Skondensowana bateria umożliwi elektryfikację samolotów

Skondensowana bateria umożliwi elektryfikację samolotów Canva

19 kwietnia CATL zaprezentował na targach Auto Shanghai akumulatory skondensowane, najnowocześniejszą technologię akumulatorów. Dzięki gęstości energii do 500 Wh/kg może osiągnąć jednocześnie wysoką gęstość energii i wysoki poziom bezpieczeństwa w kreatywny sposób, otwierając zupełnie nowy scenariusz elektryfikacji samolotów pasażerskich. CATL może osiągnąć masową produkcję baterii skondensowanych w krótkim czasie. 

Aby poradzić sobie ze zmianami materiałów o bardzo wysokiej gęstości energii wynikającymi z reakcji elektrochemicznych, skondensowana bateria CATL wykorzystuje wysoce przewodzące biomimetyczne elektrolity w stanie skondensowanym do skonstruowania samodostosowującej się struktury sieci na poziomie mikronów, która może regulować siły interakcji między łańcuchami, poprawiając w ten sposób przewodzące działanie ogniw, a co za tym idzie wydajność transportu jonów litu przy jednoczesnym zwiększeniu stabilności mikrostruktury.

Co więcej, skondensowana bateria integruje szereg innowacyjnych technologii, w tym materiały katodowe o bardzo wysokiej gęstości energii, innowacyjne materiały anodowe, separatory i procesy produkcyjne, oferując doskonałe parametry ładowania i rozładowania, a także dobre parametry bezpieczeństwa.

Wprowadzenie tej najnowocześniejszej technologii przełamuje ograniczenia, które od dawna hamowały rozwój sektora akumulatorów i otwiera nowy scenariusz elektryfikacji, koncentrujący się na wysokim poziomie bezpieczeństwa i niskiej masie. Obecnie CATL współpracuje z partnerami w zakresie rozwoju elektrycznych samolotów pasażerskich oraz praktykowania standardów na poziomie lotniczym i testowania zgodnie z wymaganiami bezpieczeństwa i jakości na poziomie lotniczym. Ponadto wprowadzimy na rynek motoryzacyjną wersję akumulatorów skondensowanych, które mają wejść do masowej produkcji jeszcze w tym roku.

– Spełnianie wymagań klientów jest główną siłą napędową innowacji technologicznych dla CATL  powiedział Wu Kai, główny naukowiec CATL. – Obecnie CATL dysponuje najbardziej rozbudowaną na świecie mapą drogową technologii akumulatorów i rozwinęła możliwość przekształcenia badań podstawowych w zastosowania przemysłowe, a następnie w zastosowania komercyjne na dużą skalę. Na przykład w 2021 r. CATL wprowadził pierwszą generację baterii sodowo-jonowych o gęstości energii 160 Wh/kg, która została zaprezentowana w Chery Automobile podczas tej wystawy. W 2022 r. firma CATL zaprezentowała baterię Qilin o najwyższej wydajności integracji na świecie, a masową produkcję rozpoczęła w marcu tego roku. Były używane w wielu wysokiej klasy pojazdach typu BEV, takich jak ZEEKR, AITO i Li Auto. 

Ponieważ elektryfikacja rozciąga się od ziemi po niebo, samoloty staną się czystsze i inteligentniejsze. Wprowadzenie na rynek akumulatorów skondensowanych zapoczątkuje erę powszechnej elektryfikacji transportu morskiego, lądowego i lotniczego, otworzy większe możliwości rozwoju przemysłu i przyspieszy osiągnięcie globalnych celów neutralności węglowej. 

Źródło: CATL

O Autorze

Czasopismo elektrotechnik AUTOMATYK jest pismem skierowanym do osób zainteresowanych tematyką z zakresu elektrotechniki oraz automatyki przemysłowej. Redakcja online czasopisma porusza na stronie internetowej tematy związane z tymi obszarami – publikuje artykuły techniczne, nowości produktowe, a także inne ciekawe informacje mniej lub bardziej nawiązujące do wspomnianych obszarów.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę