Energetyka wiatrowa wspierana przez NFOŚiGW

Energetyka wiatrowa wspierana przez NFOŚiGW Canva

Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej otrzymało dotację w wysokości 2 mln zł na ogólnopolską kampanię informacyjno-edukacyjną na temat energetyki wiatrowej. To odpowiedź na plany dynamicznego rozwoju tego sektora energii w Polsce – zarówno jeśli chodzi o inwestycje wiatrowe na lądzie, jak i na morzu. Rekordowo wysokie poparcie społeczne dla energii z wiatru pokazuje, jak ważne są dziś odnawialne źródła energii. Perspektywy rozwoju nowych inwestycji w farmy wiatrowe wymagają poszerzania wiedzy o tej technologii i jej wpływie na bezpieczeństwo i efektywność energetyczną. Kampania „Płyniemy z wiatrem” rusza już w 2023 r., a finansowanie działań zapewnił Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

W ramach dotacji NFOŚiGW Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej przeprowadzi ogólnopolską kampanię informacyjno-edukacyjną „Płyniemy z wiatrem”. Projekt o charakterze edukacyjnym ma pogłębić wiedzę na temat energetyki wiatrowej jako odnawialnego źródła energii podnoszącego bezpieczeństwo ekologiczne i energetyczne kraju. Działania zawarte w zaplanowanej kampanii crossmediowej przekażą rzetelną i sprawdzoną wiedzę rozbijającą mity i niechęć wynikającą z braku informacji. Zasięg przedsięwzięć edukacyjno-promocyjnych oraz informacyjnych ma objąć 15,5 mln osób.

– To kluczowy moment na przeprowadzenie takiej kampanii w naszym kraju. Edukowanie w zakresie energetyki wiatrowej i całego sektora OZE jest ważne i społecznie oczekiwane szczególnie teraz, gdy technologie odnawialne są Polsce bardzo potrzebne i będą dynamicznie się rozwijać. Rozwój niezależnych źródeł energii to dziś polska racja stanu –  energetyka wiatrowa jest dzisiaj rozwiązaniem problemu ubóstwa energetycznego, dramatycznie wysokich cen energii oraz zależności Polski od importowanych surowców. Zależy nam, żeby transformacja energetyczna w kierunku OZE, która jest nieunikniona – działa się w naszym kraju w klimacie świadomości i społecznej akceptacji. Stąd pomysł na ogólnopolską kampanię edukacyjną skierowaną do całego przekroju, od najmłodszych po starsze pokolenia – mówi Janusz Gajowiecki, prezes Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej.

Kampania przedstawi ogólnopolskiej opinii publicznej (a także regionalnym i lokalnym grupom interesariuszy) inwestycję w energetykę wiatrową jako przedsięwzięcie zwiększające bezpieczeństwo energetyczne kraju.

– Nasz przekaz będzie dotyczył zarówno wiatraków na lądzie, jak i tych, które wkrótce powstaną w polskim obszarze Morza Bałtyckiego. Morska energetyka wiatrowa to nowy sektor, który wymaga szczególnego podejścia w budowaniu świadomości. To ważne, żeby edukować na temat perspektyw i możliwości z nim związanych, ponieważ offshore w Polsce to nowe miejsca pracy, kierunki studiów, fabryki, porty instalacyjne czy serwisowe. Zdajemy sobie sprawę, że to, co nowe często jest przyjmowane z nieufnością, dlatego kampania pokaże prawdziwe oblicze branży i jej rolę w budowaniu silnej i niezależnej gospodarki – mówi Małgorzata Żmijewska-Kukiełka, menedżer ds. komunikacji PSEW, koordynatorka kampanii.

Dla uzyskania możliwie największego efektu edukacyjnego kampania będzie wspierana emisją spotów telewizyjnych, radiowych oraz działaniami PR, które pozwolą na dotarcie z merytorycznymi argumentami i informacjami do mediów, liderów opinii, samorządów, stowarzyszeń biznesowych i ekologicznych oraz poszczególnych grup docelowych.

Kampania będzie wykorzystywała nie tylko media tradycyjne, ale również elektroniczne takie jak strona internetowa, media społecznościowe czy działania w portalach horyzontalnych. To zdecydowanie zwiększy dotarcie nie tylko do młodzieży czy studentów, ale równie pozostałych grup docelowych.

Zaplanowana kampania będzie miała charakter crossmediowy, co pozwoli na wzmocnienie i utrwalenie głównej idei kampanii promocyjno-edukacyjnej. Ważnym elementem będzie cykl eventów skierowanych do konkretnych grup docelowych, w których zostaną zaplanowane nie tylko wydarzenia dla młodzieży i rodzin, ale również dla studentów, ekspertów i dziennikarzy.

Działania będą wsparte przez osoby znane z życia publicznego, które są nośnikiem wartości w postaci własnego wizerunku. Ma to na celu wzmocnienie siły przekazu oraz uzyskanie wydźwięku medialnego. Pozwoli też na szersze dotarcie i zaktywizowanie odbiorców poprzez zachętę np. do udziału w konkursach czy quizach wiedzy.

Zaplanowane działania to połączenie różnorodnych form oraz narzędzi edukacyjnych, co w efekcie pozwoli na trwały wzrost świadomości ekologicznej oraz trwale zwiększy świadomość korzyści płynące z wykorzystywania energii z OZE. Szerokie spektrum działań oraz dobór różnorodnych narzędzi promocyjnych oraz edukacyjnych pozwoli na przeprowadzenie skutecznej kampanii o zasięgu ogólnopolskim.

Umowę regulującą przekazanie dotacji w wysokości blisko 2 mln zł z zasobu programu Edukacja Ekologiczna podpisali w Warszawie 4 stycznia 2023 r. wiceprezes zarządu NFOŚiGW Sławomir Mazurek oraz prezes zarządu PSEW Janusz Gajowiecki oraz wiceprezes zarządu PSEW Szymon Kowalski. W całości przedsięwzięcie będzie kosztować ok. 2,2 mln zł.

Źródło: PSEW

O Autorze

Czasopismo elektrotechnik AUTOMATYK jest pismem skierowanym do osób zainteresowanych tematyką z zakresu elektrotechniki oraz automatyki przemysłowej. Redakcja online czasopisma porusza na stronie internetowej tematy związane z tymi obszarami – publikuje artykuły techniczne, nowości produktowe, a także inne ciekawe informacje mniej lub bardziej nawiązujące do wspomnianych obszarów.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę