Skondensowana bateria umożliwi elektryfikację samolotów
19 kwietnia CATL zaprezentował na targach Auto Shanghai akumulatory skondensowane, najnowocześniejszą technologię akumulatorów. Dzięki gęstości energii do 500 Wh/kg może osiągnąć jednocześnie wysoką gęstość energii i wysoki poziom bezpieczeństwa w kreatywny sposób, otwierając zupełnie nowy scenariusz elektryfikacji samolotów pasażerskich. CATL może osiągnąć masową produkcję baterii skondensowanych w krótkim czasie.
Aby poradzić sobie ze zmianami materiałów o bardzo wysokiej gęstości energii wynikającymi z reakcji elektrochemicznych, skondensowana bateria CATL wykorzystuje wysoce przewodzące biomimetyczne elektrolity w stanie skondensowanym do skonstruowania samodostosowującej się struktury sieci na poziomie mikronów, która może regulować siły interakcji między łańcuchami, poprawiając w ten sposób przewodzące działanie ogniw, a co za tym idzie wydajność transportu jonów litu przy jednoczesnym zwiększeniu stabilności mikrostruktury.
Co więcej, skondensowana bateria integruje szereg innowacyjnych technologii, w tym materiały katodowe o bardzo wysokiej gęstości energii, innowacyjne materiały anodowe, separatory i procesy produkcyjne, oferując doskonałe parametry ładowania i rozładowania, a także dobre parametry bezpieczeństwa.
Wprowadzenie tej najnowocześniejszej technologii przełamuje ograniczenia, które od dawna hamowały rozwój sektora akumulatorów i otwiera nowy scenariusz elektryfikacji, koncentrujący się na wysokim poziomie bezpieczeństwa i niskiej masie. Obecnie CATL współpracuje z partnerami w zakresie rozwoju elektrycznych samolotów pasażerskich oraz praktykowania standardów na poziomie lotniczym i testowania zgodnie z wymaganiami bezpieczeństwa i jakości na poziomie lotniczym. Ponadto wprowadzimy na rynek motoryzacyjną wersję akumulatorów skondensowanych, które mają wejść do masowej produkcji jeszcze w tym roku.
– Spełnianie wymagań klientów jest główną siłą napędową innowacji technologicznych dla CATL – powiedział Wu Kai, główny naukowiec CATL. – Obecnie CATL dysponuje najbardziej rozbudowaną na świecie mapą drogową technologii akumulatorów i rozwinęła możliwość przekształcenia badań podstawowych w zastosowania przemysłowe, a następnie w zastosowania komercyjne na dużą skalę. Na przykład w 2021 r. CATL wprowadził pierwszą generację baterii sodowo-jonowych o gęstości energii 160 Wh/kg, która została zaprezentowana w Chery Automobile podczas tej wystawy. W 2022 r. firma CATL zaprezentowała baterię Qilin o najwyższej wydajności integracji na świecie, a masową produkcję rozpoczęła w marcu tego roku. Były używane w wielu wysokiej klasy pojazdach typu BEV, takich jak ZEEKR, AITO i Li Auto.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Rynek
Karoseria samochodu jako bateria do gromadzenia energii?
Włókno węglowe, ze względu na swoje właściwości, tj. niską masę i bardzo wysoką wytrzymałość, coraz częściej wykorzystywane jest m.in. przy produkcji samochodów, samolotów czy rowerów. Szwedzcy naukowcy odkryli jednak wcześniej nieznane właściwości elektrochemiczne tego materiału. Jeśli się potwierdzą, włókno węglowe będzie mogło być wykorzystywane nie tylko do budowy elementów konstrukcyjnych, ale również do magazynowania energii.
Ponieważ elektryfikacja rozciąga się od ziemi po niebo, samoloty staną się czystsze i inteligentniejsze. Wprowadzenie na rynek akumulatorów skondensowanych zapoczątkuje erę powszechnej elektryfikacji transportu morskiego, lądowego i lotniczego, otworzy większe możliwości rozwoju przemysłu i przyspieszy osiągnięcie globalnych celów neutralności węglowej.
Źródło: CATL