System magazynowania energii odnawialnej ze zużytych akumulatorów samochodowych
JLR nawiązał współpracę z Wykes Engineering Ltd, liderem w sektorze energii odnawialnej, w celu opracowania jednego z największych systemów magazynowania energii w Wielkiej Brytanii, aby gromadzić energię słoneczną i wiatrową przy użyciu zużytych akumulatorów Jaguarów I-PACE.
Pojedynczy system Wykes Engineering BESS wykorzystuje 30 używanych akumulatorów I-PACE i może przechowywać do 2,5 MWh energii przy pełnej pojemności. Dostarczone akumulatory zostały pobrane z prototypowych i inżynieryjnych pojazdów testowych, a JLR zamierza dostarczyć wystarczającą liczbę akumulatorów do przechowywania łącznie 7,5 MWh energii – dając zasilanie 750 domów na dzień – do końca 2023 r. Po tym czasie możliwe będzie stworzenie kolejnych systemów, aby w przyszłości pomieścić dodatkowe akumulatory usunięte z używanych pojazdów produkcyjnych.
Każdy BESS połączony z zaawansowanym falownikiem w celu maksymalizacji wydajności i zarządzania energią jest w stanie dostarczać energię bezpośrednio do sieci w godzinach szczytu, a także pobierać energię z sieci poza godzinami szczytu w celu przechowywania – do wykorzystania w przyszłości. Takie systemy magazynowania energii mają kluczowe znaczenie dla dekarbonizacji sieci, ponieważ mogą radzić sobie z gwałtownymi szczytami zapotrzebowania i maksymalizować przechwytywanie energii słonecznej i wiatrowej w słonecznych lub wietrznych warunkach do wykorzystania w razie potrzeby.
W ramach współpracy technicznej firmy Wykes Engineering i JLR osiągnięta została pełna integracja bez konieczności wykonywania dodatkowych etapów, takich jak dostosowywanie modułów akumulatorów. Akumulatory są po prostu wyjmowane z Jaguara I-PACE i umieszczane w stojakach w pojemnikach na miejscu, co pomaga zmaksymalizować trwałość projektu.
Partnerstwo to stanowi ważny krok we wdrażaniu przez JLR zasad gospodarki o obiegu zamkniętym, stanowiących część strategii biznesowej mającej na celu osiągnięcie zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2039 r.
– Nasze podejście do zrównoważonego rozwoju dotyczy całego łańcucha naszych pojazdów, w tym obiegu zamkniętego akumulatorów pojazdów elektrycznych. Nasze akumulatory są projektowane zgodnie z najwyższymi standardami, a ten innowacyjny projekt, realizowany we współpracy z Wykes Engineering, dowodzi, że można je bezpiecznie ponownie wykorzystać w sektorze energetycznym, aby zwiększyć możliwości w zakresie energii odnawialnej. Wykorzystanie 70-80% pojemności resztkowej w akumulatorach pojazdów elektrycznych przed recyklingiem świadczy o pełnym przyjęciu zasad obiegu zamkniętego – powiedział François Dossa, dyrektor wykonawczy ds. strategii i zrównoważonego rozwoju w JLR.
– Cieszymy się, że możemy współpracować z Wykes Engineering nad tym pionierskim projektem, który pomoże odblokować prawdziwy potencjał energii odnawialnej. Opracowywanie takich projektów wykorzystania zużytych akumulatorów ma kluczowe znaczenie dla pomocy JLR w przyjęciu nowego modelu biznesowego gospodarki o obiegu zamkniętym i doprowadzeniu nas do osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2039 r. – podkreśla Reuben Chorley, dyrektor ds. zrównoważonych operacji przemysłowych w JLR.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Zastosowanie stacjonarne zużytych akumulatorów, na przykład do magazynowania energii odnawialnej, może przekroczyć 200 gigawatogodzin rocznie do 2030 r., dając globalną wartość przekraczającą 30 miliardów dolarów. Baterie JLR są zaprojektowane zgodnie z najwyższymi standardami i dlatego mogą być stosowane w sytuacjach niskiego zużycia energii, gdy ich stan spadnie poniżej rygorystycznych wymagań pojazdu elektrycznego, który zwykle pozostawia 70-80% pojemności resztkowej.
– Współpracując z przodującymi w branży partnerami, opracowujemy kompletny ekosystem pojazdów elektrycznych, od akumulatorów po ładowanie, wspierając naszą transformację do zerowej emisji netto – dodaje François Dossa.
– Jedną z głównych zalet opracowanego przez nas systemu jest to, że kontenery są podłączone do sieci w taki sposób, że mogą absorbować energię słoneczną, która w przeciwnym razie mogłaby zostać utracona, gdy sieć osiągnie maksymalną wydajność. Nadwyżkę energii można teraz magazynować, dając drugie życie akumulatorom I-PACE. To pozwala nam zmaksymalizować ilość solarnej energii, którą generujemy na obszarze, z którego korzystamy – mówi David Wykes, dyrektor zarządzający Wykes Engineering.
Ponowne wykorzystanie akumulatorów samochodowych stworzy nowe modele biznesowe gospodarki o obiegu zamkniętym dla JLR w zakresie magazynowania energii i nie tylko. Gdy stan baterii spadnie poniżej poziomu wymaganego dla używanych już akumulatorów, JLR podda je recyklingowi, aby można było odzyskać surowce do ponownego wykorzystania w ramach gospodarki o obiegu zamkniętym.
Źródło: Inchcape JLR Poland