Rewolucyjne ładowarki krawężnikowe dla pojazdów elektrycznych

Rewolucyjne ładowarki krawężnikowe dla elektryków Rheinmetall

Niemiecka firma Rheinmetall zaprezentowała innowacyjne rozwiązanie problemu ładowania pojazdów elektrycznych w gęsto zabudowanych obszarach miejskich. Ładowarka Curb Charger zastępuje tradycyjne betonowe krawężniki modułami wyposażonymi w punkt ładowania poziomu 2, oferując mieszkańcom bloków możliwość ładowania samochodów elektrycznych bezpośrednio przy miejscu parkowania.

Dyskretna technologia ładowania

Koncepcja ładowarki krawężnikowej została po raz pierwszy przedstawiona podczas konferencji e-mobility w 2022 roku. System ten stanowi znacznie bardziej dyskretne rozwiązanie niż tradycyjne stacje ładowania typu słupowego oferowane przez firmy takie jak Gravity czy Ubitricity.

Stalowo-aluminiowy moduł zawiera modem 4G, połączenie Ethernet, technologię RFID oraz wyświetlacz. Użytkownicy mogą aktywować ładowanie za pomocą aplikacji mobilnej lub poprzez zeskanowanie kodu QR. Urządzenie dostarcza do 22 kW mocy do akumulatora zaparkowanego pojazdu, jednak w przeciwieństwie do publicznych stacji ładowania, kierowcy muszą używać własnych kabli ładujących.

Zaawansowane zabezpieczenia i niezawodność działania

Elektronika ładowarki krawężnikowej posiada stopień ochrony IP68 zapewniający odporność na warunki atmosferyczne. Wbudowany system chłodzenia zapobiega przegrzewaniu, natomiast zintegrowana grzałka gwarantuje ciągłe działanie w temperaturach poniżej zera. Operatorzy mogą szybko wymieniać wadliwe moduły na sprawne dzięki specjalnemu złączu CurbSwap.

Rheinmetall

Pozytywne rezultaty pilotażowego wdrożenia w Kolonii

Rheinmetall wdrożył kilka ładowarek Curb Charger w dwóch obszarach Kolonii-Lindenthal w ubiegłym roku, współpracując z operatorem infrastruktury ładowania TankE. Wyniki tego pilotażu pokazały, że cztery moduły krawężnikowe działały prawidłowo we wszystkich warunkach pogodowych przez ponad 99 procent czasu.

Podczas okresu testowego urządzenia obsłużyły ponad 2800 cykli ładowania, co przekłada się na około dwa ładowania dziennie na każdy moduł. Przez kable przesłano łącznie ponad 50 MWh energii przy średniej 19 kWh na cykl. Uczestnicy testów ocenili usługę na 4,38 z 5 punktów w ankiecie, doceniając łatwość użytkowania, wygodę parkowania oraz możliwość obsługi jedną ręką.

Przyszłość miejskiej infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych

– Nasz produkt integruje elektronikę ładowarki w standardowy krawężnik, umożliwiając ładowanie pojazdów elektrycznych bezpośrednio przy jezdni - bez przeszkadzających słupków, ingerencji w obszar dla pieszych czy kompromisów w zakresie bezpieczeństwa lub estetyki – podkreśla Christoph Müller, dyrektor generalny Rheinmetall Power Systems.

Po zakończeniu rocznego pilotażu, cztery krawężnikowe punkty ładowania w Kolonii zostały otwarte do regularnej eksploatacji. Firma aktywnie promuje swoją technologię na targach branżowych, prezentując wyniki przeprowadzonych testów. Rozwiązanie Curb Charger przedstawia nowe podejście do miejskiej infrastruktury ładowania - oszczędne pod względem przestrzeni, solidne, bezbarierowe i zintegrowane z istniejącymi strukturami miejskimi.

Źródło: Rheinmetall

O Autorze

Czasopismo elektrotechnik AUTOMATYK jest pismem skierowanym do osób zainteresowanych tematyką z zakresu elektrotechniki oraz automatyki przemysłowej. Redakcja online czasopisma porusza na stronie internetowej tematy związane z tymi obszarami – publikuje artykuły techniczne, nowości produktowe, a także inne ciekawe informacje mniej lub bardziej nawiązujące do wspomnianych obszarów.

Tagi artykułu

elektrotechnik AUTOMATYK 4-5-6/2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę