Technologia napędowa w Przemyśle 4.0
Wypowiedź Karola Staworko, Dyrektora działu I DT Motion Control, Siemens Sp. z o.o.
Technologia napędowa stanowi ważny element automatyzacji produkcji. Jest obecnie technologią wyjątkowo przyszłościową ze względu na realizację nowych koncepcji.
Industry 4.0, IoT, Smart Factory: nie mogłyby rozwijać się bez technologii napędowej. Jakie kwestie technologiczne mają tutaj specjalne znaczenie? Jaki jest w nich potencjał?
Karol Staworko: Koncepcja I4.0, IoT, Smart Faktory oparta jest na holistycznym podejściu do procesu produkcji, którego celem jest kolejny wzrost produktywności, z zapewnieniem personalizacji masowej produkcji. Kluczową kwestią w tym obszarze jest właściwe przygotowanie produkcji, jej egzekucja, zbieranie feedbacku oraz optymalizacja. Dużą rolę w tym zakresie odgrywają układy napędowe, które choć na pierwszy rzut oka są elementem wykonawczym, to stając się coraz bardziej inteligentnymi – z zaszytymi technologiami motion control, z interfejsami komunikującymi się z systemami nadrzędnymi – stanowią ważny element kontrolowania i zbierania kluczowych danych procesowych. Na swój sposób napędy stanowią autonomiczne centra technologiczne realizując podstawowe funkcje regulacji prędkości, momentu, ciśnienia, temperatury, synchronizacji, pozycjonowania czy nanoobróbki. Produktywność to rówież dostępność produkcyjna parku maszyn. Prewencja i przewidywanie wystąpienia awarii może być realizowana z wykorzystaniem rozwiązań chmurowych (Mind- Sphere Siemensa) czy też Egde (PC computting), do których jesteśmy w stanie podpinać nasze napędy. Pozyskiwane w ten sposób dane, dotąd nieobrabiane, stanowią bezcenną informację o trwałości i jakości naszych urządzeń. W naszej ocenie napędy będą nieodzownym i rozwijanym elementem ekosystemu I4.0 podnoszącym wskaźniki produkcji.
Mniejsze, mocniejsze, szybsze i mądrzejsze? Dlaczego konwertery częstotliwości, silniki elektryczne i przekładnie są coraz bardziej inteligentne, dlaczego takie muszą być i w jakim kierunku to zmierza?
Karol Staworko: Napędy, silniki i przekładnie są rozwijane i uzbrajane w nowe funkcje, ponieważ rosną oczekiwania użytkownika od strony technologii i pozyskiwania danych produkcyjnych. Wynika to z faktu, że jesteśmy w stanie zarządzać i obrabiać coraz większą ilość danych, która już dziś stanowi informację, a jeszcze wczoraj po prostu nieobrobioną zmienną. Ponadto hasła takie jak samodiagnostyka, energooszczędność, bezpieczeństwo, autonomiczność, komunikacja, integrowalność z systemami inżynierskimi, z systemami sterowania nadrzędnego to podstawowe cechy współczesnych układów napędowych i sterowania. Stały się elementem wirtualnego świata symulacji produktu czy produkcji. Ich modele matematyczne, algorytmy sterowania są bazą tworzenia bliźniaków cyfrowych w takich narzędziach jak Mechanical Concept Design. Bardziej inteligentne napędy przyspieszają proces projektowania i uruchamiania maszyn, a użytkownikom dają szansę na diagnostykę i pełniejszą kontrolę produkcji. Ciekawym przykładem są moduły diagnostyki umieszczane na korpusie silnika indukcyjnego, które mierzą temperaturę, drgania i obciążenie silnika, komunikują się po wifi z chmurą przemysłową MindSphere, gdzie dedykowane algorytmy analizują zbierane dane dając informację o predictive.
Jakie innowacje w zakresie technologii napędowych wprowadziliście Państwo w ostatnim czasie? Jakie produkty, wpisujące się w najnowsze trendy, polecacie klientom?
Karol Staworko: Najlepszym przykładem innowacji wprowadzanych przez firmę SIEMENS w zakresie technologii napędowych jest integracja wszystkich podstawowych komponentów tej dziedziny, jak przekształtnik częstotliwości, silnik i przekładnia mechaniczna z systemem automatyki Totally Integrated Automation. Elementy „inteligentne” układu napędowego zostały wyposażone w standardowe interfejsy wielokierunkowej komunikacji pomiędzy innymi systemami nadrzędnymi, działającymi w instalacji. Wykorzystanie w projekcie platformy TIA Portal oraz kompletu komponentów, będących elementami spójnego systemu pozwala na zwiększenie produktywności już na etapie planowania i wirtualnego modelowania. Ponadto daje łatwość uruchomienia oraz kontrolę nad pracą urządzeń. Dodatkowo zmniejsza koszty instalacji poprzez wykorzystanie optymalnych funkcjonalności dla procesów i bezpieczeństwa, zwiększa elastyczność podczas eksploatacji i zachowuje możliwość rozbudowy, a w konsekwencji obniża koszty całego projektu. W związku z powyższym w najnowsze trendy wpisują się produkty napędowe z serii SIMOGEAR (motoreduktory), SIMOTICS (silniki), SINAMICS (przekształtniki częstotliwości) i te polecamy naszym klientom jako sprawdzone i niezawodne w działaniu, w każdych warunkach, na całym świecie.
Źródło: Siemens