Anybus Wireless Bridge: Rewolucja w zarządzaniu ruchem drogowym

ITS Teknik, firma specjalizująca się w zakresie sterowania ruchem drogowym, wykorzystała moduł Anybus Wireless Bridge w celu usprawnienia zarządzania przepływem ruchu drogowego, co zapewniło wydajną komunikację bezprzewodową między różnymi systemami komunikacji drogowej, minimalizując zakłócenia i zapewniając płynniejsze działanie. Rozwiązanie to pomoże ITS Teknik w utrzymywaniu wydajnego i płynnego ruchu drogowego.
ITS Teknik jest wiodącą na rynku duńską firmą specjalizującą się w rozwiązaniach z zakresu sterowania, planowania i rejestracji ruchu drogowego, które zwiększają bezpieczeństwo i wydajność transportu drogowego. Współpracując z czołowymi światowymi dostawcami sprzętu, ITS Teknik oferuje kompleksowe portfolio produktów, które obejmuje sygnalizację świetlną, zaawansowane inteligentne systemy transportowe (ITS), systemy sygnalizacyjne, barometry rowerowe (systemy rejestrujące ruch rowerów), technologię zielonej fali dla rowerzystów, czujniki do systemów ważenia pojazdów w ruchu, systemy zarządzania miejscami parkingowymi, wskaźniki prędkości, automatyczne sterowanie ruchem drogowym, skanery tablic rejestracyjnych, sygnalizację dla pasów ruchu i dynamiczne znaki informacyjne.
Systemy sygnalizacji drogowej
Kluczowym obszarem działalności ITS Teknik są systemy sygnalizacji drogowej, w przypadku których najbardziej zaawansowana seria wykorzystuje radar niemieckiego producenta smartmicro. Te 24-gigahercowe radary wykrywają w swoim zasięgu położenie i prędkość każdego użytkownika drogi, Mogą śledzić do 256 obiektów na wielu pasach. Dane te wspierają zarządzanie ruchem drogowym w czasie rzeczywistym, pomagając zoptymalizować sterowanie sygnałami i poprawić bezpieczeństwo.
Wyzwanie: łączenie radarów
Chociaż firma smartmicro dostarcza radary, nie zawierają one wbudowanego rozwiązania komunikacyjnego, Z tego powodu ITS Teknik musiała zaleźć rozwiązanie pozwalające na przesyłanie danych z radarów do szaf sterowniczych.
– Standardowa metoda opiera się na przesyłaniu sygnałów komunikacyjnych za pomocą kabli, ale w przypadku istniejących skrzyżowań montaż nowego okablowania nie jest łatwy. W niektórych miejscach nie można kopać, a nawet jeśli jest to dozwolone, trzeba zamknąć drogę lub przynajmniej jeden pas, co oczywiście zakłóca ruch. Ponadto prace ziemne są kosztowne – wymagają zatrudnienia podwykonawców i nigdy nie wiadomo, co znajdzie się pod powierzchnią, więc utrudnia to nam przedstawianie klientom dokładnych kalkulacji – wyjaśnia Lars Jakobsen, zastępca dyrektora w ITS Teknik.
Rozwiązanie: Moduł Anybus Wireless Bridge II Serial
Technologia bezprzewodowa zapewnia skuteczne rozwiązanie tych problemów.
– Jest to bardzo atrakcyjna opcja, ponieważ na już istniejących słupach można instalować radary, a następnie połączyć je bezprzewodowo z szafami sterowniczymi. To szybsze, tańsze i znacznie mniej uciążliwe rozwiązanie – wyjaśnia L. Jakobsen
Szukając rozwiązania bezprzewodowego, ITS Teknik nawiązała współpracę z firmą HMS Networks, która zarekomendowała Anybus Wireless Bridge II - moduł zaprojektowany do nawiązywania niezawodnych połączeń bezprzewodowych typu punkt-punkt. Czujniki przemysłowe często polegają na komunikacji szeregowej ze względu na jej prostotę i niezawodność. W tym przypadku czujnik radarowy wykorzystuje interfejs szeregowy RS-422 w pełni obsługiwany przez Anybus Wireless Bridge II.

Sposób działania
Mostek Anybus Wireless Bridge II jest podłączony do radaru za pomocą pojedynczego kabla szeregowego, który dostarcza zarówno zasilanie, jak i przesyła dane. Drugi moduł jest zainstalowany w szafie sterowniczej i podłączony do karty interfejsu ITS. Oba mostki są sparowane przez Bluetooth, umożliwiając bezprzewodową komunikację między radarem a szafą sterowniczą.


Niezawodne połączenia mają kluczowe znaczenie dla dokładnego sterowania ruchem drogowym.
– Trzeba przewidzieć położenie pojazdu, jego prędkość, odległość do linii zatrzymania i dokładny moment zmiany sygnału z zielonego na żółty i czerwony. Chodzi o to, aby zmiana sygnału była zsynchronizowana co do ułamka sekundy – wyjania L. Jakobsen.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Projekt okazał się sukcesem, a moduł Anybus Wireless Bridge zainstalowano na 300 skrzyżowaniach, co daje łącznie 1600 jednostek obsługujących 800 radarów.
Wspólne rozwiązywanie problemów
Wykorzystanie technologii bezprzewodowej w celu zapewnienia bezpiecznego i płynnego ruchu drogowego to nowe zastosowanie, które początkowo napotykało pewne wyzwania.
– Gdy przejeżdża duży pojazd, taki jak ciężarówka, może to zakłócić połączenie bezprzewodowe. Aby komunikacja działała prawidłowo, nie możemy mieć zbyt wielu przerw w przepływie danych. Ściśle współpracując z inżynierami HMS, zredukowaliśmy te zakłócenia do akceptowalnego poziomu – mówi L. Jakobsen.
Plany na przyszłość
ITS Teknik po raz pierwszy zaczął wykorzystywać produkty Anybus Wireless w 2015 r., zaczynając od Anybus Wireless Bridge I, a następnie przechodząc do Anybus Wireless Bridge II. Partnerstwo firm sprawdza się i wspólnie stawiają czoła kolejnemu wyzwaniu.
– Wiele szaf sterowniczych nadal korzysta z Internetu dial-up – technologii, która jest wycofywana szybciej niż postępuje modernizacja kontrolerów, co prowadzi do problemów z komunikacją w przypadku starszych szaf sterowniczych – mówi L. Jakobsen.
Aby temu zaradzić, ITS Teknik i HMS Networks rozważają użycie modułu HMS Netbiter do zdalnego dostępu do systemów sterowania ruchem drogowym.
– Netbiter pozwala na zdalne programowanie takich systemów ruchu z wykorzystaniem 4G. Bez tego rozwiązania, gdy połączenie dial-up z Internetem zawiedzie, nie ma możliwości monitorowania systemu ruchu, co wymusza fizyczną obecność technika na miejscu w przypadku jakichkolwiek problemów. Jest to zarówno czasochłonne, jak i kosztowne – dodaje L. Jakobsen.
Następna generacja czujników radarowych zamiast komunikacji szeregowej będzie wykorzystywać Ethernet, więc ITS Teknik planuje rozpocząć testowanie modułu Ethernet Anybus II. Mostki Ethernet mogą obsługiwać więcej danych i można je łączyć z punktami dostępowymi Anybus, co otwiera możliwości bardziej kompleksowego monitorowania.
Źródło: HMS Networks AB