Bosch tworzy dział branżowy zintegrowanych usług w obszarze mobilności

Bosch

Bosch kontynuuje proces transformacji, stając się dostawcą usług w obszarze mobilności. W nowym dziale branżowym koncernu, Connected Mobility Solutions,  ponad 600 pracowników będzie w przyszłości rozwijać i oferować usługi cyfrowe w obszarze mobilności. Należą do nich systemy Sharingu, czyli współużytkowania pojazdów, usługa wspólnych przejazdów oraz bazujące na integracji usługi dla kierowców.

– Integracja z internetem zasadniczo zmienia zwyczaje związane z mobilnością, a w przyszłości pomoże rozwiązać problemy transportowe, z którymi mamy dziś do czynienia. Dzięki temu nasza wizja bezwypadkowej, bezemisyjnej i bezstresowej jazdy stanie się rzeczywistością – powiedział dr Volkmar Denner, prezes zarządu spółki Robert Bosch, podczas otwarcia konferencji IoT Bosch ConnectedWorld 2018 odbywającej się w Berlinie. Segment ten ma ogromny potencjał biznesowy. Do roku 2025 roku na całym świecie będzie ponad 470 milionów samochodów podłączonych do internetu(źródło: PwC). Już za cztery lata wartość rynku usług w obszarze mobilności i usług cyfrowych ma wynieść 140 mld EUR (źródło: PwC). – Samochody zintegrowane z internetem to dla koncernu Bosch jeden z perspektywicznych obszarów rozwoju, który powinien wykazywać dwucyfrowy wzrost – powiedział dr Volkmar Denner. Nowy dział branżowy Connected Mobility Solutions ma także rozbudować istniejące portfolio usług. Usługi w obszarze mobilności, opracowane przez Bosch, m.in. ostrzegają kierowców o samochodach jadących pod prąd lub zmieniają smartfon w kluczyki do samochodu. Zintegrowane usługi dla elektromobilności mają za zadanie zwiększyć użyteczność samochodów elektrycznych w codziennym życiu i przygotować je do masowej ekspansji.

Bosch wchodzi na rynek wspólnych przejazdów

Ride Sharing jest jednym z rozwojowych rynków w obszarze zintegrowanej mobilności, obejmującym usługi on-line i aplikacje dla wspólnot użytkowników oraz pośrednictwo w usługach transportowych i przewozów osobowych (taksówki). Do roku 2022 liczba użytkowników rynku Ride Sharing ma wzrosnąć na całym świecie o 60%, do 685 mln osób (źródło: Statista). Dotychczas oferty tego rodzaju kierowane były najczęściej do osób, które przypadkowo jadą w tym samym kierunku lub rezerwują przejazdy raczej spontanicznie; firmy czy osoby regularnie dojeżdżające do pracy znajdowały się poza głównym obszarem zainteresowania. Lukę tę wykorzystuje firma Splitting Fares Inc. (SPLT) – przejęty przez koncern Bosch amerykański start-up stworzył platformę, przy pomocy której firmy, uniwersytety i podmioty administracji mogą organizować wspólne przejazdy dla swoich pracowników. Dzięki koncepcji B2B można w ten sposób dotrzeć do osób regularnie dojeżdżających do pracy. SPLT za pomocą aplikacji kojarzy osoby, które chciałyby dojeżdżać razem w to samo miejsce, np. do pracy lub na uniwersytet. Zaletą takiego rozwiązania jest to, że podczas wspólnych przejazdów spotykają się znajomi, nie trzeba więc podróżować z zupełnie obcymi sobie osobami. Algorytm w ciągu paru sekund znajduje chętnych, oblicza najszybszą drogę w danych warunkach i przejmuje dawniej dość czasochłonną koordynację miejsca i czasu wyjazdu, optymalnej trasy i pasażerów. Wspólne podróżowanie oszczędza nerwów i stresu, zmniejsza wydatki, a także pozytywnie wpływa na środowisko. Dodatkowo firmy wnoszą wkład w zmniejszenie natężenia ruchu związanego z dojazdami swoich pracowników do pracy. – Integracja z internetem pozwala nie tylko zmienić podejście do samochodów, ale i do sposobu wykorzystania środków transportu – powiedział dr Volkmar Denner.

Usługi cyfrowe dla samochodów elektrycznych

Już od roku 2016 działa w Berlinie spółka zależna Bosch COUP, udostępniająca skutery elektryczne w usłudze Sharingu. W zeszłym roku do miast oferujących tę usługę dołączył Paryż, a w tym roku będzie ona dostępna także w Madrycie. W sumie na drogach tych miast znajdzie się 3 500 skuterów elektrycznych. – Usługi cyfrowe przyczynią się do przyspieszenia rozwoju koncepcji jazdy samochodami elektrycznymi – powiedział dr Volkmar Denner. Prezes Bosch zaprezentował podczas konferencji IoT „system!e”: kompleksowy system złożony ze zintegrowanych z internetem, zelektryfikowanych komponentów napędowych oraz nowych usług dla samochodów elektrycznych. W tym celu Bosch zintegrował napęd elektryczny z platformą w chmurze Bosch Automotive Cloud Suitei opracowuje na tej podstawie rozwija usługi wykorzystujące połączenie z internetem. Inteligentny samochód elektryczny przyszłości nie tylko będzie wiedział, kiedy skończy się mu rezerwa energii elektrycznej, ale także gdzie doładować akumulator.

Lekarstwo na „strach przed krótkim zasięgiem”: usługi zwiększające użyteczność samochodów elektrycznych w codziennym życiu

Dla wielu klientów podstawowym problemem, a równocześnie argumentem przeciwko zakupowi samochodu elektrycznego jest ryzyko wyładowania się akumulatora w trasie. Rozwiązaniem tego problemu jest „system!e”, który wykorzystując komunikację napędu elektrycznego z chmurą obliczeniową umożliwia stworzenie „rozszerzonej prognozy zasięgu”. Algorytm uwzględnia dane pojazdu, takie jak aktualny stan naładowania akumulatora, zużycie energii na działanie ogrzewania lub klimatyzacji oraz styl jazdy kierowcy, a także informacje z otoczenia. Należą do nich dane topograficzne trasy oraz aktualna sytuacja na drogach. Na podstawie tych informacji usługa oblicza dokładny zasięg. W przypadku dalekich podróży rozszerzona prognoza zasięgu jest uzupełniana o „asystenta ładowania”. Usługa ta dysponuje danymi o wszystkich ładowarkach na trasie planowanej trasie, planuje przerwy w celu naładowania akumulatora i obsługuje płatności z tym związane. Dzięki dodatkowym informacjom np. o restauracjach, kawiarniach czy sklepach, kierowcy mogą wykorzystać czas ładowania akumulatora na zrobienie zakupów czy odpoczynek. Ponadto usługa pomaga poprawić bilans energetyczny inteligentnego domu podczas ładowania akumulatora samochodu elektrycznego. W tym celu samochód elektryczny integruje się z siecią inteligentnego domu, jego akumulator stanowi uzupełnienie stacjonarnego magazynu energii dla instalacji fotowoltaicznej. Nadmiar energii słonecznej jest w ciągu dnia odbierany przez samochód, a nocą w razie potrzeby ponownie wprowadzany do sieci. – Dla firmy Bosch mobilność nie kończy się na samochodach. Dzięki naszym szerokim kompetencjom technicznym w wielu dziedzinach jesteśmy w stanie – jak żadne inne przedsiębiorstwo na świecie – projektować i obsługiwać ekosystemy dla wielu różnych zastosowań – powiedział dr Volkmar Denner.

Źródło: Bosch

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę