Innowacyjna dystrybucja

RS Components

Z Karoliną Szczepaniak-Batory, dyrektor sprzedaży na Europę Wschodnią RS Components, rozmawia Paulina Krzyżanowska

RS Components weszło na polski rynek  w 2011 roku. Jak z Państwa perspektywy zmienił się krajowy przemysł w tym czasie?

Przede wszystkim warto nadmienić, że RS wchodząc na rynek Wschodniej Europy zadebiutowało w okresie tzw. Kryzysu. Wtedy potrzeby naszych klientów były nieco inne niż dziś, kiedy obserwujemy trend wzrostowy na szeroko rozumianym rynku przemysłowym.

Coraz częściej staje się dla nas widoczny fakt, że nasi klienci cenią sobie jakość usług i dodatkowe wartości jakie RS, jako partner, może wnieść do ich organizacji, co jest komplementarne z naszą szeroką ofertą produktową i usługową. Cena jest nadal ważnym aspektem, ale powoli przestaje być numerem jeden. Nasi klienci natomiast doceniają dostępność towaru na półce, wsparcie w sytuacjach kryzysowych oraz rozwiązania e-commerce. Naszym celem jest stworzenie idealnego spersonalizowanego doświadczenia jakie chcemy zapewnić naszym klientom oferując im komfort obsługi, oszczędność czasu i pieniędzy.

Czy na działalność RS Components mają wpływ zmiany, jakie niesie za sobą wdrażanie idei Industry 4.0 w polskich przedsiębiorstwach?

Zarówno pojęcie Internetu Rzeczy jak i Przemysłu 4.0 już na stałe zagościło w słownikach wszystkich wiodących producentów oraz dystrybutorów. Nie inaczej jest w przypadku firmy RS Components, która ma ambicję być dystrybutorem innowacyjnym, a ścisła współpraca z wiodącymi producentami pozwala na dostosowanie oferty produktowej do obecnych trendów rynkowych.

RS poszło o krok dalej adaptując obie filozofie również w swojej aplikacji Design Spark – czyli społeczności dla inżynierów, która pozwala na projektowanie, dzielenie się obserwacjami, nowinkami w zakresie IOT oraz Przemysłu 4.0.

Jeśli popatrzymy na polskie przedsiębiorstwa produkcyjne, szczególnie te duże i z kapitałem międzynarodowym, wydaje się, że w znakomitej większości są one gotowe na wdrożenie tych trendów lub już to zrobiły. Z drugiej strony wielu mniejszych przedsiębiorców chyba jeszcze nie dojrzało do decyzji o inwestycji w automatyzację, choć z mojej pespektywy to właśnie oni są potencjalnie największymi beneficjentami tych technologii i są w stanie w krótkim czasie zaobserwować oszczędności wynikające z ich zastosowania.

Czym jest społeczność Design Spark i dlaczego warto się do niej przyłączyć? Czy tego typu globalne rozwiązania dobrze funkcjonują w Polsce?

Społeczność Design Spark można by potocznie nazwać „facebookiem dla inżynierów”, prowadzonym obecnie w 5 językach. Skupia grupę praktyków i zapaleńców, dzielących się pomysłami i korzystających z najnowszych rozwiązań, jakie proponuje RS. Można tu znaleźć darmowe programy do projektowania: dla elektryków, mechaników czy projektantów płytek rozwojowych. Dodatkowo udostępniamy aplikację na telefony komórkowe Design Spark Toolbox, gdzie dostępne są wszystkie informacje w pigułce – od projektów do biblioteki wiadomości oraz poszczególnych produktów.

Ostatnio również została wprowadzona nowa platforma Design Spark Marketplace przeznaczona dla startupów i małych biznesów, która pozwala na promocję pomysłów nowinek technologicznych czy wynalazków.

Społeczność skupia dziś ok 650 tys członków z całego świata. W Polsce na razie jesteśmy na etapie początkowym jeśli chodzi o popularyzację tej społeczności. Wynika to z małej świadomości i rozpoznawalności marki RS Components w Polsce. Myślę, że każdy kto interesuje się tematyką i chce być na czasie, jeśli chodzi o rozwiązania technologiczne, będzie zafascynowany Design Spark - profesjonalną i pełną inspiracji propozycją dostępną na każdej stronie internetowej firmy RS. Na pewno z mojej strony, jako osoby zarządzającej biznesem we Wschodniej Europie, jest to jeden z atrybutów wyróżniających RS na tle innych dystrybutorów i chciałabym, aby w niedalekiej przyszłości był dostępny również w naszych językach lokalnych.

Jakie trendy przeważają obecnie na rynku? Co znajduje się na szczycie potrzeb polskich klientów Państwa firmy?

Myślę, że zarówno trendy rynkowe jak i potrzeby naszych klientów są zbieżne. Mówiąc krótko: elastyczność, szybkość, dostępność produktowa, innowacyjność.
Nasi klienci mając szeroki dostęp do informacji, porównują oferty wielu producentów i dystrybutorów, ważne jest więc, aby natychmiast reagować na ich zapytania i być elastycznym w negocjacjach.

Drugą sprawą jest dostępność oferty – w obecnym momencie wielu producentów ma problemy z terminową produkcją komponentów, wobec zwiększającego się popytu klientów i wzrostu gospodarczego. Czas realizacji zamówień wydłuża się do tygodni, a czasem miesięcy. Wygrywa ten, kto ma produkt na stanie. Staramy się oczywiście być właśnie tym dostawcą, na którego mogą liczyć nasi klienci, wspomagając ich również propozycjami alternatyw naszej własnej marki RS PRO w razie braku dostępności znanych producentów.

Ostatni element to innowacje – ważny trend i bardzo modny w mediach. RS wprowadza miesięcznie kilka tysięcy nowych produktów do swojej oferty, coraz częściej korzystamy ze sztucznej inteligencji oraz zarządzania BIG DATA, analizując zachowania i zainteresowania naszych klientów, i dostosowując się do dynamicznie zmieniających się trendów.

 Dziękuję za rozmowę.

O Autorze

Czasopismo elektrotechnik AUTOMATYK jest pismem skierowanym do osób zainteresowanych tematyką z zakresu elektrotechniki oraz automatyki przemysłowej. Redakcja online czasopisma porusza na stronie internetowej tematy związane z tymi obszarami – publikuje artykuły techniczne, nowości produktowe, a także inne ciekawe informacje mniej lub bardziej nawiązujące do wspomnianych obszarów.

Tagi artykułu

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę