Powietrzna taksówka eVTOL

Powietrzna taksówka eVTOL Lilium

Niemieckie Lilium przedstawiło siedmioosobową wersję swojej powietrznej taksówki eVTOL. Firma twierdzi, że pracuje nad wersją o dużej wydajności w „trybie stealth” od 2018 r., a płatowiec otrzymał od EASA certyfikat CRI-A01 w 2020 r. Nie oznacza to jednak, że jest już gotowy do pracy jako samolot komercyjny.

Samolot planowo ma oferować prędkość przelotową 175 mil/h (280 km/h) na wysokości 10 000 stóp i zasięg 155 mil (250 km). Tym samym eVTOL staje się czymś przypominającym nawet nie tyle samoloty, lecz minibusy. Lilium trzyma się małych, kanałowych wentylatorów „odrzutowych”, z których 36 jest zamontowanych na 4 przechylnych brzegach wzdłuż skrzydeł. Małe wentylatory, aby podnieść tę maszynę, muszą obracać się znacznie szybciej i prawdopodobnie pobierać także o wiele więcej mocy. Lilium twierdzi jednak, że będą ciche, a tym samym nie będą przeszkadzać w środowisku.

Przedstawiciele firmy oznajmili, że przedsiębiorstwo z tym projektem ma zamiar zadebiutować komercyjnie w 2024 r. i aby osiągnąć cel kieruje się do NASDAQ w ramach notowania SPAC. Notowanie na giełdzie za pośrednictwem SPAC lub „spółki czekowej in blanco” jest bowiem efektywnym sposobem na wejście spółki na giełdę i pozyskanie funduszy bez intensywnej kontroli i należytej staranności wymaganej w przypadku tradycyjnej oferty publicznej. W istocie SPAC to firmy, które notują się na giełdzie jako spółki przykrywkowe, bez produktów ani operacji handlowych, wyłącznie z zamiarem zebrania pieniędzy na przejęcie lub połączenie się z jakimś przedsiębiorstwem, gdy nadarzy się ku temu okazja.

Źródło: Lilium

O Autorze

Czasopismo elektrotechnik AUTOMATYK jest pismem skierowanym do osób zainteresowanych tematyką z zakresu elektrotechniki oraz automatyki przemysłowej. Redakcja online czasopisma porusza na stronie internetowej tematy związane z tymi obszarami – publikuje artykuły techniczne, nowości produktowe, a także inne ciekawe informacje mniej lub bardziej nawiązujące do wspomnianych obszarów.

Tagi artykułu

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę