz intensyfikacja starań na rzecz minimalizowania niekorzystnego wpływu na środowiska to główne czynniki, które będą stymulować rozwój Internetu Zmysłów.
Dr Pernilla Jonsson, Szefowa Ericsson Consumer & IndustryLab i współautorka raportu zauważa - Mówimy tu o odejściu od współczesnego internetu opartego na korzystaniu ze smartfonów oraz przejściu na bardziej głębokie doświadczenia generowane, dzięki podłączeniu do sieci naszych zmysłów. Nasz raport stara się odpowiedzieć na pytanie jak będzie wyglądał świat, do którego konsumenci będą wchodzić, dzięki okularom obsługującym technologię rozszerzonej rzeczywistości. Nie spodziewaliśmy się, że nasi respondenci oczekują tak szybkich i gruntownych zmian w swoim codziennym życiu. Zmian, które podłączą ich zmysły do sieci dzięki sztucznej inteligencji (AI), rzeczywistości wirtualnej (VR), rozszerzonej rzeczywistości (AR), 5G oraz automatyzacji.
10 najważniejszych trendów konsumenckich związanych z Internetem Zmysłów w perspektywie do roku 2030:
- Rolę interfejsu użytkownika pełni twój mózg
59% konsumentów jest przekonanych, że będziemy mogli zobaczyć wytyczoną trasę w okularach VR, po prostu myśląc o celu podróży. - Brzmi jak ja
67% konsumentów uważa, że za pomocą mikrofonu będą mogli imitować głos dowolnej osoby na tyle skutecznie, by oszukać nawet członków jej rodziny. - Każdy smak, na jaki masz ochotę
45% przewiduje, że powstanie wkładane do ust urządzenie, które będzie cyfrowo wzmacniać smak żywności tak, aby każda potrawa smakowała jak ulubiony przysmak. - Cyfrowy aromat
Około 60% respondentów przewiduje, że będą mogli cyfrowo odwiedzać lasy lub tereny wiejskie, doświadczając przy tym wszystkich naturalnych zapachów takich miejsc. - Totalny dotyk
Ponad 60% badanych przewiduje, że powstaną smartfony z ekranami, które będą oddawać kształt i fakturę cyfrowych ikonek i przycisków wciskanych przez ich użytkowników. - Połączona rzeczywistość
70% respondentów przewiduje, że do 2030 roku świat gier VR będzie nie do odróżnienia od rzeczywistości. - Weryfikacja prawdziwości
„Fałszywe wiadomości” mogą zniknąć - połowa badanych twierdzi, że do 2030 r. popularność zyskają serwisy informacyjne, które będą pozwalały gruntownie zweryfikować prawdziwość faktów. - Konsumenci, którzy nie martwią się prywatnością
Połowa respondentów oczekuję, że kwestie prywatności zostaną w pełni rozwiązane i że będą mogli bezpiecznie czerpać korzyści ze świata opartego na danych. - Zrównoważony rozwój
6 na 10 ankietowanych twierdzi, że usługi wykorzystujące Internet Zmysłów sprawią, że społeczeństwo będzie funkcjonować w bardziej przyjazny dla środowiska sposób. - Usługi oddziaływujące na zmysły
45% procent konsumentów przewiduje, że powstaną cyfrowe centra handlowe, które podczas zakupów będą oddziaływać na wszystkie ich zmysły.
Informacje zawarte w raporcie opierają się na prowadzonych od ponad 24 lat globalnych badaniach Ericsson ConsumerLab. Głównym źródłem pozyskiwanych informacji są ankiety online przeprowadzone w październiku 2019 r. wśród zaawansowanych użytkowników Internetu w 15 miastach na całym świecie, takich jak: Bangkok, Delhi, Dżakarta, Johannesburg, Londyn, Mexico City, Moskwa, Nowy Jork, San Francisco, São Paulo, Szanghaj, Singapur, Sztokholm, Sydney oraz Tokio.
Źródło: Ericsson