Siemens pomaga Kawasaki projektować wyścigowe motocykle

Duża moc maksymalna silnika i niska masa własna to główne elementy, które decydują o sukcesie w przypadku wyścigowych motocykli. Gdy jednak różnice wynoszą setki, jeśli nie tysięczne części sekundy, wówczas do gry wchodzą jeszcze inne czynniki. Na przykład właściwości aerodynamiczne. W celu jak najbardziej optymalnego zaprojektowania swoich motocykli inżynierowie Kawasaki korzystają z rozwiązań Siemens PLM Software.
Dla inżynierów japońskiego koncernu, który obok turbin gazowych czy statków produkuje również motocykle, wyzwaniem jest m.in. takie opracowanie nowych modeli, by cyrkulacja powietrza nie wpływała ujemnie na osiągi motocykli i nie spowodowała, by przednie koło nie straciło nagle przyczepności pomimo niewielkiego ciężaru i ogromnego przyspieszenia. Aby maksymalnie wykorzystać proces projektowania, Kawasaki polega na środowisku Simcenter firmy Siemens PLM Software.
Podczas projektowania nowych maszyn Kawasaki korzystało z symulatora Simcenter Star-CCM+ do opracowania projektów i sprawdzenia, jak będzie zachowywał się strumień powietrza opływający motocykl z przodu. Po przeprowadzeniu odpowiednich symulacji, wyniki CFD wykazały poprawę wentylacji poprzecznej o 40% dzięki odpowiednim zmianom strukturalnym.
Drugim wyzwaniem dla projektantów Kawasaki było szybkie przełożenie pomysłów z deski kreślarskiej na model. Przed użyciem zautomatyzowanej makro-analizy aerodynamicznej (VSim) tego typu wdrożenia zajmowały nawet około miesiąca - obecnie czas ten skrócił się do tygodnia. To efekt dwóch cech tego oprogramowania - projektowania wspomaganego komputerowo (CAD) oraz makr Java, które optymalizują cały proces projektowania.
Korzystając z tego typu rozwiązań, Kawasaki było w stanie obniżyć całkowity koszt CFD o 75%. W porównaniu z wcześniejszymi rozwiązania firma może teraz symulować kilkadziesiąt przypadków w krótszym czasie. Zmniejszyło to liczbę potrzebnych prototypów, znacznie redukując koszty i nakład pracy.